۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

خطبه دوم: وزیر بهداشت، مظهر تجلی خدمت

جمعه, ۷ شهریور ۱۳۹۳، ۰۳:۵۶ ب.ظ

تریبون نماز جمعه، تریبون دولت یاور است/توسعه تکنولوژی ارتباطات بدون ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی، عامل توسعه فحشا است

توسعه ارتباطات برای ما یک امر لازمی است، ما با توسعه تکنولوژی ارتباطات مخالف نیستیم. اما آقایی که متولی توسعه تکنولوژی ارتباطات است نباید بیاید تکنولوژی ارتباطات را توسعه دهد درحالی‌که به زیرساخت‌های فرهنگی توجه نکرده و تکنولوژی ارتباطات توسعه‌ یافته، ابزار توسعه فحشا و توسعه بی‌بندوباری شود.

خطبه دوم نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

خطبه دوم

دریافت

بخش عربی از خطبه دوم

دریافت

آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته مشهد مقدس با اشاره به همزمانی جمعه این هفته با دهه کرامت، پیروزی غزه در برابر اسرائیل و هفته دولت، گفتند: جمعه این هفته، ما در بستر سه جریان است؛ جریان اول دهه مبارکه کرامت و تقارن با میلاد مسعود امام هشتم (علیه‌السلام) که بر انبساط و شادی در این دهه می‌افزاید که در طلیعه دهه کرامت، عزیزان رزمنده ما در غزه پیروز شدند و دشمن ناپاک صهیونیستی را در برابر بینش جهانیان به افتضاح و رسوایی شکست مبتلا کردند.

بستر دوم، جریان هفته حج هست که هفته عبودیت پروردگار و توجه به پرفرازترین عبادت دگرگون ساز ذات مقدس الهی است که مناسک حج است و بستر سوم، این جمعه در هفته دولت قرار دارد؛ برای ما یک نکته که شناخت آن حائز اهمیت است، چرا سالروز شهادت شهید رجائی و شهید باهنر به‌عنوان روز دولت یا هفته دولت عنوان‌شده است؟

سلامت اعتقادی و اخلاقی، معیار شناخت سلامت مسؤولین

علت آن این است که در سیمای کارنامه مسؤولیتی و مدیریتی این دو شهید، اصولی است که معمولاً این اصول معیار برای تشخیص اهمیت و سلامت مسؤولین و مدیران اجرایی این کشور است؛ یکی سلامت اعتقادی و اخلاقی است. آن روزی که شهید رجائی نخست‌وزیر شد، در برابر بینش مردم ما شخصیت شهید رجائی با بنی‌صدر ملعون مقایسه می‌شد؛ آن حالت تفرقی که  بنی‌صدر در مقابل ولایت و رهبری امام داشت در کنارش آن حالت خضوع معتقدانه شهید رجایی در برابر ولایت امام.

این چیزی بود که چشم مردم را پر کرد و آن روز دل‌های مردم به‌طرف شهید رجایی منعطف شد؛ از نظر اخلاقی هم نکته‌ای را امام درباره شهید رجایی گفتند که این نکته خیلی مهم بود،آن روزی که جریان ریاست جمهوری شهید رجائی را تنفیذ کردند، امام فرمودند: « این آقای رجایی از آن روزی که در سروش بوده با امروزی که رئیس‌جمهور است من یقین دارم هیچ فرقی نکرده است»؛ یعنی یک آدم بیاید در مسند قدرت قرار بگیرد اما اسب قدرت را سوار نشود.

ما متأسفانه در تاریخ این نظام یک سلسله مسؤولینی برخورد کردیم که این‌ها روز اول آدم‌های دلداده ولایت و وابسته به ولایت بودند اما همین‌که در مسند قدرت قرار گرفتند، اسب قدرت آن‌ها را برداشت، یادشان رفت چی بوده‌اند، این موقعیت اخلاقی شهید رجائی که به تعبیر امام رسید.

استفاده از قدرت در خط خدمت

خصوصیت دومی که ایشان داشت، قدرت را در خط خدمت استخدام کرد، در همان زمان مسؤولیت ایشان و بعد در ریاست جمهوری، خدا رحمت کند شهید رجایی را؛ به‌هیچ‌وجه یک نفر سراغ ندارد که ایشان در کوچک‌ترین موردی از قدرت برای خودش استفاده کند، قدرت را در استخدام خدمت به مردم قرار داد.

خصوصیت سوم این بود که رنگ زندگی‌اش با طبقه زیر متوسط جامعه تفاوت نکرد؛ خانه‌اش، لباسش، خورد و خوراکش، خط‌مشی‌اش، ژست گرفتنش، همه با آن طبقه زیر متوسط جامعه هماهنگ بود؛ حضرت آیت‌الله مهدوی کنی (حفظه الله تعالی) که ان شالله عافیت کامل را خدا به ایشان بدهد نقل فرمودند: «با شهید رجایی رفتیم در زاهدان، ظهر مهمان استاندار زاهدان بودیم، استاندار سفره میز نهاری که چیده بود و غذایی ساده بود، دو سه تا ظرف میوه گذاشته بود، شهید رجایی به استاندار گفته بود همه مردم زاهدان سفره‌شان همین شکل است؟ این ظرف میوه سر سفره همه مردم زاهدان هست؟ اگر تو یقین داری میوه‌ها سر سفره همه مردم زاهدان است، باشه اما اگر یقین نداری خواهش می‌کنم این میوه‌ها را بردار؛ استاندار گفت آقا ما این‌ها را خریده‌ایم و از جیب دررفته، شهید رجایی گفت نه، از جیب درنرفته، هر وقت خوردیم از جیب در می‌رود،تا ما نخورده‌ایم می‌توانیم این میوه‌ها را به هرکسی برسانیم».

یک آدمی که حتی در یک غذا خوردن در یک سفره در یک میز غذا مقید است، یعنی همرنگ آن طبقه زیر متوسط جامعه زندگی می‌کند، این خصوصیات، مردم در هرسالی در سالگرد شهید رجائی، این هفته را گفته‌اند هفته دولت، یعنی دولت‌مردانشان را با این اصول مقایسه می‌کنند و با این معیارهای سه‌گانه می‌شناسند و ارزیابی می‌کنند.

وزارت بهداشت، مظهر تجلی به خدمت گرفتن قدرت

نکته دوم این‌که هفته دولت، دولت‌مردان می‌آیند گزارش خدمت به مردم بدهند چون قدرت برحسب یک اصل قطعی در سیمای کارنامه شهید رجائی، قدرت در استخدام خدمت است، دولتمردان می‌آیند و به مردم گزارش می‌دهند این‌قدرتی که مردم و جامعه با آرای خودشان به این‌ها واگذار کرده‌اند، این در خدمت مردم انجام‌گرفته است و خوشبختانه ما وقتی‌که کارنامه دولت یازدهم را بررسی می‌کنیم، این خصوصیت وجود دارد.

ما در کارنامه مدیریتی دولت یازدهم نقطه‌هایی را مشاهده می‌کنیم که واقعاً قدرت در استخدام خدمت است، این طرح تحول نظام سلامت که به‌وسیله وزیر اندیشمندِ فرهیختهِ متخصص و مدبر بهداشت و درمان اجرا شد و خوشبختانه مشهدی هم هست، این واقعاً یک مظهر کامل و متجلی از استخدام قدرت در خط خدمت است و برای محرومین جامعه ما بسیار این طرح هرچند که به‌درستی اجرانشده و مقام معظم رهبری تأکید دارند که به‌درستی انجام شود، امیدواریم هرچه زودتر و کامل‌تر اجرا شود و امیدواریم موفق شوند که در اجرا هم تکمیلش کنند.

بنده یک نمونه اشاره‌کنم؛ خانواده محرومی را من سراغ دارم که بیمار شدند و این‌ها در تأمین هزینه درمان خودشان مستأصل شده بودند چون ارزیابی کرده بودند هزینه درمان بیش از 3 میلیون تومان است اما وقتی‌که این‌ها مورد درمان قرار گرفتند با طرح تحول نظام سلامت، آن مبلغ با 300 هزار تومان تمام شد.

مشکل محرومین بیشتر از این حل شود

این خدمت کم ارزش ندارد، خیلی قیمت دارد، ما هرچه بتوانیم قشر محروم را واقعاً دادرسی و رسیدگی کنیم، این ستاره درخشان دولت یازدهم در مقام ارائه گزارش ازنظر استخدام قدرت در جریان خدمت هست و البته در مسائل دیگر هم خوشبختانه فعالیت‌هایی شده ولی بنده می‌خواهم از حضور پربرکت ریاست محترم دفتر آقای رئیس‌جمهور که یک شخصیت فرهیخته و دانشمند هستند و خوشبختیم که باب رئیس‌جمهور ما یک چهره نخبه و اندیشمند هست، خدمتشان عرض کنم که ما انتظار داریم مشکل محرومین بیش‌تر از این حل شود، در جریان اقتصادی درست است که قدم‌هایی برداشته‌شده.

مقام معظم رهبری فرمودند: «دولت در مهار تورم و تثبیت نرخ ارز موفق بوده است و گزارش‌هایی هم خود جنابعالی به مردم داده‌اید اما درعین‌حال وضع معیشت محرومین هنوز در مضیقه است و در کنار این فعالیت‌ها و در کنار انگیزه‌ای که آقای رئیس‌جمهور در مسئله توسعه مسائل اقتصادی دارند، وزارت تجارت و صنعت پا به‌پای رئیس‌جمهور نیامده.

با این مهار تورم، با این تثبیت  نرخ ارز که صورت گرفته ولو دچار رکود هستیم اما جریان توزیع برای این‌که محرومین از فشار و مضیقه دربیایند، خیلی بهتر از این می‌شد اجرا بشود و با یک سیاست‌ها و تدبیر کامل‌تری قابل‌اجرا هست که با این تورم مهارشده، مسئله مضیقه زندگی محرومین حذف شود.

برخی مسؤولین پیاده‌نظام پرده‌دری فرهنگی

نکته دومی که آقای رئیس‌جمهور اول تشکیل دولتشان فرمودند این دولت، دولت فرهنگ است؛ خب مقام معظم رهبری هم فرمودند امسال، سال فرهنگ و اقتصاد، رئیس‌جمهور مملکت دولتش را دولت فرهنگ معرفی می‌کند، سال هم به فرموده مقام معظم رهبری سال فرهنگ است اما متأسفانه بعضی دولت‌مردان در عرصه فرهنگی، این‌ها پیاده‌نظام پرده‌دری فرهنگی دشمن شده‌اند.

خود حضرت‌عالی یک شخصیتی هستید که تدینتان و تعبدتان ازنظر بینش خیلی‌ها سابقه دارد، واقعاً قبول می‌کنید که وزیر یک مملکت بنشیند آوازه زن گوش دهد و بعد رسانه‌های دنیا بگویند در ایران آوازه‌خوانی زن‌ها دیگر آزاد شد؛ خود حضرت‌های این را می‌پذیرید؟

شخص رئیس‌جمهور قبول می‌کند آقای وزیر پای آوازه‌خوانی زن بنشیند؟

شخص رئیس‌جمهور ما که یک فقیه خبره است، از فقهای خبرگان است واقعاً این را قبول می‌کند؟ آقای وزیر بیاید بنشیند رقص مختلط را تماشا کند به اسم حرکات موزون و بعد در رسانه‌ها منعکس شود؛ اگر روز اول آقای رئیس‌جمهور می‌گفت دولت من، دولت ضد فرهنگ و اگر مقام معظم رهبری هم می‌گفتند امسال سال ضد فرهنگ آیا در پرده‌دری فرهنگی بیشتر از این می‌شد کار کرد و بیشتر از این می‌شد قدم برداشت؟

این را مردم دغدغه دارند و مردم نگران هستند و متدینین ناراحت‌اند و توقع ندارند از دولتی که در رأس آن فقیه خبرگان و شخصیت سابقه‌دار در جریان نظام و انقلاب، خاک خورده جبهه و فرمانده جنگ در مقابل دشمن، سال‌ها فرمانده پدافند این مملکت در رأس دولت قرار بگیرد و در این دولت این پرده‌دری‌های فرهنگی صورت بگیرد.

ما با تکنولوژی ارتباطات مخالف نیستیم

توسعه ارتباطات برای ما یک امر لازمی است، ما با تکنولوژی ارتباطات مخالف نیستیم، با توسعه تکنولوژی ارتباطات مخالف نیستیم اما آقا این دولت، دولت آقای روحانی است، دولتی است که رئیس‌جمهوری است که خودش از فقهای خبرگان است، آقایی که متولی توسعه تکنولوژی ارتباطات است نباید بیاید تکنولوژی ارتباطات را توسعه دهد درحالی‌که به زیرساخت‌ها و توسعه فرهنگی توجه نکرده و ارتباطات و تکنولوژی ارتباطات توسعه‌یافته، ابزار توسعه فحشا و توسعه بی‌بندوباری شود که یک مرجع تقلیدی مثل آیت‌الله‌العظمی، عمل دولت را تحریم کند. «تکبیر»

ما امیدواریم که جناب‌عالی که یک شخصیت اندیشمند متدین و متعبد سابقه‌داری هستید و باب آقای رئیس‌جمهور قرارگرفته‌اید، این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را در کنار ارادت‌های ما به آقای رئیس‌جمهور به محضر مقدسشان عرض کنید.

تریبون نماز جمعه، تریبون دولت یاور است

نهاد و نریبون نماز جمعه، تریبون دولت ستیز نیست همان‌طوری که آقای رئیس‌جمهور فرمودند تریبون دولت یاور است، ما هم اگر دولت را یاری نکنیم، نظام را یاری نکرده‌ایم، دولت، کارگزار و مظهر اجرایی نظام است، دولت اگر بنا شد در نظام نادیده گرفته شد، اجرای نظام نادیده گرفته می شود، نهاد نماز جمعه دولت ستیز نیست و دولت یاور است اما خواه‌ناخواه، درد و دغدغه مردم را اظهار کردن و در کنار اظهار ارادت مطلب و خواسته را بیان کردن، این شاید بهترین اقدام در جهت کمک به دولت باشد که دولتی که متولی اجرایی این نظام هست، فضای خواسته‌های مردم، مخصوصاً جامعه دینی را توجه کند.

نظرات (۲)

مثل همیشه قاطع و اصولی بیان شد. و من الله التوفیق
پس فایل صوتی چی شد؟
پاسخ:
ببخشید بابت تاخیر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی