۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

اقتدا به رهبری، اقتدا به امام رضا (علیه‌السلام) است/حزب‌اللهی‌ها درگیر آب به آسیاب ریختن جریان‌های لائیک نشوند

این وزیر خارجه ولایی ما در اولین  سؤال در تقاضایی که شد که بیایید باهم همکاری کنیم و داعش را براندازیم ، جواب رد داد، معنای ولایت مداری همین است، قبلاً مقام معظم رهبری با بصیرت این‌ها را آگاه کرده بود و این‌ها هم دنبال سر  رهبری راه افتادند؛ این برای ما ارزش است

خطبه دوم نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

خطبه دوم

دریافت

بخش عربی از خطبه دوم

دریافت

آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته مشهد مقدس در حرم امام رضا (علیه‌السلام) با اشاره به همزمانی نماز جمعه این هفته با روز مخصوص زیارتی امام رضا (علیه‌السلام)، به شباهت فضای سیاسی امروز کشور با فضای سیاسی دوران ایشان اشاره کردند و گفتند: آنی که در سیره سیاسی امام رضا (علیه‌السلام) بوده و ما باید به دنبال آن راه بیفتیم این است که زندگی امام رضا و زمان فضای سیاسی حضرت در آن زمان، فضای توطئه بود، فضای فتنه بود و امام هشتم (علیه‌السلام) در آن زمان فتنه و توطئه، دو نقش و دو خصوصیت داشتند.

ایشان ادامه دادند: خصوصیت اول امام رضا (علیه‌السلام) بصیرت بود، عمق فتنه را می‌شناختند، خصوصیت دوم امام رضا (علیه‌السلام) صبر بود؛ شما در عبارت زیارت امام هشتم (علیه‌السلام) عرضه می‌دارید، «صلی‌الله علیک وعلی روحک وبدنک صبرت علی الاذی وأنت الصادق المصدق» صبر به دنبال بصیرت، این ویژگی سیره سیاسی امام رضا؛ یعنی دقیقاً زمان ما با زمان امام رضا (علیه‌السلام) در بین ائمه قابل تطبیق است.

امروز فضای زندگی انقلابی ما در این کشور و جامعه، دقیقاً متناسب با فضای زندگی امام رضا (علیه‌السلام)؛ یعنی ما در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌ها قرار داریم و همچنان که امام رضا (علیه‌السلام) در برابر فتنه و توطئه هم بصیرت داشتند و هم صبر و مقاومت، ما هم در مقابل فتنه باید هم بصیرت داشته باشیم و هم صبر و مقاومت و ویژگی رهبر عظیم و حکیم ما هم در این دو خصوصیت است که هم در بصیرت ما را هدایت می‌کنند و هم در صبر و مقاومت ما را سیادت می‌کنند.

اقتدا به رهبری، اقتدا به امام رضا (علیه‌السلام) است

یعنی اگر شما برادران و شما خواهران در فضای سیاسی امروز جامعه دنبال سر رهبر باشید، یقیناً شما به امام رضا (علیه‌السلام) در فضای سیاسی اقتدا کرده‌اید چون هم در بصیرت رهبری هدایت می‌کند و هم در صبر و مقاومت.

امام‌جمعه مشهد مقدس بیان داشتند: شما حساب کنید، داعشی‌ها آمدند، مسلمان‌ها و شیعیان را در عراق قتل‌عام کردند با آن شقاوت و قساوت با سربریدن و با از بین بردن بچه در مقابل چشم پدر و مادر، با سربریدن پدر و مادر مقابل بچه  سه‌ساله؛ با چنین شقاوت و قساوت عمل کردند که عواطف هر انسانی جریحه‌دار شد.

بدیهی است و ماهم وظیفه‌مان این بوده مقابله و برخورد کنیم؛ حالا اگر قدرتی هم در دنیا پیدا شد و گفت دست‌به‌دست هم دهیم این جانیان آدم کش شقی را براندازی کنیم؛ قاعدتاً باید ماهم با آنان هماهنگی کنیم دیگر، اما این رهبر بصیر به‌مجرد این‌که آمریکا گفت در براندازی داعش باهم همکاری کنیم نپذیرفتند، این بصیرت همان بصیرت امام رضا (علیه‌السلام) است؛ تشخیص دادند می‌خواهند چه کنند؛ آمریکایی‌ها نمی‌خواستند، داعش را خودشان به وجود آورند همان‌طور که طالبان افغانستان را هم خودشان به وجود آوردند، وهابیت، مولود نامشروع سیاست جاسوسی یک جاسوس انگلیسی مستر هنفری است که الآن در استخدام آمریکا است.

طالبان، داعش، اسرائیل و القاعده، مولود نامشروع آمریکا هستند

ایشان بابیان این‌که آمریکا به دنبال تأمین امنیت اسرائیل در منطقه است، عنوان داشتند: هم طالبان، هم القاعده ، هم داعش، هم اسرائیل، همه یکی هستند، اسرائیل با وهابیت یکی است، صهیونیست و وهابیت یکی است، داعش و صهیونیست‌ها و طالبان افغانستان و القاعده یکی‌اند، همه مولود نامشروع آمریکاست و همه این‌ها را خودش به وجود آورد؛ این‌ها بیایند این قساوت را راه بیندازند و به‌عنوان مبارزه با تروریست و آن‌هم با همدستی کشوری که در ملت‌ها مسلمان موجه است به‌عنوان یک کشور اسلامی انقلابی مثل ایران بیاید نیروی خود را وارد کند، هم سوریه و هم عراق را تصرف کند برای اسرائیل امنیت ایجاد کند.

این توطئه است؛ رهبر عزیز عظیم حکیم ما که میوه دل این صاحب‌خانه است، در این خانه بزرگ‌شده ، خاک این تربت را استشمام کرده، درس‌خوانده و مجتهد شده، با بصیرتی که از ولایت اخذ کرده بود فهمید قبل از این‌که آن‌ها بگویند به کارگزاران سیاست خارجی و مسؤولین گفت در هر مراجعه‌ای که از آمریکا در مسئله مبارزه با داعش شد شما دست رد بزنید.

عضو خبرگان رهبری با تمجید از موضع ولایی وزیر امور خارجه، ادامه دادند: این وزیر خارجه ولایی ما در اولین  سؤال در تقاضایی که شد که بیایید باهم همکاری کنیم و داعش را براندازیم ، جواب رد داد، معنای ولایت مداری همین است، قبلاً مقام معظم رهبری با بصیرت این‌ها را آگاه کرده بود و این‌ها هم دنبال سر  رهبری راه افتادند؛ این برای ما ارزش است، عزیزان، ما ارزش ولایی را در هر نقطه از این دولت و کارگزاران خود می‌بینیم تقدیر می‌کنیم و تشکر می‌کنیم به خاطر این‌که اسلامیت نظام ما به این رهبر وابسته است؛ باید توجه کنیم هم بصیرت داشته باشیم و هم صبر داشته باشیم؛ مقاومت هم بکنیم؛ هم توطئه دشمن و هم در روابط خارجی و هم در مسائل داخلی ما.

ایشان افزودند: الآن جریان‌های سیاسی غیر ارزشی و لائیک در این کشور به خاطر نزدیک شدن انتخابات دنبال ایان هستند که شکاف‌های اجتماعی ایجاد کنند و جریان لائیک بی‌دین را منسجم کنند به‌عنوان پیاده‌نظام دنبال سرخود راه بیندازند که شاید بتوانند به قدرت و کرسی مجلس دست پیدا کنند.

حزب‌اللهی‌ها آب به آسیاب دشمن نریزند

عزیزان حزب‌اللهی ما، برادران و خواهران بسیجی و نیروهای متعهد ما باید توجه داشته باشند در این دام نیفتند، حرکت‌هایی که ممکن است تحت فرامین شرعی و واجب فریضه قطعی الهی، امربه‌معروف و نهی از منکر کار را به‌جایی برسانند که جریان‌های لائیک را منسجم کنند و شکاف  اجتماعی  به وجود بیاورد و اقشار  را چند دسته کند، این حرکت‌ها آب به آسیاب ریختن دشمن است؛ واقع‌شدن در جریان خیانت و توطئه دشمن هست.

عزیزان، دشمن بخواهد شمارا گول بزند ممکن است با نام دین، با نام واجب الهی، با نام تعصب شرعی شمارا گول بزند، باید حواسمان باشد جز آنی که رهبر می‌گوید کار دیگری نکنیم؛ هم در بصیرت و هم در صبر دنباله‌رو مقام معظم رهبری باشیم.

ایشان در ابتدای خطبه دوم به روضه‌خوانی و عزاداری در رسای امام رضا (علیه‌السلام) پرداختند و بابیان این‌که چهار روایت برای شهادت امام رضا (علیه‌السلام) نقل‌شده است، گفتند: امروز، روز زیارتی مخصوص امام هشتم (علیه‌السلام)است، برادران و خواهران مخصوصاً زائرین محترم توجه داشته باشند ما دو روز زیارتی داریم، یکی روز بیست و سوم ذی‌القعده و دوم روز بیست و پنجم ذی‌القعده؛ قالبأ برخی از زوار فکر می‌کنند روز زیارتی امروز تنهاست درحالی‌که تا روز بیست و پنجم فاصله‌ای نیست و روز بیست و پنجم هم عین روز بیست و سوم روز زیارتی مخصوص است.

زیارت امام رضا در ماه ذی‌القعده  خودش خصوصیت دارد چون ماه ذی‌القعده  مال امام رضا (علیه‌السلام)، اول ماه ولادت خواهر کریمه‌شان حضرت معصومه، یازده ماه ولادت باسعادت خود حضرت، بیست و سوم که امروز است، روز زیارتی مخصوص، بیست و پنجم هم که پس‌فردا است، باز روز زیارتی مخصوص، روز دهو الارض و آخر ماه هم روز شهادت جان‌گداز میوه دلشان حضرت جوادالائمه (علیه‌السلام) است.

آیت‌الله علم‌الهدی افزودند: مرحوم علامه مجلسی در کتاب شریف بهار دو نقل دارد، یک نقل این است که می‌فرماید روز بیست و پنجم ذی‌القعده  که روز دهو الارض است که روایت دهو الارض هم از خود امام هشتم (علیه‌السلام) نقل‌شده، می‌گوید روز حرکت امام رضا (علیه‌السلام) از مدینه با ظرف مرو بود. چون حضرت رضا بیست و پنجم ذی‌القعده  از مدینه حرکت کردند به‌طرف مکه، حج را انجام دادند و از مکه از طریق وادی عقیق به‌طرف بصره و خوزستان آمدند و آمدن به‌طرف مرو خراسان؛ بیست و پنجم روزی است که امام از مدینه حرکت کردند و در این روز ، روز زیارتی است.

روز بیست و سوم ذی‌القعده  که امروز است، یکی از چهار روایت روز شهادت امام رضا (علیه‌السلام) است؛ ما در شهادت امام رضا (علیه‌السلام) چهار روایت داریم، یکی چند روز مانده به آخر ماه رمضان، یکی بیست و سوم ذی‌القعده  سوم، هفدهم ماه صفر و چهارم روز آخر ماه صفر است و لذا امروز برحسب نقل علامه مجلسی، روز شهادت امام رضا (علیه‌السلام) است و شما برادران و خواهران این توفیق را پیداکرده‌اید که روز شهادت امام رضا (علیه‌السلام)، امام رضا (علیه‌السلام) را زیارت کنید و روز حرکت امام رضا (علیه‌السلام) از مدینه به مرو هم امام رضا (ع ) را زیارت کنید.

ایشان به خصوصیت ویژه امام رضا (علیه‌السلام) نسبت به سایر ائمه اشاره کردند . عنوان داشتند: امام رضا (علیه‌السلام) در بین همه ائمه این خصوصیت را دارند در شهادت هر یک از ائمه یا در آن مدتی بود که فقط مسموم شدند یا مثل شهادت سیدالشهدا ( ع)در صحرای کربلا و مسائل بعدی آن چهل روز دوران اسارت اهل‌بیت بود اما شهادت امام رضا (علیه‌السلام) سه سال طول کشید، یعنی در بیست‌وپنج ذی‌القعده  سال دویست، امام رضا (علیه‌السلام) از مدینه حرکت کردند و در بیست و سوم ذی‌القعده  سال دویست و سه، امام رضا (علیه‌السلام) به شهادت رسیدند، سه سال شهادت امام رضا (علیه‌السلام) طول کشید، همه این دوران برای اما رضا فقط جان دادن در شهادت بود و همه‌اش مصیبت.

روزی که حضرت از مدینه حرکت کردند روز عزای امام رضا (علیه‌السلام) بود، به مردم مدینه گفته بودند امام رضا (علیه‌السلام) را می‌خواهند ببرند مرو خراسان و حکومت به امام رضا واگذار شود، مردم مدینه خوشحال بودند، شهر را زینت کرده بودن و آماده یک بدرقه عظیم از امام هشتم بودند که بعد از مدت‌ها مظلومیت اهل‌بیت پیغمبر (صلوات‌الله  علیه) بناست حق به حق‌دار برسد، به این خلافت جای خودش را پیدا کنند، خوشحال بودند و اطراف خانه امام رضا را مردم محاصره کردند، موکب همایونی در خانه امام رضا آماده است تا حضرت حرکت کنند.

ناگهان متوجه شدند صدای ضجه و ناله و شیون از داخل خانه امام رضا بلند شد، همه متحیر که چه شده این صدای ضجه و گریه سر راه مسافر نیست، یک حادثه‌ای در خانه رخ‌داده که اهل‌بیت این‌جور دارند ضجه می‌زنند؛ یکی کنیزی که اشک می‌ریخت به پهنای صورت و دودستی بر سرخود می‌کوبید از خانه بیرون آمد، مردم اطراف این کنیز را گرفتند که در خانه چه خبر است، این ضجه و ناله از چیست؟ او گفت شما جشن گرفتید که امام رضا می‌خواهد به خراسان برود، ایشان در خانه به عزیزانشان فرمودند این‌ها می‌خواهند مرا ببرند در خراسان بکشند.

شهر مدینه عزا خانه شد، حاکم مدینه مأمورین مأمون هرچه کردند مردم را ساکت کنند نشد، پیرمردی رفت بالای بلندی ایستاد و گفت مردم مدینه، هرکدام از بچه‌های پیغمبر را از دروازه این شهر بردند خبر مرگ و شهادتشان به این شهر بازگشت، می‌خواهند امام رضا را ببرند و خبر شهادت ایشان بازگردد.

از حرکت حضرت از مدینه عزای امام رضا برپا شد، شهادت برای امام رضا بود تا مثل امروز صبح که اباصلت از در کاخ مأمون تا دم خانه چند قدم بیشتر نبود اما این زهر چنان بر جگر نازنین امام رضا اثر کرده بود که در این راه امام رضا هفت بار روز زمین نشست و برخاست.

طلوع آفتاب، مأمون ملعون امام رضا را مسموم کرد اما قبل از این لحظه جنازه امام در  دست مردم طوس بلند بود و فریادشان به وا اماما بلند شده بود و جنازه امام رضا (علیه‌السلام) را تشیع می‌کردند. برادران و خواهران، خود امام رضا به ما دستوری دادند، اجازه بدهید دستور ایشان را در نماز جمعه انجام دهیم؛ « یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْ‏ءٍ فَابْکِ لعلی جدی اِلْحُسَیْنِ» بر هر که خواستید گریه کنید بر جدم گریه کنید.

آقا امام هشتم این مردم روی فرش شما زانو زده‌اند، روز شهادت شماست، می‌خواهند برای غربت شما گریه کنند، برای مظلومیت شما اشک بریزند اما شما دستور دادید اگر برای من هم خواستید گریه کنید، برای جد غریبم گریه کنید؛ با این مظلومیت شما را شهید کردند اما مرد و زن توس، سی کیلومتر، پنج فرسخ راه این جنازه را روی دوش گرفتند، مرد و زن پابرهنه این جنازه را تشییع کردند.

دل‌ها بسوزد برای آن مظلومی که وقتی خواهرش رفت به گودی قتلگاه جنازه برادر را روی دوش ندید، جنازه برادر را روی دست ندید، بدن پاره‌پاره برادر را زیر شمشیر دید؛ صدا زد: «ای پاره‌پاره پیکر     آیا تویی حسینم؟؛   ای سربریده از تن    آیا تویی حسینم؟»

برادران، خواهران، مهم این است که عشق ما، ما را دنبال سر امام رضا راه بیندازد، این مهم است، اگر عشق ما توانست ما را دنبال امام رضا (علیه‌السلام) راه بیندازد، این عشق اثر دارد و الا این‌که ما بیایم این شکوه و جلال و عظمت را از حضرت ببینیم و اشک بریزیم و سلام دهیم، مشکلی حل نمی‌کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی