۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت

جریان عاشورا یک جریان اجتماعی بود

جریان عاشورا یک جریان اجتماعی بود که تا آن زمان و با آن هویت در بستر اسلام سابقه نداشت بنابراین تبیین این ماهیت برای مردم که هیچ سابقه‌ای از هویت اصیل آن دوران و امام نداشتند باورپذیری ساده نبود و ما با یک نگاه شگرف به بیانات امام حسین (ع) می‌توانیم ماهیت جریان کربلا را به عنوان یک قشر و طبقه اجتماعی مورد توجه قرار دهیم

مراسم سالگرد درگذشت علامه محمد تقی مقدم، حسینیه ولی عصر(عج)

آیت‌الله علم‌الهدی در نخستین مراسم سالگرد درگذشت علامه سید محمدتقی مقدم در حسینیه ولی عصر(عج) ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان(ع) اظهار کردند: جریان عاشورا یک جریان اجتماعی بود که تا آن زمان و با آن هویت در بستر اسلام سابقه نداشت بنابراین تبیین این ماهیت برای مردم که هیچ سابقه‌ای از هویت اصیل آن دوران و امام نداشتند باورپذیری ساده نبود و ما با یک نگاه شگرف به بیانات امام حسین (ع) می‌توانیم ماهیت جریان کربلا را به عنوان یک قشر و طبقه اجتماعی مورد توجه قرار دهیم.

ایشان افزودند: بعد از واقعه عاشورا ما نمودارهایی از این جریان‌های اجتماعی را در تاریخ مشاهده می‌کنیم اما تا پیش از واقعه کربلا چنین واقعه‌ای در بدنه جامعه وجود نداشت و برای مردم هم قابل شناخت نبود و آنچه که امروز ضرورت دارد شناخت هویت اجتماعی واقعه کربلا و قیام امام حسین(ع) است.

آیت الله علم الهدی اظهار داشتند: تاریخ باید در برابر جریان‌های ستمگرانه و واقعیات زورگویانه حرکت‌هایی دقیقا مشابه قیام کربلا ایجاد شود، قابل تحقق نیست چرا که انقلاب‌گری نظیر امام حسین(ع) در دشت کربلا وجود ندارد اما با تکیه بر جریان تبارشناسی واقعه کربلا می‌توان نظیر اصحاب الحسین(ع) حرکت کرد.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر در واقعه کربلا تبارشناسی کردیم و مجریان و کارگزاران کربلا را شناختیم، می‌توانیم بگوئیم این اسوه و الگوی انقلاب قابل تحقق است. در همه زمان‌ها، جریان‌های سیاسی، عوامل و عناصر قدرت طلب وجود داشته که مردم را در استخدام خوش‌گذرانی‌های خود قرار داده و برای مطامع خود بر گرده مردم سوار می‌شوند، قیام امام حسین(ع) صرفا برای مبارزه با چنین عناصر قدرت‌طلب نبوده بلکه بیشتر برای فراهم‌سازی بستر اصلاح مردم بوده است چرا که توسعه ظلم و طاغوت ریشه در مردمی دارد که زمینه را برای فرصت طلبان و قدرت طلبان فراهم می‌کند.

آیت الله علم الهدی در ادامه یادآور شدند: امام حسین(ع) می‌فرمایند: «من برای اصلاح امت جدم قیام کرده‌ام»، باید گفت؛ جریان‌های اجتماعی مردمی منشاء ظلم می‌شوند، در جریان واقعه کربلا، 120 هزار لشگر عمر سعد هیچکدام نظامی نبوده بلکه همه مردمی بودند که از ترس نرسیدن معیشت به آنان در برابر امام حسین(ع) ایستادند.

ایشان با تاکید بر اینکه علامه محمدتقی مقدم یکی از چهره‌هایی بود که تمام عمر خود را صرف ارائه خدمت به دین کرد،افزودند: کارنامه فعالیت و اقدامات علامه محمدتقی مقدم سراسر حرکت در یک جریان عاشورایی برای کمک به دین بوده و مصداق کسی است که به تمام موقعیت‌ها و مادیات در مسیر کمک به دین پشت می‌کند. علامه محمدتقی مقدم در دوران خفقان شاهنشاهی از هیچ فعالیتی در مسیر دین‌داری و دین‌مداری غفلت نکرد و چنین افرادی اسوه و الگوهای اصلی طلاب امروز هستند.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه در خدمت به دین نباید مرز تعریف کرد، تصریح کردند: برای ارائه خدمت به دین باید تمام محدودیت‌ها، موانع و مرزها را درنوردید و با تکیه بر سه عنصر تقوا، اخلاص و فداکاری حرکت کرد، هیچ محدودیتی نباید دست و پای ما را در ارائه خدمت به دین ببندد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی