۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

تفسیر سوره ی ماعون

چهارشنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۰۲ ب.ظ

برخی گمان می‌کنند نهی از منکر یک کار سیاسی است

برخی گمان می‌کنند نهی از منکر یک کار سیاسی است بنابراین وقتی می‌گوییم چرا باید با بی‌حجابی در دانشگاه آزاد برخورد نشود می‌گویند این برخورد سیاسی است. بندگی معنایش این است که چیزی را که خداوند دوست دارد دوست بداریم و آنچه را که خداوند نهی کرده است دوست نداشته باشیم.

تفسیر سوره ی ماعون، مهدیه مشهد

آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در ادامه ی جلسات تفسیر قرآن در مهدیه مشهد، بیان داشتند: در روز گذشته به این موضوعات اشاره کردیم که اگر برخی جریان‌ها در انسان به سیری برسد انسان‌ها به انحطاط می‌رسند، وارد بحث سوره مبارکه ماعون می‌شویم، اسم دیگر این سوره، سوره ۱۰۷ قرآن است و اینکه در مکه و یا مدینه نازل شده است بین مفسرین اختلاف است.



دریافت

ایشان افزودند: سور قصار قرآن یعنی سوره آخر از نظر آیات راهبردی هستند که تا اندازه‌ای مسیر کلی حرکت مسلمانان را مشخص می‌کند و آنچه که در استراتژی مسلمانان موثر است معمولا در سور قصار بیان می‌شود. بنا به قول صحیح‌تر نصف سوره ماعون در مکه و نصف دیگر آن در مدینه نازل شده است، نکته قابل توجه این است که در آن زمان دو خطر جدی برای اسلام وجود داشته یکی تهاجمات خارجی و دیگری توطئه داخلی که دومی شدیدتر است چرا که اساس اسلام در اساس تهاجمات برونی آسیب ندید بلکه این تهاجمات سبب رشد و توسعه اسلام شد.

آیت الله علم الهدی بیان داشتند: وقتی قدرت‌ها در برابر پیامبر شکست می‌خوردند این سبب ترویج اسلام می‌شد مثل جنگ بدر که کفار آمده بودند تا اسلام را براندازی کنند اما کشته شدن ۷۰ نفر از بنادید قریش توسط امیرالمومنین سبب افزایش عظمت اسلام شد اما از ۱۴۰۰ سال گذشته تاکنون اسلام ضربه خورده از توطئه داخلی بوده است.

ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: نکته قابل توجه در ساختار سوره ماعون این است که این سوره دررابطه با جریان کسانی که مدعیان دروغین دینند که یا واقعا دین را باور نکردند و ادعای دروغین دینداری می‌کنند و یا درک کرده‌اند و قصد ضربه زدن به دین را دارند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به منشاء تکذیب دین اظهار کردند: زمانی که پیامبر مبعوث شدند برداشت عده‌ای از بعثت پیامبر قدرت‌طلب بودن ایشان بود و گمان می‌کردند که ایشان می‌خواهد در سایه دین مردم را تحت قدرت خویش قرار دهند چرا که یکی از راه‌های قدرت‌یابی تاسیس دین جدید است که این شیوه هنوز هم استفاده می‌شود لذا آنها به تکذیب دین پرداختند.

ایشان افزودند: یکی از برنامه‌هایی که استکبار در مقابله با جمهوری اسلامی دارد این است که از آنجا که تاسیس احزاب سیاسی در ایران کارگر نمی‌افتد با تاسیس دین به جذب جوانان پرداخته و آنها را در مسیر مطامع استکباری قرار دهد لذا خطر جریان‌های انحرافی از هر جریانی بیشتر است.

آیت الله علم الهدی جریانات مروج بی‌حیایی و بی‌عفتی را عوامل استکبار دانسته و بیان داشتند: جناح‌های سیاسی که تحت عنوان آزادی و حقوق بشر به ترویج بی‌حجابی می‌پردازند مشخص است که هدف‌شان فاصله گرفتن جوانان از دین است تا با کاهش رابطه نظام و انقلاب با دین پشتوانه مردمی‌اش کم شود بنابراین این جریانات وابسته به غرب و استکبار است.

ایشان با برشمردن طرق مختلف دشمنی مستکبران تصریح کردند: در انتخابات‌ها هر کاندیدایی که به دنبال ترویج بی‌بندوباری باشد مطمئن باشید که وابسته به استکبار است و این یک ملاک قطعی است. پس باید با بصیرت و هوشیاری در این جریانات وارد شد، اما دشمن به این نتیجه رسیده ‌که ایجاد جریان سیاسی در جامعه مذهبی بُرد ندارد بنابراین گاهی کسانی که مرد و مردانه از دین حمایت می‌کند متهم به استفاده از دین برای اهداف سیاسی می‌کنند.

آیت‌الله علم‌‌الهدی افزودند: برخی گمان می‌کنند نهی از منکر یک کار سیاسی است بنابراین وقتی می‌گوییم چرا باید با بی‌حجابی در دانشگاه آزاد برخورد نشود می‌گویند این برخورد سیاسی است. بندگی معنایش این است که چیزی را که خداوند دوست دارد دوست بداریم و آنچه را که خداوند نهی کرده است دوست نداشته باشیم.

ایشان با اشاره به ارتباط سوره قریش و ماعون خاطرنشان کردند: در سوره قریش آمده است قل‌یعبدو رب هذا البیت. یعنی این جریان رفتاری شماست که دینداری رامشخص می‌کند و در سوره ماعون نیز از رسیدگی نکردن به فقرا، رعایت نکردن وظیفه در برابر خدا و عدم سهل‌انگاری در عبادت و بی‌توجهی به نیاز نیازمندان به عنوان نشانه‌های ادعای دروغین دینداری یاد شده است و کل سوره ماعون می‌خواهد این سه نشانه را بیان کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی