جلسه ی دوم
تفسیر اجتماعی قرآن
آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر آیات اجتماعی قرآن کریم در مدرسه ی نواب بیان داشتند:در آیه اول و دوم خداوند یک مثال برای کفار میزند ، یک مثال برای کفار در آیه 15 میزند که بحث آن گذشت اما مثال منافقین به شیطان آمده است- در آیات دیگر قران هم خداوند هر مثالی را که برای شیطان میزند همان مثال را برای منافقین میزند و همه خوصوصیات شیطان و منافقین را یکسان میداند
شیطان ابزار او برای اغوا فحشا و منکر است منافقین هم ابراز آنها فحشا و منکر است سوره توبه آیه 67«یامرون بالمنکر» سوره بقره آیه 252 «یأمرکم بالفحشاء»
دینمداری هر جامعه ای قائم به دینداری جوانان آن جامعه است، گناه در برابر جوان که زیاد باشد این در منظر او کمرنگ میشود .
افراد جامعه باید از هر دو اجتناب کننده هم از شیطان و هم از منافقین، از منافقین بترسید و از اینها حذر کنید «و لا تتبعوا خطوات الشیطان » همانقدر که شیطان خطر ناک است منافقان هم خطرناک هستند
هر دو دارای چند چهره اند نه شیطان چهره شفاف دارد و نه منافقین
در سوره بقره ایه 14 برای منافقین آمده است
خصوصیت پنجم: گول زدن و غریب شیطان و منافقین به عنوان خیر خواهی است
شیطان برای فریب حضرت آدم سوره طه آیه 12 از راه خیر خواهی وارد شد
خصوصیت ششم: آیه 17 سوره مبارکه حشر سرنوشت اخروی هر دو آنها این است که هر دو در آتش هستند
عاقبتها: عاقبت کفار و منافقین هر دو در آتش هستند.
بعضی گفته اند مربوط به آیه 16 است ضمیر «هما» به شیطان و منافقین بر میگردد روایت داریم که وقتی جهنمی را میخواهند را میخواهند به جهنم ببرند اوّل شیطان و دوّم مواد منفجره در دست دیگر او هم در عالم برزخ و هم در قیامت کسی که از شیطان گول خوده محشور با شیطان میشود.