جلسه ی نوزدهم
فرائد الاصول
اثبات حجیت استصحاب
بحث در مورد اقسام پنج گانه شک در غایت گذشت و اقوال تفصیلی در اعتبار استصحاب سه قول است 1- حجیت استصحاب 2- حجیت استصحاب در قسم اول شک در رافع وعدم حجیت در بقیه اقسام شک در رافع وشک در مقتضی 3- حجیت استصحاب در قسم اول وچهارم شک دررافع وعدم حجیت در بقیه اقسام آن وشک در مقتضی
اما اقوال مهم در استصحاب یازده قول است که مصنف قول نهم را قبول نموده اند که همان قول محقق حلی در معارج است وقول نهم این است که استصحاب در شک در رافع حجت است ودر شک در مقتضی حجت نیست
اما قول یازدهم این است که دلیل اگر دال بر استمرار بود در اقسام پنجگانه غایت استصحاب جاری می شود ویاجائیکه از نوع مصداق باشد مثل جائیکه الان رسیدیم نمی دانیم به مسافت شرعی رسیدیم یانه ولی اگر شک شما در مفهوم بود استصحاب جاری نمی شود
اما ادله مصنف که فرموده حجیت استصحاب در شک در رافع حجت است اولین دلیل ایشان اجماع است وادعای اجماع را باتایید سه نفر از فقهای امامیه (محقق حلی ، صاحب معالم ، وفاضل مقداد) عنوان می نماید ودلیل دیگر ایشان استقرا مفید قطع است مصنف پس از جستجو در تمام ابواب فقه می فرماید شارع در همه موارد شک در رافع دستور به بقا داده است که همان استصحاب است