۱۴۰۳ شنبه ۰۸ ارديبهشت

خطبه اول: تربیت فرزند تا 21 سالگی است

جمعه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۴۹ ب.ظ

بستر تربیتی در کلام پیامبر (صل الله علیه) برای دختر و پسر یکسان است

بچه باید تا سن 21 سالگی مورد تربیت پدر و مادر قرار بگیرد، صرف این‌که پسری در سن 18 سالگی ازدواج کرد و بچه‌دار شد یا دختری که در 14 سالگی ازدواج کرد و بچه‌دار شد، پدر و مادر نباید نسبت به او بی‌تفاوت باشند و تا سن 21 سالگی نسبت به تربیت او به‌عنوان فردی که مسؤولیت یک خانواده را به عهده گرفته است، موردتوجه قرار گیرد.

خطبه اول، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

خطبه اول

دریافت

آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه اول نماز جمعه این هفته مشهد مقدس در حرم امام رضا (علیه‌السلام) در ادامه بحث تربیت فرزند در چارچوب آموزه‌های اسلامی، به شیوه‌های مختلف تربیتی اشاره کردند و گفتند: آنچه در این عرصه مهم است، فصل‌بندی تربیت فرزند است، انسان از لحظه‌ای که متولد می‌شود، یک عنصر پویا و فعال است و لذا در هر مقطعی در دوره زندگی، روشی را باید برای او اتخاذ کرد و برخورد ویژه‌ای داشت.

ایشان ادامه دادند: وجود اقدس پیامبر (صلوه الله علیه) در یک فرمایش راهبردی در مسئله تربیت فرزند، بستر زمانی برای تربیت فرزند را 21 سال تعیین کرده‌اند، کفالت و مسؤولیت پدر و مادر تا زمانی که به‌صورت یک جوان 21 ساله برسد از دیدگاه پیغمبر اکرم (صلوه الله علیه)، این زمان، زمان تربیت است؛ این 21 سال از زبان پیامبر (صلوه الله علیه) به سه بخش و سه فصل تقسیم‌شده است که باید در جریان تربیت، این سه فصل را در نظر بگیریم و توجه کنیم.

تریبت فرزند در سه دوره 7 ساله صورت می گیرد

امام‌جمعه مشهد مقدس، فصل اول تربیت فرزند را 7 ساله اول دوره طفولیت دانستند و افزودند:فصل دوم  از 7 سالگی تا 14 سالگی است و فصل سوم از انتهای 14 سالگی تا 21 سالگی است و در هر دوره از این سنین، نوع برخورد متفاوت است؛ پیامبر (صلوه الله علیه) در پیام خط‌ساز خود تحت سه عنوان موقعیت بچه را مشخص کرده‌اند و تقریباً نظام برخورد با فرزند در تربیت معلوم می‌شود.

پیغمبر (صلوه الله علیه) در خصوص تربیت فرزندان می‌فرمایند: «اَلْوَلَدُ سَیِّدٌسَبْعَ سِنینَ، وَ خادمٌ سَبْعَ سِنینَ، وَ وَزیرٌ سَبْعَ سِنینَ»؛ بچه تا 7 سال امیر شماست، برخورد با او به عنوان یک صاحب فرمان و امیر است، یعنی آنچه خواسته او است باید اجرا شود، در برابر خواسته بچه تا 7 سالگی نبایستی مقاومت کرد تا برسد به این‌که تا هفت‌سالگی بچه را امرونهی کرد، اگر چیزی خواست باید در برابر او مطیع بود و فرمان‌برداری کرد.

ایشان به نوع برخورد با فرزند در این مرحله تربیتی اشاره کردند و اظهار داشتند: آنجایی که بچه خواسته‌ای دارد که برخلاف مصلحت بهداشتی و امنیتی او است باید برای او خواسته سازی کرد، بایستی خواسته‌اش را عوض کرد و یک خواسته‌ای که برای او صلاح بیشتری دارد، جایگزین خواسته غیرمصلحتی او شود. باید خواسته قوی‌تری برای او به وجود بیاورند و از خواسته غیر صالح اولیه‌اش دست بردارد.

آیت‌الله علم‌الهدی به مرحله دوم تربیت فرزند اشاره و تصریح کردند: «... وَ خادمٌ سَبْعَ سِنینَ...» دوره‌ای که باید کاملاً مراقب او بود از 7 سالگی تا 14 سالگی است، باید برخورد با یک زیرمجموعه تحت فرمان با بچه 7 ساله و 14 ساله شود، رفتاری که موجب افراط در محبت و لوس شدن او می‌شود به‌عنوان یک خطر قطعی در مسیر تربیت فرزند مطرح است، امام باقر (علیه‌السلام) فرمودند: «بدترین پدرها آن است که خوبی و محبت به بچه، او را به مرحله افراط برساند».

برخورد خشن با فرزند او را به محبت پدر و مادر بدبین می‌کند

درعین‌حال برخورد تربیتی در این 7 سال برای کودک با خشونت نباید صورت بگیرد، جریان کتک در هر مقطع سنی برای بچه، بچه را ازنظر عشق و عاطفه پدر و مادر به او بدبین می‌کند. وای به‌روزی که فکر کند پدر و مادر او را نمی‌خواهد، پدر و مادر باید یک هیبت و صلابتی برای بچه ایجاد کنند که این هیبت مانع انجام رفتارهایی از سوی این بچه کنند؛ بچه باید بداند اگر رفتاری انجام داد که رضای پدر و مادر در آن نیست، او باید بداند اگر حرکت خلافی انجام داد، موقعیتش در خانواده به خطر می‌افتد.

ایشان ادامه دادند: «...وَ وَزیرٌ سَبْعَ سِنینَ» برخورد با بچه، برخورد یک صاحب‌نظر، صاحب نقش و یک مشاور در زندگی است، کسی که نظرش در زندگی خیلی مؤثر است و عمده چیزی که نقش وزیر بودن بچه را در سن 14 تا 21 تأمین می‌کند، مسؤولیت دادن به بچه‌هاست. بخشی از کارهای خانه هم در عرصه مدیریت و اجرا به آقازاده 16 ساله و دخترخانم 17 ساله بدهند و نقش وزیر بودن را در این مقطع سنی رعایت کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به واکنش امام سجاد(علیه‌السلام) در مواجهه با تربیت ناصحیح یک پدر، ابراز داشتند: امام باقر (علیه‌السلام) فرمودند: پدرم امام سجاد (علیه‌السلام) به مردی برخورد کرد که پسرش خود را به ساعد پدر آویزان کرده بود به حالت لوسی و بی‌تربیتی،  پدرم از این آدم آن‌قدر بدشان آمد که تا از دنیا رفت، با او صحبت نکردند؛ این است آدمی که نسبت به تربیت فرزندش لاابالی و بی‌باک است.

آیت‌الله علم‌الهدی به تربیت این فرد اشاره کردند و اضافه کردند: بچه جوری زندگی می‌کند که بابا ازنظر بچه هیبت و صلابت ندارد، نکته‌ای که در این فرمایش پیامبر اکرم قابل‌توجه است، این است که پیامبر در فرمایش خودبین دختر و پسر فرق نگذاشته‌اند، بستر تربیتی فرزند تا سن 21 سالگی به‌طور یکسان تعریف شد درحالی‌که در فرهنگ قبل، دختران در عرصه بلوغ و رشدی که داشتند ازدواج می‌کردند و خانه‌دار می‌شدند؛ دختر 21 ساله و بیست‌وچندساله چه‌بسا چندین فرزند داشت.

بچه باید تا سن 21 سالگی مورد تربیت پدر و مادر قرار بگیرد تا سن 21 سالگی، صرف این‌که پسری در سن 18 سالگی ازدواج کرد و بچه‌دار شد یا دختری که در 14 سالگی ازدواج کرد و بچه‌دار شد، پدر و مادر نباید نسبت به او بی‌تفاوت باشند و تا سن 21 سالگی نسبت به تربیت او به‌عنوان فردی که مسؤولیت یک خانواده را به عهده گرفته است، موردتوجه قرار گیرد.

مشکل امروز خانواده‌ها، ارتباط جوانان با پدر و مادر است

ایشان یادآور شدند: مشکلی که امروز در خانواده‌ها داریم مسئله ارتباطات جوانان بعد از رشد و زندگی خانواده یکدیگر است، پدر و مادری که پیر می‌شوند و فرسوده می‌شوند، فرزندان نسبت به آن‌ها احساس مسؤولیت نمی‌کنند زیرا از شاخسار خانوادگی زود جداشده‌اند.

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که اگر ارتباط فرزند با پدر و مادر تا 21 سالگی حفظ شود، نسبت به آنان احساس مسؤولیت می‌کند، تأکید کردند: اگر چنین شد، آن روزی که پدر و مادر فرسوده شدند و پیر شدند و نیاز به کمک پیدا کردند، خودش را کنار نمی‌گیرد؛ کسی که تشکیل خانواده می‌دهد و استقلال و رشد در زندگی پیدا می‌کند، حتماً باید در کفالت پدر و مادر احساس مسؤولیت داشته باشد و لازمه آن استمرار تربیت تا سن 21 سالگی از سوی پدر و مادر است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی