۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جلسه ی سیزدهم

يكشنبه, ۶ مهر ۱۳۹۳، ۰۹:۴۶ ق.ظ

فرائد الاصول

تقسیم استصحاب به اعتبار دلیل


تقسیم استصحاب به اعتبار دلیل

استصحاب به اعتبار دلیل شرعی است نه دلیل واقعی و اصل استصحاب مربوط به احکام شرعیه است

1-     یادلیل استصحاب اجماع است

2-     یا به دلیل غیر اجماع (کتاب، سنت و عقل)

بعضی گفته اند در هر دو صورت استصحاب جاری می شود

غزالی: اگر دلیل استصحاب اجماع  باشد جاری نمیشود ودر غیر استصحاب جاری نمیشود

صاحب حدائق: در مورد استصحاب تنها موردی که مورد اختلاف است آنجائی است که دلیل مستصحب اجماع باشد

وجوه تقسیم استصحاب به اعتبار مستصحب: 1) دلیل ثابت کننده مستصحب اجماع یا غیر اجماع است. 2) دلیل ثابت کننده مستصحب یا دلیل شرعی است (آب متغیر نجس است و اگر برطرف شد تغیّرش، و شک در نجاستش کردم بنا را بر استصحاب می گذاریم) یا دلیل عقلی است(خانه ای را کسی تصرف عدوانی کرده و حرام است شرعاً که مبتنی بر دلیل عقل است بعد از مدتی من را دعوت میکنند به آن منزل و نمی دانم که آیا شرعاً آنرا خریده یا هنوز غاصبانه است و اینجا حرمت و غصب و تصرف عدوانی آن خانه هنوز پا برجاست)

وجه تأمل در دلیل عقلی: 1- دلیل عقل مورد تأیید حکم شرع است. یعنی حکم می کند و شرع هم بر همان اساس حکم میکند و خود عقل در حالی که خودش شک دارد و نمیتواند حکم کند زیرا هم شک و هم حکم با عقل است. یعنی چطور میشود که عقلی که حاکم است در حکم خودش شک کند.

مرحوم شیخ این را از امورات مهم استصحاب نمی دانند و زیاد به آن توجه ندارند .  2- در جایی که دلیل عقل است نمیتوانیم خود حکم را استصحاب کنیم زیرا موضوع استصحاب باید ثابت باشد ( یعنی همان موضوع متیقن شک در او باشد نه در موضوع دیگر) وعقل جایی حکم میکند که بدانیم حتماً حتما بدون اذن مالک تصرّف شده است که قبیح است و بعد از مدتی قطع به تصرف بدون اذن مالک ندریم که موضوع قبح عقلی از بین میرود و لذا عقل نمیتواند حکم به استصحاب حرمت بکند (یعنی در واقع موضوع دو تا شک است، موضوع متیقن وموضوع مشکوک بین تصرف و غیر تصرف)

مثال مصنّف: صدق ضار حرام است به حکم عقل و به حکم شرع بعد از مدتی شک میکنم که هنوز صدق مضر حرام است یا نه؟ ایا باز هم حرام است؟ و نمیتوانم استصحاب جاری نمایم  به حرمت صدق مضار. استصحاب در دلیل عقلی باشد قابل تأمل است  

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی