۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

مراسم سوگواری سالروز شهادت حضرت باقرالعلوم(ع)

پنجشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۲۲ ق.ظ

امام حجت بالغه الهی و نور تابناکی است که قبل از خلقت آدم وجود داشته است

ائمه معصومین(ع) نیازی به سوگواری مردم و طلب مغفرت آنان برای ایشان در نزد خداوند ندارند. امام حجت بالغه الهی و نور تابناکی است که قبل از خلقت آدم وجود داشته است.

مراسم سوگواری سالروز شهادت حضرت باقرالعلوم(ع)، رواق امام خمینی حرم مطر امام رضا(ع)

آیت الله سیداحمد علم الهدی در مراسم سوگواری سالروز شهادت پنجمین امام شیعیان جهان حضرت باقرالعلوم(ع) در رواق امام خمینی حرم مطر امام رضا(ع) در مشهد افزودند: باقر به معنای شکافنده دریاهای علم است که به دلیل تسلط آن امام همام بر علوم مختلف، ایشان را به این نام می خوانند.



ایشان در ادامه بیان کردند: در روایتی از امام محمدباقر(ع) آمده است که ایشان وصیت کردند هر ساله مراسم عزاداری ایشان در ماه ذی الحجه در روز 'یوم الترویه' در سرزمین منا برگزار شد. دلیل تاکید حضرت امام محمدباقر(ع) بر برگزاری مراسم عزاداری برای ایشان در یوم الترویه این است که در آن زمان آب فقط در سرزمین منا بود و حجاج در روز هشتم ذی الحجه قبل از عرفات به سرزمین منا می رفتند و آب برمی داشتند که در روز عرفه آبی برای آشامیدن داشته باشند.



آیت الله علم الهدی افزودند: وجه تسمیه یوم الترویه به جهت تجمع حجاج در روز هشتم ذی الحجه در منا برای برداشتن آب است تا در روز نهم بتوانند با خیال آسوده عرفه داشته باشند.

ایشان با تاکید بر اینکه ائمه معصومین(ع) نیازی به سوگواری مردم و طلب مغفرت آنان برای ایشان در نزد خداوند ندارند بیان داشتند: امام حجت بالغه الهی و نور تابناکی است که قبل از خلقت آدم وجود داشته است. سرزمین منا در یوم الترویه مرکز تجمع حجاج است که از همه جهان در آن منطقه جمع می شوند لذا وصیت امام محمدباقر(ع) بخاطر تقارن روز شهادت ایشان و آن روز خاص، ناظر برای جامعه شیعه تا روز قیامت است.

آیت الله علم الهدی در ادامه افزودند: در یوم الترویه که حجاج از سراسر دنیا در سرزمین منا جمع می شوند پرچمی به نام مظلومیت آن امام همام در منطقه برافراشته می گردد تا مردم به علل مبارزه آن امام همام با دستگاه استکباری و گامهایی که ایشان برای تشکیل دانشگاه علوم اسلامی برداشت پی ببرند.



ایشان بیان کردند: جریان حکومت استکباری بنی امیه وجود مرجع علمی وارسته ای مانند امام محمدباقر(ع) را نتوانست تحمل کند و ایشان را به فجیح ترین نحو ممکن به شهادت رسانید. حضرت امام محمدباقر(ع) در دوران امامت خود دو جریان استکبارشناسی و امامت بعد از نبوت را براه انداختند که مردم در یوم الترویه در نتیجه برافراشته شدن پرچم مظلومیت آن حضرت در کنگره بین المللی حج جریان شناس شده و ولایت و سیاست ضداستکباری را درک کنند.



آیت الله علم الهدی تصریح کردند: همگان امام محمدباقر(ع) را به عنوان یک شخصیت علمی می شناسند و شخصیت سیاسی ضداستکباری ایشان کمتر شناخته شده در حالی که تلاش علمی آن حضرت در راستای حرکت سیاسی ولایی ایشان بر ضد دستگاه اموی بود.
ایشان افزودند: جامعه آن روز بعد از واقعه کربلا مادی و دنیاپرست بود و دین اسلام به درستی برای مردم تبیین نشده بود؛ اسلام به جای اینکه به عنوان یک جریان فکری و ایدئولوژیکی شناخته شود ابزار قدرت مستکبرین برای اهداف مادی بود. امام سجاد(ع) همه مظالمی که در صحرای کربلا بر اهل بیت(ع) روا شده بود را برای مردم مدینه بازگو کردند اما آنان توجهی نداشتند.



آیت الله علم الهدی تاکید کردند: با تلاش مستمر امام زین العابدین(ع) برای تبلیغ شیعه و انقلاب فرهنگی که امام محمدباقر(ع) ایجاد کردند مسجد مدینه مملو از شیعیان پیرو اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شد که گرد باقرالعلوم(ع) جمع شدند و این جمعیت شاگردان چهار هزار نفری امام جعفر صادق(ع) را تشکیل دادند.

ایشان با بیان اینکه تقیه از زمان حضرت باقر(ع) مطرح شد افزودند: تقیه به معنای رازداری است و امام باقر(ع) برای حفظ تشکیلات شیعه مردم را به تقیه فراخواندند و همین مساله باعث تضعیف دستگاه بنی امیه و در نهایت منجر به شهادتشان شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی