۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت

جلسه ی سوم

پنجشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۳، ۰۸:۵۷ ق.ظ

تفسیر اجتماعی قرآن

سوره ی حشر

آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر آیات اجتماعی قرآن مجید به ادامه ی تفسیر سوره ی حشر پرداخته و افزودند: بحث ما درباره وضعیت کفار ومنافقین بود که گذشت بحث امروز در مورد جامعه مطلوب است. تبار گرائی اجتماعی و مبانی فکری یک جامعه چگونه تبیین می شود ؟ اگر گرایش فکری یک جامعه بر فرد اثر بگذارد موجب تبار گرائی فرد شده یا اینکه باید در رفتار هم تبار گرایی خود رانشان دهد.


دریافت

ایشان در ادامه بیان داشتند: حدیثی از پیا مبر اکرم ص هست که می فرمایند " من رضی به فعل قوم فهو منهم" هر کس به کار یک جامعه ای راضی باشد مانند آن جامعه است . در این حدیث پیامبر اکرم ص متعلق قوم را رضا یت می دانند منظور رضایتی است که بعد رضایت منجر به عمل شود ودیگر اینکه عملی منظور است که دارای خواستگاه فکری هم باشد عمل وقتی خواستگاه او مبنای فکری باشد ارزش پیدا می کند .اما اینکه جامعه مومن را جامعه مطلوب می دانند تبار گرایی در جامعه مومن چگونه است با توضیحی که داده شد تبار گرایی در جامعه مومن باید هم باور مندی داشته باشد وهم عمل داشته باشد اگر خداوند را باور کرد باید حتما معاد را هم باور داشته باشد .

آیت الله علم الهدی تصریح کردند: در این آیه 18 اتقوا الله آمده ومسئله باور مندی باز وتبیین نشده است چرا ؟ چون تقوی یک پکیج است ونتیجه تقوی در رفتار نشان داده می شود انسان متقی دارای یک نرم افزار تقوایی است وبه کسی با تقوی گفته می شود که اعمال ورفتار او با تقوی باشد یعنی هم تصمیم به تقوی گرفته است وهم عمل به تقوی نموده است . تقوی بر اراده او حاکم می شود وگناه نمی کند ویا اعمال خوب انجام می دهد واین نرم افزار وجودی انسان با تقوی بر وجود او حاکم می شود ومانع گناه می شود وحتی از گناه متنفر می شود

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی