۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

مراسم احیاء شب 23 ماه مبارک رمضان

دوشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۳، ۰۱:۰۵ ق.ظ

تصمیم گیرنده در جریان سرنوشت هر فرد خود اوست
ما آینده ی خود را تعیین می کنیم. خدا امکانات و ابزار را در اختیار ما گذاشته تا ما با تصمیم گیری خود سرنوشتمان را مشخص کنیم. ما می توانیم امشب برای سرنوشت خود تصمیم بگیریم. اگر مسیری که در زندگی انتخاب کرده ایم مسیری ناصحیح بوده که آخرش بدبختی و نکبت است خدا در میانه ی راه یک مسیر در رو قرار داده به نام شب قدر تا اگر ما در این شب تصمیم گرفتیم مسیر خود را عوض کنیم امکانات این تغییر مسیر و در راه سعادت قرار گرفتن را من برای ما فراهم می کند
مراسم احیاء شب 23 ماه مبارک رمضان، مهدیه مشهد
آیت الله علم الهدی در مراسم شب 23 ماه مبارک رمضان در آخرین شب قدر در مهدیه مشهد بیان داشتند: امشب آخرین شب از لیالی متبرکه قدر است و شبی است که مسیر حرکت و جریان سرنوشت ما در همه ی زندگی در آن مشخص می شود




ایشان افزودند: تمام سخن و کلام در این آیه ی قرآن است که عظمت این شب را مشخص می کند و آن " لیله القدر خیر من الف شهر" این شب از هزار ماه بهتر است. نکته ی قابل توجه مفهوم این واقعیت است که چرا امشب شب تعیین  سرنوشت است؟ از نظر خدا هیچ شب و روزی با شب و روز دیگر تفاوت ندارد چون ما در ظرف زمان هستیم و زمان برای ما موضوعیت دارد و خدا در بستر زمان نیست

آیت الله علم الهدی تصریح کردند: خدا که در چرخه و گردونه ی زمان نیست پس امشب با شبهای دیگر برایش تفاوتی ندارد پس اینکه خدا در این شب تعیین سرنوشت می کند به چه مفهوم است؟ این تعیین سرنوشت از جانب خود ما است نه خدا، این که خدا در این شب برای ما می نویسد سعادتمند هستیم یا بد بخت این دست خود ما است و ما مشخص می کنیم آینده ی ما چگونه باشد.

ایشان بیان داشتند: تصمیم گیرنده در جریان سرنوشت هر فرد خود اوست و ما آینده ی خود را تعیین می کنیم. خدا امکانات و ابزار را در اختیار ما گذاشته تا ما با تصمیم گیری خود سرنوشتمان را مشخص کنیم. ما می توانیم امشب برای سرنوشت خود تصمیم بگیریم. اگر مسیری که در زندگی انتخاب کرده ایم مسیری ناصحیح بوده که آخرش بدبختی و نکبت است خدا در میانه ی راه یک مسیر در رو قرار داده به نام شب قدر تا اگر ما در این شب تصمیم گرفتیم مسیر خود را عوض کنیم امکانات این تغییر مسیر و در راه سعادت قرار گرفتن را من برای ما فراهم می کند.

آیت الله علم الهدی افزودند: راوی خدمت امام باقر(ع) رسید و مفهوم اینکه خدا می فرماید یک شب از هزار ماه بهتر است یعنی چه؟ ایشان فرمودند هر عملی که در این شب انجام شود برابر است با هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد. این ابزاری است که خدا برای ما قرار داده است.

ایشان در ادامه بیان داشتند: حالا انسانی که عمری در راه فاسد و انحراف بوده و یک شب قدر را درک کرده و تصمیم به تغییر مسیر دارد خدا می فرماید این شب شبی است که می توانید بر گردید و در باز است و همه ی گذشته ها را می بخشم، این تصمیم جدی برای تغییر و این امکانات که خدا برای این تغییر فراهم کرده این همان تقدیر ماست که دست خود مان است.

 آیت الله علم الهدی افزودند: کار اول خدا در این شب این است که راه را باز گذاشته است و کار دوم خدا نسبت به آینده است و اینکه همه ی امکانات را برای ما فراهم می کند. از امام باقر(ع) سوال شد خصوصیت این شب چیست که با هزار ماه اعمال در آن برابری می کند؟

ایشان تصریح کردند: امام باقر(ع) پاسخ دادند خدا برای از بین بردن خلاء گذشته ی انسان ها این امکان را فراهم کرده است و این برای انسان هایی است که برگشته و به در خانه ی خدا برگشته است از امشب تصمیم گرفته با خدا آشتی کند و بنده ی خدا باشد. می خواهد خدا را در وسط زندگی قرار داده و تمام زندگی در حاشیه خدا باشد. این کار از شما و جبران گذشته و کمک به آینده از خدا.

آیت الله علم الهدی بیان داشتند: اینکه امشب شب قدر است یعنی یک کار از شما و این دو کار از خدا. اینکه شما تصمیم جدی بگیرید تا بنده ی خدا باشید خدا آینده ی شما را تعیین می کند و مسیر زندگی شما را به گونه ای قرار میدهد تا شما بالاتر بروید پس بیایید عزیزان ما امشب کار اول خود را درست انجام دهیم.

ایشان افزودند: اینجا دو سوال مطرح است، اول این  که چرا شب قدر دقیقا مشخص نشده است؟ امام صادق(ع) در جواب می فرماید اگر خدا یک شب را مشخص کرده و اعلام میکرد و عده ای این سخن خدا را قبول نمی کردند و همان شب به دنبال گناه و معصیت می رفتند این سبب غضب خدا و نزول عذاب می شد. سوال دوم هم اینکه کدام یک از این سه شب شب قدر است که امام می فرماید هر سه شب شب قدر است.


آیت الله علم الهدی بیان داشتند:امام صادق(ع) می فرماید شب 19 ماه رمضان شب آشنایی با خدا است و این افراد که می آیند هنوز در تصمیم خود جدی نیستند، برای خدا هم در آن شب شب تقدیر و اندازه گیری است. شب 21 ماه رمضان فرد با عشق امیر المومنین (ع) آمده و در تصمیمش جدی تر شده است و این شب شب نوشتن مقدرات است. شب 23 ما مبارک هم شب امضاء است لذا هر سه شب شب قدر است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی