۱۴۰۳ شنبه ۰۳ آذر

جلسه ی پنجم

دوشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۵۹ ق.ظ

فرائد الاصول

استصحاب


دریافت

امر اول ماهیت استصحاب(اصل عملی یا دلیل اجتهادی و اماره)

قدما معتقدند که استصحاب نوعی حکم عقل در موارد ظن به بقاء مستصحب است لذا این گروه حجیت استصحاب را از باب حکم عقل می دانسته و آنرا اماره ظنیه عقلیه براحکام  شرعیه میدانستند در اینصورت استصحاب اثبات کننده حکم واقعی است ،

نظر شیخ انصاری(ره) ومتأخرین: استصحاب در واقع مدلول و مفاداخبار (لا تنقض الیقین بالشک) است و اعتبار شرعی و حجیت آن از اخبار استفاده میشود. در اینصورت استصحاب اصل عملی تعبدی که اثبات کننده حکم ظاهری که وظیفه کسانی است که به حکم واقعی نرسیده و شک در آن دارند، است. امّا اگر استصحاب اماره ظنی عقلی باشد آیا از مستقلات عقلیه است یا از غیر مستغلات عقلیه؟   

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی