۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جلسه ی نهم

يكشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۵۴ ق.ظ

فرائد الاصول

استصحاب


دریافت

 استصحاب قهقری

بحث در استصحاب قهقرائی است

این قسم درست عکس استصحاب اصطلاحی است. یعنی در اینجا شک سابق و یقین لاحق است ، مثلا دیروز در  عدالت زید شک داشت ولی امروز در عدالت او یقین دارد

مصنف میفرماید: ظهور اخبار لا تنقض در شک فعلی است بنابراین در اجراء استصحاب شک فعلی معتبر است

امر ششم : مقدمات استصحاب

تقسیمات استصحاب: سه نوع تقسیم داریم

1-     تقسیم استصحاب به اعتبار نوع مستصحب

2-     تقسیم استصحاب به اعتبار نوع دلیلی که حکم شرعی را در مستصحب اثبات میکند

3-     تقسیم استصحاب به اعتبار رکن دوّم استصحاب(شک)

هر کدام از تقسیمات که ذکر شد منشأ تقسیم است که در مجموع نه تقسیم برای استصحاب است.

امّا نوع اول که تقسیم اول مستصحب است دو قسم است:

1-     وجوبی: حیات زید – وجوب نماز جمعه

2-     عدمی: عدم حیات زید – عدم حرمت شرب تتن

به همین دلیل هم میگویند استصحاب وجودی و استصحاب عدمی    

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی