۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

ادامه تفسیر سوره ی "قریش"

شنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۴۶ ب.ظ

ما معتقدیم قداست ائمه تنها در ساختار روحی آنها نیست بلکه جسمشان هم مقدس است

ما برحسب اعتقاد و عشق به پیغمبر (ص) اهل بیت تبار شناسی ایشان برای ما به عنوان یک اصل مطرح است. صرف نظر از عظمت نبوت رسول الله (ص) و فضیلت و ولایت خاصه ی عزیزان پیغمبر (ص) تبار شناسی برای ما موضوعیت دارد چون ما معتقدیم قداست آنها در ساختار روحی و روانی آنها تنها نیست بلکه جسم آنها هم مقدس است و نمی شود یک روح تابناک و دارای قداست در جسمی باشد که آن مقدس نیست.

ادامه ی تفسیر سوره ی قریش، مهدیه مشهد


آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در مهدیه مشهد به ادامه تفسیر سوره ی قریش پرداخته و بیان داشتند: بحث ما در مورد آیه ی اول این سوره و سه نکته در آن بحث داریم، اول در مورد "ل" در "لایلاف" بعد خود "ایلاف" و در انتها "قریش" که بحث امروز ما همین شناخت قریش است.



ایشان افزودند: ما برحسب اعتقاد و عشق به پیغمبر(ص) اهل بیت تبار شناسی ایشان برای ما به عنوان یک اصل مطرح است. صرف نظر از عظمت نبوت رسول الله(ص) و فضیلت و ولایت خاصه ی عزیزان پیغمبر(ص) تبار شناسی برای ما موضوعیت دارد چون ما معتقدیم قداست آنها در ساختار روحی و روانی آنها تنها نیست و بلکه جسم آنها هم مقدس است و نمی شود یک روح تابناک و دارای قداست  در جسمی باشد که آن مقدس نیست.


آیت الله علم الهدی تصریح کردند: عده ای از مورخین آمده اند برای پیغمبر(ص) تا آدم ابوالبشرشجره ای تعیین کردند  تاریخ را بر همین اساس تنظیم کردند که تاریخ نه هزار و چندصد ساله ای است  در صورتی که این مسئله با خیلی از مبانی بشر سازگار نیست، اکتشافات زیر زمینی، تحقیق فسیله های داخل خاک و برخی کشفیات عناصر تمدن به ما نشان می دهد که مسئله ی زندگی عنصر متمدن زمین یعنی بشر تا  یک میلیون سال بالا می رود.


ایشان بیان داشتند: این مسئله چند جواب دارد و یکی از جواب ها از خود پیامبر(ص) است که می فرمایند نسب من را وقتی به ادنان  رسید جلوتر نروید. یا جای دیگر می فرماید اینها که نسب تعیین می کنند دروغ می گویند. ادنان جد بیستم پیامبر(ص)  است و قریش از نسل کسی است که از جد دوازدهم پیغمبر(ص) است.


آیت الله علم الهدی افزودند: قریش فرزندان نضر بن کنانه هستند و برخی قریش را اسم و یا لقب نضر بن کنانه می دانند. در کلمه ی قریش سه نظریه هست. این کلمه از "قرش" گرفته شده به معنی کسب و تجارت است. چون امرار معاش قریش از کسب و تجارت بود نه کشاورزی و دامداری لذا آنها را قریش گفتند. نظریه بعدی "قرش" را به معنی تجمع و جمع دانسته اند.


ایشان در ادامه بیان داشتند: تعبیر بعدی قریش را نام نهنگی در دریا دانسته اند که معروف به سگ دریاست و همه ی حیوانات را طعمه قرار می دهد و آنها را دندان های تیزش تکه تکه می کند و می خورد و خود مورد شکار قرار نمی گیرد و این لقب را مادر نضر بن کنانه برای او گذاشته است.


آیت الله علم الهدی افزودند: مورخین قبیله و نسب قریش را داری یک سری امتیازات جسمانی دانسته اند. افراد زیبا در میان آنها زیاد بودند چه در بین مردان و چه زنان و حضرت عبدالله پدر پیامبر(ص) را قمر الحرم می گفتند و یا حضرت عباس(ع) را قمر بنی هاشم می گفتند.


ایشان تصریح کردند: عدنان که جد بیستم پیغمبر (ص) است در راس عرب های عدنانی است که یکی از سه نسل عرب است و آنها از اولاد حضرت اسماعیل (ع) هستند و ساکن یثرب بودند. قریش بیست و پنج تن بودند و زمانی که پیامبر به رسالت رسید بیست و پنج قبیله بودند که در مکه متمرکز شده بودند و همه از قریش بودند.  

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی