۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

این عید ، شفاف ترین تابلویی است که عظمت دین را به نمایش گذاشت

سفره‌ای خداوند برای بنی‌اسرائیل از آسمان نازل کرد، این غذای آسمانی با زنجیر طلا از آسمان آویخته شد، 9  ماهی کباب شده و 9 گرده نان بهشتی بر بنی‌اسرائیل نازل شد اما امت اسلام و پیغمبر اکرم بدون این‌که مائده آسمانی خواسته باشد، خداوند اعلام کرد من یک ماه را ماه ضیافت الله قراردادم.

خطبه اول نماز عید سعید فطر، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه اول نماز عید سعید فطر در حرم امام رضا (علیه‌السلام) بابیان روایتی از پیامبر اکرم در خصوص خواست بنی‌اسرائیل برای نزول مائده آسمانی، گفتند: قال الله تعالی: «قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَیْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاء تَکُونُ لَنَا عِیداً لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآیَةً مِّنکَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ»، هنگامی‌که بنی‌اسرائیل از عیسی خواستند  که برای آن‌ها مائده و سفره‌ای از آسمان نازل کند، مائده و سفره‌ای را که بنی‌اسرائیل از حضرت عیسی تقاضا کردند که برای آن‌ها حاضر بکند، گفتند مائده‌ای بیاور که ما از آن تغذیه کنیم.

در سوره مبارکه مائده می‌فرماید: «إِذْ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ یَا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ هَلْ یَسْتَطِیعُ رَبُّکَ أَن یُنَزِّلَ عَلَیْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاء قَالَ اتَّقُواْ اللّهَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ»، زمانی که حواریون به عیسی گفتند خدا می‌تواند برای ما سفره‌ای از آسمان نازل کند؟ عیسی گفت سفره برای چه نازل شود؟ گفتند برای این‌که ما از غذای آسمانی بخوریم و اطمینان دل نسبت به صداقت و رسالت تو پیدا کنیم.

ایشان ادامه دادند: خواسته بنی‌اسرائیل این بود و عیسی هم از خدا تقاضا کرد خدایا برای ما یک سفره‌ای از آسمان نازل کن، بنی‌اسرائیل سفره آسمانی خواستند برای تغذیه و اطمینان دل اما وجود اقدس حضرت مسیح سفره آسمانی را از خدا مطالبه کرد برای این‌که این سفره عید باشد برای امت عیسی بن مریم.

علامه طباطبایی می‌فرمایند: «آنچه بنی‌اسرائیل از خدا خواستند، غیرازآن چیزی بود که حضرت عیسی از خدا مطالبه کرد، حضرت عیسی بن مریم سفره آسمانی خواست تا برای آن‌ها عید باشد».

امام‌جمعه مشهد به خاصیت‌های برکت آسمانی اشاره کردند و اظهار داشتند: وقتی‌که فرستاده آسمانی و براثر برکت آسمانی باشد چند خاصیت دارد، خاصیت اول، وحدت در بین مردم ایجاد می‌کند، «و یجدد حیات الملة»، خاصیت دوم، زندگی اجتماعی مردم، هویت دینی جامعه با این عید تجدید می‌شود، کسانی که عید می‌گیرند و آن‌هم عیدی که به خاطر برکت آسمانی و عنایت ذات مقدس پروردگار است، نشان خاصی در درون این انسان‌ها ایجاد می‌کند.

این عید بزرگ‌ترین بلندگو و عالی‌ترین تابلو شفافی است که عظمت دین را در دنیا ثابت می‌کند و بعد خداوند متعال خواسته بنی‌اسرائیل را اجابت کرد.

تفسیر عیاشی این روایت را از امام باقر نقل می‌کند؛ ایشان فرمودند سفره‌ای خداوند برای بنی‌اسرائیل از آسمان نازل کرد، این غذای آسمانی با زنجیر طلا از آسمان آویخته شد، 9  ماهی کباب شده و 9 گرده نان بهشتی بر بنی‌اسرائیل نازل شد اما امت اسلام و پیغمبر اکرم بدون این‌که مائده آسمانی خواسته باشد، خداوند اعلام کرد من یک ماه را ماه ضیافت الله قراردادم.

ایشان بابیان این‌که خداوند ما را به میهمانی خود دعوت کرده است، یادآور شدند: پیغمبر نمی‌فرماید من شمارا دعوت می‌کنم در این‌یک ماه به ضیافت خدا بلکه می‌فرماید دعوت‌شده‌اید؛ « شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ» این سفره آسمانی که در یک ماه خدا برای ما نازل کرده است با سفره‌ای به بنی‌اسرائیل نازل کرد بسیار تفاوت دارد.

خصوصیات سفره الهی

سفره‌ای که خدا در این ماه برای پیغمبر و امت اسلام نازل کرد دو خصوصیت داشت، اول این‌که صیام و روزه داشت، یعنی ذات مقدس پروردگار دستور داد با ترک مبطلات هرچه غیر خدا هست را ترک کنید و به خدا متصل شوید؛ خصوصیت دوم این‌که ذات اقدس پروردگار در این ماه به ما دستور قرائت قرآن داد، خدا بنی‌اسرائیل را با گرده‌های نان پذیرایی کرد امام امت پیغمبر اسلام را در مائده آسمانی با وصل خودش و لقاء خودش پذیرایی کرد، یعنی شما به مقامی رسیدید که من با شما صحبت کنم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیاتی از سوره بقره، اضافه کردند: خداوند در دو آیه از سوره بقره که می‌فرماید: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ» روزه بر شما واجب شد و در آیه بعدی می‌فرماید: « شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ» ماه رمضانی که در آن قرآن نازل شد و در آیه سوم خداوند می‌فرماید: « وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ» پذیرایی من در این مهمانی با روزه واجب و در ماه نزول قرآن با قرآن و هم کلام شدن با خداست و خاصیت سوم این‌که خداوند می‌فرماید بندگان طوری به من نزدیک شده‌اند که اگر از من چیزی بخواهند من از آنان فاصله ندارم.

 

ماه مبارک رمضان سفره هم‌کلامی با خدا

ایشان ماه مبارک رمضان را سفره هم‌کلامی با خدا دانستند و تصریح کردند: در این سفره صیام و هم‌کلام شدن با خدا، آن‌ها به من نزدیک‌اند، من خدا با آن‌ها شریکم، هرچه بخواهند و هر جور حرف بزنند برای آنان اجابت می‌کنم. خدایا تشکر می‌کنیم به برکت این پیغمبر رحمت در یک ضیافتی از ما پذیرایی کردی که پذیرایی تو،قرب ما به تو بود، یارب یارب گفتن سحرهای ماه رمضان چقدر برای ما لذت داشت.

امروز روز عید ما بود، عید لقاءالله است، یک ماه سر سفره ضیافت تو زانو زدیم، چطور می‌شود میهمانانی که یک ماه از آنان سر سفره خود پذیرایی کردی، چطور می‌شود آنان را به خاطر گناهانشان عذاب کنی و در فشار قبر گرفتار شوند؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی