۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

تفسیر سوره ی کوثر : خیر کثیر نعمت زیاد نیست

چهارشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۳، ۰۶:۰۰ ب.ظ

پول زیاد توسعه نیست، بهره وری زیاد توسعه است

توسعه ی رفاه اگر در جامعه فرهنگ بشود این جامعه توسعه ی اقتصادی پیدا نمی کند. اینکه خارجی ها را تشویق به سرمایه گذاری می کنند، مسیر انحرافی است چون آنها برای دزدی و کاسبی مال ما به اینجا می آیند و الا عاشق ما که نیستند. توسعه ی رفاه بزرگترین آفت توسعه ی اقتصادی است.

ادامه ی تفسیر سوره ی کوثر، مهدیه ی مشهد

آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر چهار شنبه شب ها در مهدیه ی مشهد به ادامه ی تفسیر سوره ی کوثر پرداخته و افزودند: گاهی اوقات حوادث در زمانها اتفاقی نیست. تفسیر سوره ی کوثر مقارن با عید غدیر به به کلمه ی کوثر رسید و این نشان می دهد این نکات مورد بحث شاید مورد توجه صاحب ولایت حضرت علی (ع) بوده چون ایشان عزیزتر از حضرت زهرا(س) ندارند.

ایشان در ادامه بیان داشتند: در تفسیر کلمه ی کوثر بین مفهوم و مصداق کوثر مفسرین فرقی نیست، اما این فرق مقدمه ای دارد. هر لفظی مفهومی دارد که همان معنای لغوی لفظ است. این معنای لغوی و لفظی وقتی به موجودی در عالم واقعیت تبدیل شد مصداق می شود. حضرت زهرا(س) مصداق کوثر هستند. 26 مصداق برای کوثر بیان شده است.مسئله ی مهم این است اثبات کنیم که همه ی این مصادیق قائم به وجود حضرت زهرا(س) است اگر این اثبات شود این آیه جامع در همه ی خصوصیات برای معرفی حضرت زهرا (س) خواهد بود



آیت الله علم الهدی تصریح کردند: برای کوثر سه مفهوم بیان شده است. اول به معنای خیلی زیاد، مفهوم دوم آن انسانی که زیاد دارد که برخی زیادی را مال و برخی فضیلت و برخی بخشش دانسته اند و مفهوم سوم خیر کثیر است که مرحوم طبرسی این مفهوم را قبول دارند و میگویند این مفهوم دو مفهوم دیگر را شامل می شود که مفسرین شیعه همه این مفهوم را قبول کرده اند.  

ایشان افزودند: خیر با نعمت فرق دارد. خیر نعمتی است که مورد بهره برداری قرار گیرد. خیر کثیر نعمت زیاد نیست چون افرادی هستند که نعمت زیادی دارند اما از آن بهره برداری نشده است. امروز بحث ما در عرصه ی اقتصادی این است. در توسعه ی اقتصادی امکانات مهم نیست بهره وری مهم است.

 آیت الله علم الهدی بیان داشتند: به فرمایشات مقام معظم رهبری خصوصا مسئله ی اقتصاد مقاومتی کارشناسانه نگاه نمی شود. مشکل امروز ما بینش انحرافی در مسائل اقتصادی است که تا این بینش حل نشود مشکلات حل نمی شود . این بینش توسعه ی رفاه و زندگی است. مقام معظم رهبری یک سال را سال اصلاح الگوی مصرف نام گذاری کردند کسی این نام گذاری را کارشناسانه  بررسی نکرد. این نام اصلاح بینش ما است چون این بینش رفاه طلبی در فرهنگ اسلام ضد ارزش بیان شده است.

ایشان در ادامه افزودند: توسعه ی رفاه اگر در جامعه فرهنگ بشود این جامعه توسعه ی اقتصادی پیدا نمی کند. اینکه خارجی ها را تشویق به سرمایه گذاری می کنند، مسیر انحرافی است چون آنها برای دزدی و کاسبی مال ما به اینجا می آیند و الا عاشق ما که نیستند. توسعه ی رفاه بزرگترین آفت توسعه ی اقتصادی است.

آیت الله علم الهدی تصریح کردند: چه مقدار سرمایه صرف ساخت و ساز و توسعه ی رفاهی می شود؟  در همین شهر صاحبان صنایع به نام تسهیلات مشاغل زود بازده در دولت قبل از دولت تسهیلات گرفتند و به ساخت و ساز پرداخته یا این پول ها را از کشور خارج کردند.

ایشان افزودند: سرمایه ای خوب است که به تولید وارد شود و یک برچند بر اصل ثروت جامعه بیفزاید. اگر مدیریت صحیحی کل سرمایه و امکانات اقتصادی کشور را مدیریت کند این امکانات نه تنها برای ما کافی است بلکه به کشور های دیگر هم قابل ارائه است. پول زیاد توسعه نیست، بهره وری زیاد توسعه است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی