۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۹ فروردين

جذب به منافقین بر اثر رفاقت‌های فاسد بود/برای جوان هیچ آفتی بدتر از توسعه ورزش قهرمانی نیست/ مسؤولان به واقعیت تربیتی جوانان توجه کنند

مشکل ازدواج جوانان، فرهنگ انحرافی است، حتماً باید خانه مستقل باشد، خانه چنان باشد و وسیله سواری  کذا، این دولت باید چه کند؟ حتی دولت حضرت سلیمان هم نمی‌تواند این مشکل را حل کند که بیاید تمام زندگی‌ها و تمام توقعات یک دختر و پسر جوان را برآورده کند.

خطبه اول نماز جمعه ، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

خطبه اول



دریافت
مدت زمان: 26 دقیقه

آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه اول نماز جمعه این هفته مشهد مقدس که به بحث درباره سبک زندگی اسلامی در مسائل خانواده و چالش‌های زندگی خانوادگی در مشکلات جوانان اختصاص دارد، بابیان این‌که شش چالش در زندگی خانوادگی به‌واسطه مشکلات جوانان وجود دارد، گفتند: پنجمین چالش در جریان زندگی جوانان، جریان رفاقت جوانان و مشکلاتی که این رفاقت در زندگی خانوادگی به وجود می‌آورد، است، به خاطر این‌که دوره جوانی دوره شکوفایی غرایض و هیجانات است، مسئله رفاقت یک مسئله قطعی است.

ایشان ادامه دادند: بر اساس گرایش‌های احساسی و عاطفی جوانان زود باهم انس می‌گیرند و به هم وابسته می‌شوند، این وابستگی مشکلاتی را ایجاد کی کند، مشکل اول، مسئله اتفاقی بودن این رفاقت است، این فوران گرایش احساسی و عاطفی برای یک جوان در آن مرحله اولیه باعث می شود در انتخاب رفیق به‌صورت اتفاقی و تصادفی عمل می‌کند و این از آن مشکلاتی است که ما در آموزه‌های دینی برای پیشگیری از این مشکل دستور داریم.

آموزه‌های دینی برای رفاقت

وجود اقدس امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «مَنِ إتَّخَذَ أخاً مِن غَیرِ اختِبارٍ ألجأهُ الاضطِرارُ إلیمُرافَقَةِ الأشرارِ»، افرادی که بدون آزمون دوست انتخاب می‌کنند و بدون تأمل و مطالعه در جهت یک برخورد تصادفی و اتفاقی رفیق می‌شوند، به یک نقطه‌ای می‌رسند که مجبورند با اشرار همراهی کنند. مشکل جوان این است که آزمایش کرده رفیق انتخاب نمی‌کند.

امام‌جمعه مشهد اظهار داشت: برادران و خواهران، انتخاب رفیق برای دختر و پسر شما مثل انتخاب همسر است، همان‌گونه که انتخاب همسر به‌صورت اتفاقی مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد، انتخاب اتفاقی رفیق هم مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد؛ وابستگی جوان به رفیق جوری است که در رفاقت خود تعصب به وجود می‌آورد و اگر خباثت و آلودگی مشاهده کند، به خاطر تعصب در رفاقت درصدد توجیه آلودگی‌ها و ناهنجاری‌های روحی و اخلاقی او برمی‌آید؛ بااینکه خلاف ادب و تربیت را در دوست و رفیق خود می‌بیند از او جدا نمی‌شود بلکه درصدد توجیه این عمل برای خود و دیگران برمی‌آید.

وابستگی به دوست، انحراف روحی و روانی است

مشکل سوم، افراط در وابستگی به دوست است، گاهی جوانان انسشان آن‌قدر بالا می‌رود که مثل عاشق و معشوق می‌شوند نسبت به هم، نمی‌توانند از یکدیگر فاصله بگیرند و این‌یک بیماری است؛ وابستگی به دوست به‌گونه‌ای که دوری او را نتواند تحمل کند، یک انحراف روانی و روحی برای جوان است

عضو خبرگان رهبری، چهارمین مشکل در جریان رفاقت جوانان را اطمینان به رازداری رفیق عنوان کردند و ابراز داشتند: دو جوان که باهم دوست می‌شوند تجربه ندارند و فک  می‌کند همه‌چیز او این رفیق است، تمام اصرار زندگی، رازهای زندگی، مشکلات، مسائل پنهانی زندگی خود و خانواده را با رفیقش در میان می‌گذارد و حساب نمی‌کند که یک روز ممکن است این دوستی بدل به دشمنی شود و تمام این اسرار و رازهایی که نزد رفیقش گذاشته است فاش شود و آبروی او را ببرد، این‌ها مشل بزرگی است؛ما در این بررسی‌هایی که در گروهک‌های التقاطی، مرتدین و منافقین شده، بخش عمده‌ای  از این‌ها حساب‌شده به یک گروهک و جریان وابسته نشده‌اند و جوانان به‌واسطه یک رفاقت واردشده‌اند.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه دادند: خدا لعنت کند منافقین را که وقتی وارد جریان انقلاب شدند، شروع به سربازگیری برای خود کردند و در مقام سربازگیری برای خود به نوجوان‌های دوره راهنمایی و دبیرستان و جوانان سال اول دانشگاه پرداختند؛ جریانی خارج از کادر مرکزی ایجاد کردند به‌عنوان جریان میلیشیا که به یک نوجوان ملاس راهنمایی و دبیرستان می‌دادند او را مغرور می‌کردند و دنبال خود راه نی انداختند، اکثر این افراد به‌عنوان رفاقت در این جریان خطرناک انحرافی مشرکانه این جوان و نوجوان قرار می‌گرفت و از جریان خانواده و اسلام پرت می‌شد و امروز شده یک مرد 45 ساله و مثل یک برده دارد کار می‌کند.

این مشکلات جوان‌ها معلول است، اگر یک پدر و مادر به علت توجه نداشته باشند برای جوان‌ها مشکل پیش می‌آید، موضوع رفاقت‌های نااهلی که به وجود می‌آید از عدم مراقبت پدر و مادرها به وجود می‌آید.

پدر و مادر رفت‌وآمد نوجوانان را کنترل نمایند

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: از همان دوره نوجوانی نباید او را رها کرد، رفت‌وآمدهای او باید کنترل شود، مسیرهایی رفت‌وآمد می‌کند با افرادی مواجه است و این افراد باید شناخته شوند زیرا رفاقت با همین موضوعات آشنا می‌شود، جوان باکسی دوست می‌شود و تمام جاده زندگی او در این میر منحرف می‌شود؛ آن نقطه انشعاب از صراط مستقیم این رفاقت‌هاست؛ بعد پشیمان می‌شود که کاش 20 سال پیش به فلان مجلس نرفته بودم و مسیر زندگی من عوض نمی‌شود.

موضوعی در خانواده‌ها مرسوم شده که از آوردن رفیق در مهمانی‌های خانه جلوگیری می‌کنند و فک می‌کنند جمع‌آوری فرزند با رفیق در خانواده مشکل عظیم ایجاد می‌کند اما مشکل اصلی همین  است، شما سعی کنید تماس جوان‌های با دوستانشان در داخل خانه باشد، اگر داخل خانه شد خوب می‌توانید کنترل کنید اما بچه اگر از خانه رفت بیرون به‌مراتب سخت‌تر است و امروز در جامعه ما یک جریانی برای رفاقت‌ها به وجود آمده، گاهی از اوقات بچه جایی نمی‌رود و از خانه بیرون نمی‌رود اما مقابلش یک دستگاه رایانه او را از طریق اینترنت به یک سایت‌هایی منتقل می‌کند و در جریان چت‌های تصویری قرار می‌دهد که از صدها ارتباط خارج از خانه بدتر است.

بچه پاره‌جگر آدم است، این چیزی نیست که او را رها کنیم و بگوییم بزرگ‌شده است، وقتی این بچه همسر انتخاب کند و تشکیل زندگی مشترک دهد و مثل یک فیلتر برای زندگی عمل کند بزرگ‌شده است نه پیش از آن.

به جوانان کار محول کنید

آیت‌الله علم‌الهدی، مشکل ششم جوانان را مسئله بیکاری جوان عنوان کردند و ابراز داشتند: مسئله بی شغلی چیز دیگر است، این‌که همه تقصیرها را به گردن دولت می‌اندازیم یک اشتباه است، جوان نمی‌تواند ازدواج کند و کار پیدا کند همه را به گردن نظام و دولت می‌اندازیم، کی این‌جور بوده که همه اشتغال فرزند را دولت بخواهد رفع کند.

خواست جوانان امروز را دولت حضرت سلیمان هم نمی‌تواند برآورده کند

برادر من مشکل ازدواج جوانان دولت نیست، مشکل ازدواج جوانان اقتصاد نیست، مشکل ازدواج جوان‌ها فرهنگ انحرافی است. روز پسر و دختر جوان در یک خانواده 17 ساله 18 ساله 20 ساله باهم ازدواج می‌کردند و سر سفره پدر و مادر می‌نشستند و در یک اتاق می‌خوابیدند در کانون پرمهر و محبت و صمیمیت پدر و مادر در کنار تنه تناور پدر و مادر این خانواده تازه رشد می‌کرد و بالا می‌آمد و مسئله حل بود و جوانان ازدواج می‌کردند اما امروز این فرهنگ به‌هم‌خورده، حتماً باید خانه مستقل باشد و خانه چنان باشد و وسیله سواری  کذا، این دولت باید چه کند؟ حتی دولت حضرت سلیمان هم نمی‌تواند این مشکل را حل کند که بیاید تمام زندگی‌ها و تمام توقعات یک دختر و پسر جوان را برآورده کند و بگویند دولت ازدواج را درست کند.

امام‌جمعه مشهد مقدس بابیان این‌که جوان بی‌کار در خانه دست به فساد خواهد زد، ادامه داد: بیکاری با بی شغلی فرق دارد، یک جوان شغل ندارد به خاطر آن‌که نتوانسته درسش را تمام کند و شغل ندارد؛ معنی بی شغلی خوابیدن در خانه نیست، این نیست که شب تا نیمه‌شب مشغول به چت کردن و نشستن و دیدن ورزش‌های قهرمانی در آن‌سوی دنیا باشد و موجود تنبل بار بیاید؛ پدر و مادر این عزیز را به کار وا‌دارید؛ اگر آقاپسر عادت کرد در خانه بخوابد و دختر تا ظهر  در خانه لمید، او را به فکر و خیال وا می‌دارد و نتیجه فکر و خیال زیاد یا دیوانه شدن است یا دست به فساد زدن است.

ورزش قهرمانی یک آفت برای جوانان است

بسیاری از مسائل خانواده را به عهده او بگذارید، وادار کنید به دنبال کار رود چه دختر چه پسر، این بیکاری چیز بدی است، اگر هیچ کاری ندارد وادارش کن به ورزش، هیچ‌چیز مثل ورزش برای جوان و نوجوان مفید نیست، هم برای تضعیف و گرایش جنسی مؤثر است و هم از تنبلی او را نجات می‌دهد، ورزش عملیاتی نه ورزش قهرمانی و هیچ آفتی هم بدتر از توسعه ورزش قهرمانی نیست که متأسفانه این ویروس و اپیدمی در کشور وجود دارد.

مسؤولان به واقعیت تربیتی جوانان توجه کند

ایشان تصریح کردند: مسئله ورزش جوان از دوره کودکی شروع می‌شود، باید او را از بچگی به ورزش عادت داد، کسی که به ورزش عادت کند؛ اما این‌که پای تلویزیون بنشیند و دو سه ساعت تلویزیون نگاه کند و گرایش به ورزش قهرمانی داشته باشد، این‌ها ویروس است برای جوان و معطل کننده نسل جوان در کشور و جامعه است، توسعه ورزش قهرمانی به نفع جوان‌های ما نیست و توسعه ورزش عملیاتی به نفع جوان‌های ما هستند، مسؤولان این نکته را دقیقاً توجه کنند که تنها جریان‌های سیاسی چشمشان را پر نکند واقعاً واقعیت تربیتی و پرورشی نسل جوان را و مصلحت جوانان را در ورزش در نظر بگیرند و سیاست‌گذاری کنند نه همرنگ شدن با سایر کشورها و جوامع چشم آنان را پر نکند.

آیت‌الله علم‌الهدی در پایان بیان کردند: امیدوارم در امروز که روز شهادت میوه دل امام هشتم امام جواد ع است، سبک زندگی اسلامی بزرگ‌ترین عامل رشد بخشی و پرورش نسل جوان ما قرار گیرد.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی