۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

عید قربان، عید لقاءالله است

شادی اول انسان این‌که از اسارت نفس نجات پیدا کرد، دیگر اسیر شهوت نیست، دیگر اسیر امیال و نفسانیات خود نیست؛ شادی دوم این است که به لقاءالله نائل شد چون همه خواسته‌ها از دلش بیرون آمد، همه گرایش‌ها و نفسانیات غیر خدا از دل بیرون رفت، این دل فقط خداخواه شد و از درون‌دل به لقاءالله نائل شد.

خطبه اول نماز عید قربان، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

حطبه اول


دریافت

آیت‌الله علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد مقدس صبح امروز در خطبه اول نماز عید سعید قربان، ضمن تبریک این عید مبارک به نمازگزاران حرم امام رضا (علیه‌السلام)، گفتند: عید سعید قربان به‌عنوان یک عامل وحدت بین تمام مسلمانان در دل آنان قرارگرفته است.

این عید با توجه به این‌که در آن قربانی انجام می‌گیرد چرا به‌عنوان عید معین‌شده است؟

ایشان بابیان این‌که باید در اسلام، هم به مفهوم عید و هم‌جهت آن توجه کرد، عنوان داشت: در اسلام، دین دارای یک معنا و یک‌جهت است؛ معنای آن عبارت است از مراسم آمیخته با شادی و خرسندی؛ ما در درگاه خدا قربانی در امروز انجام می‌دهیم، زائرین بیت‌الله الحرام در منا قربانی در درگاه خدا به‌جا می‌آورند، چرا این قربانی کردن عید دارد؟

اگر ما آن جهت اصلی و واقعی قربانی را توجه کنیم، بعد می‌توانیم به معنا و مفهوم عید بودن واقف شویم؛ قربانی کردن در ظاهر به‌عنوان جلب رضای پروردگار در درگاه خداست اما این نماد است، نمادی که از واقعیت روحی ما انسان‌ها حکایت دارد؛ کسی که گوسفندی را در درگاه خدا روبه‌قبله با ذکر بسم‌الله قربانی می‌کند، نمایشی است که در خط عبودیت و بندگی خود به ساحت ذات مقدس کبریا ارائه می‌دهد؛ یعنی آن طوری که سر از بدن این گوسفند برای رضای خدا قربانی کردم، تمام نفسانیات خود را برای رضای خدا سر بریدم؛ قربانی کردن نماد فدایی کردن خواهش‌ها، شهوت‌ها، غرایض و نفسانیات در درگاه خداست.

عضو خبرگان رهبری بابیان این‌که اگر بنا شد در درون قلب و دل ما مجموعه گرایش‌ها و نفسانیات غیر خدایی از بین رفت، در باطن دل غیر از خدا چیز دیگری قرار نخواهد داشت، اضافه کرد: وجود اقدس امام چهارم، حضرت زین‌العابدین (علیه‌السلام)  به درگاه خدا عرضه می‌دارد: «وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ حَتَّى تَخْرِقَ...»، «خدایا چشم‌های دل‌های مارا نور بده» نمی‌گوید چشمان فکر و اندیشه ما چون فکر و اندیشه ما برای دیدن خدا ارزش ندارد، این چشم دل است که خداوند را می‌تواند ببیند یعنی وابستگی‌ها و علایق من چشم دل است، وقتی از درون‌دل به خدا متصل شد، آن زمانی است که تمام گرایش‌ها و خاطرخواهی‌های انسان از بین رفته است.

ایشان تصریح کردند: بنده‌ای که در دیروز در عرفه در بیابان عرفات روی خاک لولیده و سر به سجده گذاشته، از تمام گذشته‌اش بریده، از تمام معاصی و گناهان خود طلب عفو پروردگار را بر روی پرونده‌اش خریده است، امروز پرونده تو در درگاه خدا بسته شد و گناهان تو آمرزیده شد و فردا صبح به‌عنوان یک بچه تازه ولادت یافته قدم در مسیر عبودیت نهاده است.

بنده‌ای که در بیابان عرفات بوده، بندگانی که دیروز در منای علی بن موسی‌الرضا چهره بر خاک گذاشتند و باکمال اعتقاد و باور اعلام کردند: «ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَکَ ؟ !وما الّذی فَقَد مَن وَجَدکَ؟!»، کسی که تو را پیداکرده چه گم‌کرده و کسی که تو را گم‌کرده است، چه پیداکرده؟

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کردند: آنان، امروز روز اول زندگی‌شان در عبودیت و بندگی خداست، اول کاری که می‌کنند، قربانی است، یک نماد به خدا نشان می‌دهند که سر نفسانیات را بریدم، گرایش‌های غیر خدایی را در راه خدا قربان کردم و انسانی که دانسته این عمل را انجام دهد و این نماد را با آن ذهن حقیقی و واقعی‌اش به درگاه خدا اعلام بکند، واقعاً سر نفس را بریده و نفسانیات را در درگاه بندگی و عبودیت پروردگار قربانی و فدا کرده، این بنده دو شادی دارد.

ایشان به بیان شادی‌هایی که در روز عید قربان بر دل مؤمنین وارد می‌شود پرداختند و گفتند: شادی اول انسان این‌که از اسارت نفس نجات پیدا کرد، دیگر اسیر شهوت نیست، دیگر اسیر امیال و نفسانیات خود نیست؛ شادی دوم این است که به لقاءالله نائل شد چون همه خواسته‌ها از دلش بیرون آمد، همه گرایش‌ها و نفسانیات غیر خدا از دل بیرون رفت، این دل فقط خداخواه شد و از درون‌دل به لقاءالله نائل شد.

امام‌جمعهمشهد در پایان با تأکید بر این‌که عید قربان، عید لقاءالله است، اظهار داشتند: به خاطر این دو شادیِ آزادی از اسارت نفس و لقاء پروردگار، امروز را عید گرفته است و امروز برای او روز سرور و شادی است؛ خدایا این سرور و شادی لقاء خود و رهایی از اسارت نفس را تا آخر عمر برای ما قرار بده.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی