جلسه ی دوازدهم
فرائد الاصول
تقسیم استصحاب به اعتبار دلیل
تقسیم استصحاب به اعتبار مستصحب دو قسم میشود
استصحاب گاهی حکمی از احکام تکلیفیه است( وجوب، حرمت، استحباب ، کراهت و اباحه)مثلا شک در بقای وجوب فلان امر یا حرمت فلان امر پیدا میکنیم و استصحاب میکنیم اصل وجوب با حرمت را
و گاهی حکمی از احکام وضعیه است زیرا از احکام خمسه تکلیفیه هر چه مربوط به شارع و مجعول به جعل وی باشد حکم وضعی نامیده میشود و منحصر به عدد خاصی نیست
حال جماعتی گفته اند استصحاب مطلقا حجت است چه در تکلیفیات و چه در وضعیات و جماعتی گفته اند استصحاب مطلقا حجت نیست و عده ای هم از قبیل مرحوم ملا عبدالله تونی(صاحبکتاب وافیه) تفصیل داده اند میان احکامتکلیفیه و وضعیه به آنی که استصحاب را در احکا تکلیفی انکار و در احکام وضعیه اثبات کرده اند
سؤال: این تقسیم سوم شعبه ای از تقسیم دوم است پس چرا مرحوم شیخ این تقسیم را در همان تقسیم دوم نیاورده است و به صورت یک تقسیم جداگانه آورده است؟
جواب از ظاهر کلام فاضل توی تفصیل میان حکم تکلیفی و وضعی استفاده میشود ولی آخر کلام ایشان دلالت دارد که ایشان میان احکام وضعیه و موضوعاتشان تفصیل قائل هستند.