۱۴۰۳ يكشنبه ۳۰ ارديبهشت

برای امر به معروف  و نهی از منکر ابتدا چینش اجتماعی و حرکت جمعی لازم است

 اولین مسئله در امر به معروف  و نهی از منکر مسئله ولایت است که چینش اجتماعی است یعنی انسان ها به هم چسبیده باشند. و خدا در قرآن به مومنین و مومنات میگوید که مرکب از مردان  زنان است. بحث بعدی "یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر" که نشان می دهد امر به معروف  و نهی از منکر مسئله  و حرکت جمعی است.

ستاد احیاءامر به معروف  و نهی از منکر 

آیت الله علم الهدی در جلسه ی ستاد امر به معروف  نهی از منکر بیان داشتند: از مجموعه ی فعالیت های مجاهدانه شما در فریضه ی انسان ساز امر به معروف  و نهی از منکر تشکر می کنم.

دریافت


ایشان افزودند: ارزشمند ترین عمل برای ما عملی است که قلب ارباب ما را خشنود کند و در بین تمام عبادات عبادتی که در جریان خشنود سازی حضرت بقیه الله قرار دارد همین امر به معروف است. در این استان ضمن اینکه کارگزاری قوی در این ستاد وجود دارد همکاری های لازم از سوی ادارات و قضات دادگستری با ستاد احیاء صورت میگیرد که امیدواریم مشمول عنایات امام زمان(عج) باشد.


آیت الله علم الهدی تصریح کردند: در کنار این تقدیر و تشکر نکته ای قابل عرض است. اصطلاحی در زبان ها رایج شده که بنده با آن مخالفم  آن فریضه ی فراموش شده است. چون شما هیچ مسلمانی که نماز میخواند نمی بینید مگر اینکه به این فریضه توجه دارد حال این که اجرا می کند یا نه مورد بحث ما نیست اما توجه به این فریضه وجود دارد.

ایشان بیان داشتند: با توجه به اینکه همه نسبت به گناه حساسند این حساسیت چرا در عرصه ی امر به معروف و نهی از منکر تحقق پیدا نمی کند؟ علتش این است که کیفیت این واجب کیفیت اجراییش برای مکلفین مشخص نیست، همه برداشتشان از این فریضه تذکر لسانی است اما این تذکر لسانی جریانی فرعی در کنار این فریضه ی الهی است و اصل امر به معروف و نهی از منکر این نیست.

آیت الله علم الهدی افزودند: مسئله ی امر به معروف  و نهی از منکر آنقدر مهم است که انقلاب عظیم کربلا که برگزار شد سید الشهدا(ع)  فرمودند ما برای امر به معروف  و نهی از منکر آمده ایم. تذکر لسانی راهکار ساده ی عمومی است.

ایشان در ادامه بیان داشتند: امر به معروف  و نهی از منکر فریضه ای است مانند نماز اما کیفیت اجراییش برای مکلف مشخص نیست و هر کسی خیلی اهتمام در این واجب الهی بورزد بر حسب سلیقه و اراده و پسند خود کاری می کند که این کار دچار عوارض اجتماعی و ایجاد مشکلات می شود و نفر بعدی دیگر امر به معروف  و نهی از منکر نمی کند

آیت الله علم الهدی افزودند: مقام معظم رهبری فرمودند ستاد احیاء امر به معروف  و نهی از منکر و نه اجرای آن. در این ستاد اقداماتی شده است اما مسئله ی مهم احیاء امر به معروف  و نهی از منکر است. خداوند در قرآن نحوه ی امر به معروف  و نهی از منکر را بیان داشتند.

ایشان تصریح کردند: اولین مسئله در امر به معروف  و نهی از منکر مسئله ولایت است که چینش اجتماعی است یعنی انسان ها به هم چسبیده باشند. و خدا در قرآن به مومنین و مومنات میگوید که مرکب از مردان و زنان است. بحث بعدی "یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر" که نشان می دهد امر به معروف  و نهی از منکر مسئله  و حرکت جمعی است.

آیت الله علم الهدی بیان داشتند: برای امر به معروف  و نهی از منکر ابتدا چینش اجتماعی لازم است و دوم اینکه این حرکت باید جمعی باشد. این ستاد احیا باید راهکار انجام امر به معروف  و نهی از منکر را تعریف کنیم. شما اگر در بین مردم بگویید جریانی ایجاد میشود برای امر به معروف  و نهی از منکر چه مقدار می آیند ثبت نام می کنند؟ مردم استقبال می کنند اما ما راهکاری نداریم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی