۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

رسالت رسول الله (صل الله علیه و آله) منهای کوثر استمرار نداشت

خدا در قرآن می گوید ما خود کوثر را به شما اعطا کردیم. این عطا از طرف خدا مستقیم بوده و این بخاطر مقام با عظمت خدا است که با تمام کبریاییش این اعطا را انجام داده است. نظریه ی بعدی این است که خدا در قرآن گاهی از ضمیر جمع استفاده می کند. آنجا که در مقام تبیین توحید حق است ضمیر متکلم وحده می آورد اما آنجا که می خواهد نمایش قدرت بدهد به عنوان جمع تمام توانستن های هستی تعبیر ما می آورد.

ادامه ی تفسیر سوره کوثر، مهدیه مشهد

آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر قرآن کریم در چهار شنبه شب ها در مهدیه مشهد به تفسیر سوره ی کوثر پرداخته و بیان داشتند: در تفسیر این سوره به بحث الفاظ این سوره رسیدیم. در هفته ی گذشته در مورد شان نزول این سوره بحث شد. این سوره با "انا" ضمیر جمع شروع می شود که ما به تو کوثر را عطا کردیم و جمع بسته شده ولی چرا ضمیر متکلم مع الغیر آورده است؟

 


ایشان افزودند: اینجا سه نظریه وجود دارد، اول اینکه ذات الهی در این اعطای کوثر اسبابش را از فرشتگان و انبیاء و علل و عوامل طبیعی استفاده کرده اند. چون وجود پیامبر(ص) همگی وابسته به کوثر است که یکی از مصادیق آن حضرت زهرا(س) است و با توجه به حدیث قدسی خدا می فرماید فلسفه ی وجودی اصل هستی پیامبر(ص) است و دلیل وجود ایشان حضرت علی(ع) بیان شده و اگر فاطمه(س) نبود هیچ کدام از این دو را نمی آفرید.

 

آیت الله علم الهدی تصریح کردند: رسالت رسول الله(ص) منهای کوثر استمرار نداشت، این رسالت چیزی بود که همه ی انبیاء به آن تکیه کرده اند. گاهی هدیه چیز مهمی نیست اما هدیه کننده اگر فرد بزرگی باشد عظمت هدیه از آنچه ارزش مالی داشته باشد بیشتر است

 

ایشان بیان داشتند: خدا در قرآن می گوید ما خود کوثر را به شما اعطا کردیم. این عطا از طرف خدا مستقیم بوده و این بخاطر مقام با عظمت خدا است که با تمام کبریاییش این اعطا را انجام داده است. نظریه ی بعدی این است که خدا در قرآن گاهی از ضمیر جمع استفاده می کند. آنجا که در مقام تبیین توحید حق است ضمیر متکلم وحده می آورد اما آنجا که می خواهد نمایش قدرت بدهد به عنوان جمع تمام توانستن های هستی تعبیر ما می آورد.

 

آیت الله علم الهدی افزودند: اینجا در مقام جامع بودن تمام قدرت ها و توانمندی ها کوثر را عطا می کند که کسی نمی تواند در مقام زوال آن بر بیاید. نکته ی مورد توجه این است که عده ای از مفسرین گفته اند انسان جایی محکم حرف می زند که احتمال بدهد حرفش را قبول نکنند. این تاکید برای این بوده که تاکید کند بر عطاء کوثر به پیامبر(ص) اما این بخاطر شک پیامبر(ص) نبود بلکه برای اثبات اهمیت این عطیه بوده است.  

 

ایشان در ادامه بیان داشتند: "اعطینا" به معنای بخشش آمده است، مفسرین در اینجا این عطیه خدا را غیر قابل پس گرفتن دانستند چون مقداری از این عطیه را پس گرفت که نماز خواندن و قربانی کردن بود. لذا کوثر تا قیام قیامت در اختیار پیامبر(ص) است

 

آیت الله علم الهدی افزودند: اما چرا خدا نگفته اند بعد از این به تو کوثر را خواهیم داد؟ اینجا نکته ی ادبی وجود دارد که خیلی ها به این موضوع دلیل این سوال را ربط می دهند. مسقبل محقق الوقوع در حکم ماضی است. آینده ای که قطعا واقع می شود در حکم جریان گذشته است. نظریه ی بعدی این است که خدا قبلا کوثر را به پیامبر(ص) داده اند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی