ادامه ی تفسیر سوره " قریش"
دو جریان اگر به سیری برسد انسانها با انحطاط روبهرو میشوند، یکی سیری شکم و دیگری سیری شهوت
دو جریان اگر به سیری برسد انسانها با انحطاط روبهرو میشوند، یکی سیری شکم و دیگری سیری شهوت است، اگر کسی به دنبال سیری شکم رود با خداوند درمیافتد و همچنین باید یادآور شد که پرخوری انسان را بیمار میکند. اگر کسی به دنبال غرایض خود به راه بیفتد به طور قطع به سمت حرام کشیده میشود و به مرزی میرسد که به فساد محسنه و یا دیگر فسادها گرفتار میشود.
ادامه تفسیر سوره ی قریش، مهدیه مشهد
آیتالله علمالهدی ظهر امروز در ادامه ی تفسیر سوره ی قریش در مهدیه مشهد بیان داشتند: امیدواریم در روزهای آتی و باقی مانده ماه رمضان از این فرصت به وجود آمده استفاده کنیم و این تفسیر را به پایان برسانیم. انسان باید مسیر عبودیت خود را در دفاع از دین پیدا کند و این دفاع باید در قلب و روح و روان فرد تجلی پیدا کند، افراد باید دل های خود را برای پذیرش این موضوعات آماده کنند.
ایشان خاطرنشان کردند: افراد بسیار زیادی در طول تاریخ بودهاند که از گذشته درس نگرفتهاند ، در حالی که قرآن داستان های تاریخی بسیار زیادی را عنوان میکند که مردم با مراجعه با آنها میتوانند درس بگیرند. بتپرستان منکر خدا نیستند ولی مشرک خدا هستند، بت مظهر بندهای یا فرشتهای بود که مقرب درگاه خداوند است و یا جد اکبریه آنها که منشاء نزول رحمت خدا بر این قوم است نامیده میشود.
آیت الله علم الهدی افزودند: آنها بت را مظهری از خدایی میدانند که خداوند متعال به وسیله آن مخلوق خودش را موکل کرده به عنوان مثال برای بارش باران و یا رویش گیاه به بت پناه آورند و او را میانجی قرار دهند. حضرت ابراهیم(ع) قهرمان توحید است چرا که مظهر زندگی ایشان توحید و یکتاپرستی است. حال یک سوال پیش میآید که چگونه شد که اولاد او بتپرست شدند. منشاء بتپرستی اهل مکه و یا عرب ابنانی که فرزند ابراهیم خلیلالله این بود که علاقه آنها به کعبه بود؛ چرا با فضیلتترین معبد پرستش پروردگار در جهان کرده است.
ایشان خاطرنشان کردند: کعبه نخستین خانهای است که برای عبادت خداوند بنا شده ابراهیم خلیلالله کعبه را نساخت بلکه آن را تجدید بنا کرد؛ اصل کعبه از زمان حبوط حضرت آدمالبشر بنیان نهاده شده است.
آیتالله علمالهدی افزودند: حضرت آدم با ساخت کعبه اینگونه از خدا خواست که خداوندا یک مکان برای دستیابی به آرامشی الهی برای من فراهم آورد تا در آنجا به این آرامش دست یابم، نخستین خانهای که برای مردم بر روی زمین وضع شد تا معبد دستیابی به عشق و آرامش الهی باشد معبد آدم و یا همان کعبه است که هر ساله از تمام نقاط کره زمین این مکان بیشترین عبادت خدا را در خود جای میدهد و لذا ما مسلمانان هم باید این مکان را عبادت کنیم.
ایشان تصریح کردند: شدت علاقه اولاد ابراهیم بدین شکل بود که در سفرهای خود یک سنگ از مسجدالحرام به عنوان نمونهای از کعبه برای عبادت خود در طول سفر به همراه میبردند تا آن را به عنوان یک نماد از کعبه عبادت کنند. لذا بتپرستی از آنجایی شروع شد که آنها یک سنگ را به عنوان نماد کعبه و محلی برای عبادت خود قرار دادند. این روند تا به جایی پیش رفت که نماز و عبادت آنها در کنار خانه خداوند همراه با حرکات سخیف مانند کف و سوت زدن بود که در ادامه با همین هیبت به طواف خانه خدا مشغول میشدند.
آیت الله علم الهدی بیان کردند: یک عده زمانی که پای تجارت و سود به میان میآید چشمان خود را روی هم میگذارند و تبدیل به کسی میشوند که همه امور زندگی را از دید مادیات میبیند، ما باید به شکلی فعالیت اقتصادی انجام دهیم که درآمدزایی مصادف با جنگ با خدا قرار نگیرد، اگر بنا شود پول و سرمایه در مقابل چشمان ما قرار گیرد به طور قطع تمام این درآمدها با یک اشاره خداوند نابود میشود.
ایشان خاطرنشان کردند: دو جریان اگر به سیری برسد انسانها با انحطاط روبهرو میشوند، یکی سیری شکم و دیگری سیری شهوت است، اگر کسی به دنبال سیری شکم رود با خداوند درمیافتد و همچنین باید یادآور شد که پرخوری انسان را بیمار میکند. اگر کسی به دنبال غرایض خود به راه بیفتد به طور قطع به سمت حرام کشیده میشود و به مرزی میرسد که به فساد محسنه و یا دیگر فسادها گرفتار میشود. مسئله عقد موقت در زمان خلاء اقتصادی و خلاءغرایض شکل میگیرد. این مسئله جا و زمان خاص خود را دارد و نباید از آن در مسیر لذتجویی استفاده کرد.