۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت

خطبه اول: امام صادق انقلاب فرهنگی ایجاد کرد

جمعه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۳، ۰۲:۲۵ ب.ظ

امام صادق (علیه السلام) قطب تولید علم در جهان را اسلام قرار داد

نتیجه شخصیت فکری و علمی امام صادق (علیه‌السلام) ایجاد یک انقلاب فرهنگی در امت اسلام بود که نه‌تنها مسلمانان بلکه دنیای بشریت آن روز برخوردش با اسلام به‌عنوان مبدأ فکر، مبدأ علم و مبدأ دانش و پرورش انسانیت شد و همین باعث شد امام صادق (علیه‌السلام) چهار هزار دانشمند داشتند.

خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

خطبه اول


دریافت

آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه اول نماز جمعه این هفته مشهد مقدس ضمن تسلیت شهادت امام صادق (علیه‌السلام)، گفتند: از تمام برادران و خواهران عزیز و ارجمندی که به‌پاس عشق و دلدادگی به اهل‌البیت (علیه‌السلام) در تجمع بزرگ عزاداری امام صادق (علیه‌السلام) شرکت کردند و مسیر میدان شهدا تا حرم مطهر را با چشم گریان و اشک‌بار سینه‌زنان آمدند تا این عشق و تسلیت را به محضر مقدس امام هشتم (علیه‌السلام) عرضه بدارند، تشکر می‌کنم.

ایشان ادامه دادند: آلانی که بخش عمده برادران و خواهران به دلیل محدودیت جا و مکان در آفتاب نشسته‌اند، ضمن این‌که مایه تأسف است باید عرض کنم نماز جمعه این هفته که شما در آفتاب اقامه می‌کنید با همه جمعه‌ها متفاوت است چون روز شهادت امام صادق (علیه‌السلام) است و الآن قبر امام صادق (علیه‌السلام) در وسط بقیع برابر حرارت و آفتاب سوزان قرارگرفته است، برادران و خواهران عزاداری که در پایان عزاداری در نماز جمعه شرکت کرده‌اند و در وسط آفتاب نشسته‌اید، این مظلومیت بقیع و قبر امام صادق (علیه‌السلام) را به محضر امام هشتم (علیه‌السلام) دارند ارائه می‌دهند و انشالله شما عزیزان این ،تاب سوزانی که بر بدن شما امروز اصابت می‌کند به عشق امام صادق (علیه‌السلام) در حقیقت به‌عنوان ارزنده‌ترین و پرفضیلت‌ترین زیارت بقیع در روز شهادت امام صادق (علیه‌السلام) در نامه شما ثبت و ضبط می‌شود.

امام‌جمعه مشهد مقدس به موضوع موردبررسی در هفته‌های گذشته اشاره کردند و بیان داشتند: برنامه سخنرانی در خطبه اول درباره سبک زندگی دینی و مسائل خانواده و تربیت فرزند است اما امروز به دلیل همزمانی با شهادت جان‌گداز امام صادق (علیه‌السلام)، این بحث را به هفته‌های آینده واگذار می‌کنیم و امروز هر دو خطبه در تبیین شخصیت امام صادق عرض خواهد شد؛ خطبه اول در تبیین شخصیت فکری امام صادق (علیه‌السلام) و خطبه دوم در تبیین شخصیت و سیره سیاسی امام صادق (علیه‌السلام) است.

ایشان عنوان داشتند: در تبیین شخصیت فکری امام صادق (علیه‌السلام) مطلب زیاد شنیده‌اید از شاگردان امام صادق؛ علوم منشأ گرفته از آموزه‌های امام صادق (علیه‌السلام)، مکتب و دانشگاه تربیتی و پرورشی و نخبه پروری امام صادق (علیه‌السلام)، اما در کنار همه این تبلورهای شخصیت فکری امام صادق (علیه‌السلام)، توجه به یک نکته حائز اهمیت است و آن، عمق عظمت و نقش‌آفرینی شخصیت علمی و فکری امام صادق (علیه‌السلام) را این نکته مشخص می‌کند.

در قرآن کریم سوره قصص در مورد حصرت موسی می‌فرمایند که تمام پستان‌ها را برای حضرت موسی حرام کردیم؛ هنگامی‌که صندوقچه‌ای که مادر موسی، موسی را در آن صندوقچه گذاشته بود به دست فرعون و فرعونیان گذاشت و عشق موسی را در دل آسیه قرار گرفت و قرار شد موسی به‌عنوان فرزندخوانده فرعون، براندازنده قدرت فرعونی رشد پیدا کند، هنگامی‌که در سند پرورش و شیر دادن موسی برآمدند، «هر زن شیردهی می‌آمد موسی پستان او را نمی‌گرفت زیرا خدا می‌فرماید همه زنان شیرده را بر موسی حرام کردیم.  خانم جوانی که خواهر حضرت موسی بود آمد و گفت آیا من شما را ارشاد کنم به یک خانواده‌ای که آن خانواده شیرده موسی است و تنها او می‌تواند او را رضا کند و او مادر حقیقی موسی بود.

شیر در پستان هر مادری غذای گوارا و لذیذ برای هر کودک و نوزادی است، چرا خداوند می‌گوید ما مرضعه ها رو بر ا حرام کردیم؟ زیرا موسی کلیم‌الله است و بافت‌های جسمانی انسانی که بناست به اوج نقطه کلیم‌الله‌ی برسد باید با نسج‌ها و بافت‌های او یک جریان صد درصد مطهر، پاک و مقدس شکل بگیرد و آن منحصراً مادر موسی است.

خلیفة الله باید از مبدأ وحیانی تغذیه شود

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شدند: انسانی که بایستی خلیفه‌الله باشد باید مبدأ تغذیه فکری و جانی این انسان باید یک منبع تغذیه‌ای پاک و مطهر قرار گیرد.فلسفه ارسال رسل و انزال کتب به‌عنوان مبدأ تغذیه روح و جان انسان‌هایی که در مسیر عبودیت  و بندگی ذات اقدس پروردگار بناست خلیفه‌الله شوند، آیا نخبگان، علما اندیشمندان دانشمندان و نخبگان فکری بشر می‌توانند مبدأ تغذیه برای روح، فکر و جان انسان‌ها در خط خلیفه‌اللهی قرار بگیرند؟خیر به دو جهت.

اول این‌که دانشمندان آنچه می‌گویند بر اساس حدس است، خداوند در آیه 110 سوره توبه می‌فرماید: «لا یَزالُ بُنْیانُهُمُ الَّذی بَنَوْا ریبَةً فی‏ قُلُوبِهِمْ إِلاَّ أَنْ تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ» آن بنیان قوی و باطنی دانشمندان مادی بر اساس حدس و شک تشکیل‌شده است و این جریان از دل آنان خارج شدنی نیست مگر دل‌هایشان تکه‌تکه شود؛اینان نمی‌توانند مبدأ تغذیه فکر و روح برای کسانی قرار بگیرند که در خط خلیفه‌اللهی بر کره زمین قرار بگیرند.

جهت دوم این‌که جریان علم مادی بشر درحرکت انسان و جهان به‌سوی تکامل نیست، بشر ممکن است نبوغ فکری بالایی داشته باشند اما بزرگ‌ترین حد نبوغ فکری بشر این است که دل ذره اتم را بشکافد، نیروی داخل اتم را کشف کند  و آن نیرویی که در جهت و راستای رشد و تعالی انسانیت قابل‌استفاده است را گزینش کند و بزرگ‌ترین سلاح پودر کننده و نابودکننده بسازد و انسان را خاک و خاکستر کند.

این نبوغ علمی بشر است، این رشد نخبگی انسان است در راستای حرکت انسان و جهان این نبوغ نیست بنابراین نمی‌تواند مبدأ تغذیه روح و انسان قرار بگیرد، مبدأ فکری روح و جسم انسان وحی است و آموزه انسان وابسته به وحی.

اسلام برای تثبیت تغذیه فکری انسان نازل شد

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که اسلام برای تثبیت این مبدأ آمده است، تصریح کردند: اسلام برای تثبیت این مبدأ تغذیه برای خدمت به انسان‌ها آمد منتها بعد از رحلت پیغمبر  (صلوه علیه)، مسیر رهبری اسلام منحرف شد و از خط امامت دچار انحراف گردید، اسلامی که به‌عنوان مبدأ تغذیه فکر و روح انسان‌ها نازل‌شده بود، این اسلام به‌عنوان تز قدرت در عرصه‌های سیاسی مورد سوءاستفاده قدرت یاب‌ها و فرصت‌طلب‌ها در طول تاریخ قرار گرفت و بنا شد اسلام بشود تز یک امپراتوری مثل امپراتوری روم و ایران آن روز در خط استکبار و جهان خواری.

اسلامی که آمده مبدأ تغذیه جسم و روح انسان باشد، اصلاً برداشت افراد و مسلمان‌ها از اسلام یک تز قدرت است، این حرف که اسلام تز قدرت، ملک، سلطنت و حکومت و امپراتوری است  در مردم زمینه داشت به‌عنوان یک مبدأ تغذیه فکر و روح بشر مطرح باشد نیست.

امام صادق (علیه‌السلام) انقلاب فرهنگی ایجاد کرد

عضو خبرگان رهبری، از بین بردن زمینه فکری غلط مردم را نتیجه فعالیت امام صادق (علیه‌السلام) و امام باقر (علیه‌السلام) عنوان کردند و افزودند: کاری که امام صادق (علیه‌السلام) و امام باقر (علیه‌السلام) انجام دادند این بود که این انحراف و این پیش ذهن را از بین بردند و نتیجه شخصیت فکری و علمی امام صادق (علیه‌السلام) ایجاد یک انقلاب فرهنگی در امت اسلام بود که نه‌تنها مسلمانان بلکه دنیای بشریت آن روز برخوردش با اسلام به‌عنوان مبدأ فکر، مبدأ علم و مبدأ دانش و پرورش انسانیت شد و همین باعث شد امام صادق (علیه‌السلام) چهار هزار دانشمند داشتند.

این‌که امام اسلام تز قدرت را به اسلام مبدأ تغذیه فکر و روح در جهان اسلام تثبیت کردند، این بزرگ‌ترین نکته شخصیت علمی و فکری امام صادق (علیه‌السلام) بود و این کار انجام نمی‌گرفت جز با آن جامعیت علمی که وجود اقدس امام صادق (علیه‌السلام) داشتند.

ایشان به اعتراف «مالک بن انس» اشاره کردند و گفتند: «مالک بن انس» که آدمی دست‌نشانده جریان استکباری خلیفه که در آن روز تأسیس مذهب می‌کند در برابر امام صادق (علیه‌السلام)، درباره وجود اقدس امام صادق(علیه‌السلام) می‌گوید: «هیچ چشمی ندیده است و هیچ گوشی نشنیده است و در دل هیچ انسانی خطور نکرده  یک عنصری که بافضیلت تر و دانشمندتر از وجود اقدس امام صادق (علیه‌السلام) باشد» و این جامعیت علمی امام صادق (علیه‌السلام) بود دکه توانست در موقعیت‌های سیاسی آن روز جلوه پیدا کند و بهره‌برداری استفاده از فرصت و موقعیت‌های پیش‌آمده سیاسی آن روز این انقلاب فرهنگی را در امت اسلام ایجاد کنند، مسیر فکر و خط ذهنیت و برداشت مسلمانان و دنیا را نسبت به اسلام تغییر داد و دلیل این‌که  دشمنانتان و بنی‌عباس با امام صادق دشمنی می‌کردند به خاطر همین بود.

تفکر امام صادق (علیه‌السلام) باعث بایکوت بنی‌عباس شد

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کردند: یعنی مسلمانانی که همه‌چیز را در قدرت، لبه تیز شمشیر و نیروی حاکم می‌دیدند، مسلمانان آمدند همه‌چیز اسلام را در علم، فهم و  فکر و اعتقاد و کلام و فلسفه و فقه و اصول و مبانی اعتقادی دینی و سازندگی‌های فکری اسلامی دیدند. و بنی‌عباس بایکوت شدند؛ جریان حاکم به‌عنوان یک جریان زورمند ناحق و متکی به‌زور سرنیزه و شمشیر ازنظر مردم مورد برداشت قرار می‌گرفت و تمام موقعیت‌ها و پایگاه‌های مردمی‌اش را از دست داد، مردم از اسلام زور و سرنیزه و شمشیر نمی‌خواستند، مردم از اسلام مبدأ تغذیه فکر و روح و جان می‌خواستند و او منحصر در وجود اقدس امام صادق (علیه‌السلام) بود و لذا این‌ها دست به سرسخت‌ترین و قساوت‌مندانه ترین عداوت‌ها و دشمنی‌ها نسبت به امام صادق (علیه‌السلام) زدند.

مگر برای کشتن یک پیرمرد شصت‌وپنج‌ساله چه زهری لازم است؟ یکی از دوستان امام صادق به‌زور وارد خانه امام صادق (علیه‌السلام) شد، گفت وارد حجره‌ای شدم و در آن حجره کسی را ندیدم اما تنها یک تشکی پهن بود که گفت من تنها یک سر روی بالش دیدم اما زیر ملحفه حجم بدنی ندیدم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی