۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

خطبه اول: فرزند را به گروهی ارزشی نسبت دهید

جمعه, ۳ مرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۴۵ ب.ظ

تشویق فرزند باید به او شخصیت دهد

آیت‌الله علم‌الهدی عنوان داشتند: در مقام تشویق بجه آنچه مهم است، شخصیت دادن به اوست یعنی در مقابل کارهای خوب به او جایزه دادن و در برابر دیگران از او تعریف کردن، جایزه دادن باید به بچه احساس شخصیت دهد اما این جایزه نباید به‌عنوان ترحم در بچه نمود پیدا کند.

خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه السلام)

خطبه اول

دریافت

آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مشهد مقدس در ادامه بحث سبک زندگی اسلامی در موضوع تربیت فرزند با یادآوری چهار روش تربیتی اشاره‌شده، گفتند: با ایجاد عادت باید بچه را تربیت کرد اما باید توجه داشت در ایجاد عادت سخت‌گیری نباشد زیرا اگر سخت‌گیری شود آن موضوع تربیتی مورد نفرت فرزند قرار می‌گیرد و دیگر جنبه تربیتی نخواهد داشت.

ایشان، روش دوم تربیت فرزند را الگوسازی عنوان کردند و بیان داشتند: باید در برابر دید بچه الگو به وجود آورد، اگر در فردی موضوع جالب توجه اخلاقی را می‌بینید، به این بچه بگویید ببین این فرد چقدر مؤدب است و چقدر قشنگ حرف می‌زند.

امام‌جمعه مشهد مقدس ادامه دادند: روش سوم تربیت فرزند، تشویق است، معمولاً در مقابل کارهای خوبی که شما به بچه القا کردید و انجام می‌دهد، بی‌تفاوت در برابر کار خوب بچه نباشید، هم تمجید کنید و هم تعریف کنید، در مقام تشویق بجه آنچه مهم است، شخصیت دادن به اوست یعنی در مقابل کارهای خوب به او جایزه دادن و در برابر دیگران از او تعریف کردن، جایزه دادن باید به بچه احساس شخصیت دهد اما این جایزه نباید به‌عنوان ترحم در بچه نمود پیدا کند.

بچه را به گروهی ارزشی نسبت دهید

ایشان روش چهارم تربیت را ترغیب دانستند و اضافه کردند: ترغیب با تشویق متفاوت است، بچه را به کار خوبی که باید انجام دهد تحریک کنید، در مقابل انجام ندادن او را بازخواست نکنید، او را باید ترغیب کرد و او را در مورد آن کار تحریک کنید، مثلاً به او بگویید تو با این کار جزء حزب‌اللهی‌ها شدی، او را به گروهی که برای او ارزشمند است منتسب کنید، اگر یک تیم ورزشی برای او ارزشی است، او را به سمت این ارزش ترغیب و تربیت کنید.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کردند: امیرالمؤمنین در آن جمله‌ای که در آخر بحث هفته قبل مطرح شد، در نوع تربیت پیغمبر نسبت به خودشان فرمودند من روشم با پیغمبر جوری بود که مثل یک بچه دنبال مادر راه می‌افتادم، از پیغمبر جدا نمی‌شدم، «وَ لَقَدْ کُنْتُ أَتـَّبِعُهُ إِتّباعَ الْفَصیلِ اَثَرَ أُمِّهِ، یَرْفَعُ لى فى کُلِّ یَوْم مِنْ أَخْلاقِهِ عَلَمًا، وَ یَأْمُرُنى بِالاِقْتِداء بِهِ»؛ روش پیغمبر این بود که هر روز یک خصوصیت اخلاقی خود را به من گوش زد می‌کرد و مرا وادار می‌کرد آن جریان اخلاقی را انجام دهم و در تمام آن روز مراقب من بود که این کار از من سر بزند.

شخصیت پیغمبر در نظر مولا یک شخصیت ارزشی بود و از این نگاه مولا به ایشان، پیغمبر استفاده می‌کردند؛ روش ترغیب پیغمبر اکرم در جریان تربیت به‌عنوان چهارمین راه و روش تربیت به این شل بوده است.

نوجوانان خود را پیش از سن جوانی ترغیب به کنید

ایشان خطاب به نمازگزاران عنوان داشتند: برادران و خواهران، سعی کنیم نوجوانان خود را  قبل از رسیدن به سن جوانی، از این روش ترغیب برای آنان استفاده کنیم، جوری آنان را در ماه مبارک رمضان مشارکت دهیم که آنان خودشان را در انجام این امر دارای شخصیت بداند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشتند: امروز، روز آخر ماه مبارک رمضان است، دو سه روزی بیشتر از این‌یک ماه باقی نمانده است، امروز، روز 27 ماه رمضان است، امام سجاد (علیه‌السلام)  در شب و روز 27 ماه رمضان این جمله را در دعا خود زیاد تکرار می‌کردند؛ «اللهم انی اسئلک تجافی عن دار الغروب والعنابه من دارالخلوف و استعداد من موت من قبل فوت» خدایا مرا جوری قرار بده که از این دنیا دل بکنم،  دل‌بستگی به دنیا و زندگی دنیا خیلی بد است، مرا کاری کن که در مقابل وابستگی‌های دنای من، جاخالی بدم، دنا از من فاصله بگیرد، من از دنیا فاصله بگیرم، پشتم را به دنیا و رویم را به‌طرف آخرت کنم.

ایشان بابیان این‌که خدایا من از تو می‌خواهم آماده شم برای مردن قبل از این‌که مرگ به سراغ من بیاید، عنوان داشتند: شب‌های قدر را پشت سر گذاشتیم، روز 27 ماه مبارک رمضان احساس وابستگی خاصی به خدا می‌کنیم، در حال روزه‌داری احساس خودی بودن باخدا می‌کنیم احساسی که به خدا داریم قبل از ماه رمضان این‌قدر  خود را باخدا متصل و مرتبط نمی‌دیدید، این برمت مهمانی چندروزه خداست.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کردند: با این نزدیکی و قربی که به حق با خدا حاصل‌شده، هرچه از خدا بخواهید به شما می‌دهید. وقتی پرونده خود را نگاه می‌کنید، این پرونده، آن پرونده‌ای که برویم آن‌طرف نیست، باید از خدا بخواهیم این پرونده ما را درست کند؛ خدایا از من کی بدحال‌تر است اگر مرا با همین پرونده به خانه قبر بفرستند.

امام‌جمعه مشهد مقدس بیان داشتند: به‌عنوان دفاع از دین خدا امروز فریاد کشیدید، داد دفاع از حریم حفظ قرآن و دفاع دین و دادخواهی از مسلمانان مظلوم را سر دادید، الآن هم موقع فریضه در حال عبادت و واجب الهی نماز جمعه و روبه‌قبله نشسته‌اید، از این حال بهتر و وضعیت بهتر برای حرف زدن با خدا چه زمانی است؟

خدایا امام زین‌العابدین می‌گوید مرا با این پرونده نفرست، آنجا با من چطور برخورد می‌کنند؟ سرنوشت من آنجا چه می‌شود؟  این پرنده مرگ آمده بالای سر من بال‌بال می‌زند و هرلحظه ممکن است بر من وارد شود، چرا گریه نکنم به درگاهت، چرا گریه نکنم؟ برای تاریکی قبرم و تنگی قبرم گریه می‌کنم؛ عنایتی کن که دیگر از این ماه رمضان با پرونده اصلاح‌شده بیرون برویم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی