۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

خطبه اول: تربیت فرزند تدریجی انجام می‌شود

جمعه, ۲۷ تیر ۱۳۹۳، ۰۱:۲۴ ب.ظ

ایجاد عادت، الگوسازی، تشویق و ترغیب چهار مرحله تربیت دینی فرزند است

تربیت در قالب چهار روش تربیتی است که انتقال از هر روش به روش دیگر باید به‌صورت تدریجی صورت بگیرد، باید توجه داشت که دفعتاً این روش را به هم نزنید و به‌طور تدریج این روش را رها کنید و روش دیگری را که متناسب با سن، بینش و گرایشی اوست را انتخاب کنید.

خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه السلام)

خطبه اول

دریافت

آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه اول نماز جمعه این هفته مشهد مقدس در جمع زائران و مجاوران حرم امام رضا (علیه‌السلام) به بیان ادامه بحث تربیت فرزند پرداختند و گفتند: تربیت فرزند چهار روش دارد، البته این چهار روش به این معنا نیست که هرکدام به‌طور مستقل اجرا شود بلکه این چهار روش باید در مورد یک فرزند اجرا شود منتها در هر سنی از سن کودک روش تربیتی خاصی را اقتضا می‌کند؛ تغییر کودک هم در بینش و هم در گرایش خیلی سریع است لذا در هر سنی یک روش خاصی در تربیت فرزند جواب می‌دهد.

ایشان ادامه دادند: تربیت در قالب چهار روش تربیتی، انتقال از هر روش به روش دیگر باید به‌صورت تدریجی صورت بگیرد، باید توجه داشت که دفعتاً این روش را به هم نزنید و به‌طور تدریج این روش را رها کنید و روش دیگری را که متناسب با سن، بینش و گرایشی اوست را انتخاب کنید.

عضو مجلس خبرگان رهبری به روش‌های تربیتی فرزند اشاره کردند و بیان داشتند: روش اول، ایجاد عادت است، بچه را با زور نمی‌شود تربیت کرد، باید در او ایجاد عادت کنید؛ باید او را عادت دهیم به کاری که می‌خواهم او انجام دهد؛ روش دوم، الگوسازی؛ روش سوم، تشویق و چهارمین روش، ترغیب است.

ایشان، همراهی، مداومت و محافظت را سه اصل در ایجاد عادت در فرزندان دانستند و اظهار داشتند: در ایجاد عادت سه اصل را باید رعایت کرد، همراهی، مداومت و محافظت؛ وقتی می‌خواهیم بچه را به یک‌چیزی عادت دهیم باید او را همراهی کنیم تا عادت کند، این دختر از دوران طفولیت با عفت و باحجاب بار بیاید، به بچه نگویید بیا چادر سرت کن، بگو بیا باهم چادر سرمان کنیم، همراهی یک اصل اولیه است.

امام جمعه مشهد مقدس افزودند: شروع تربیت در احادیث ما از سه‌سالگی است، امام باقر دستور داند وقتی بچه سه‌ساله شد به او «لا اله الا الله» یاد دهید، بچه که چهارساله شد «محمد رسول‌الله» یاد دهید، در پنج‌سالگی بچه را به قبله عادت دهید، او را با قبله آشنا کنید و او را تشویق کنید که کارهای خود را روبه‌قبله انجام دهد، در شش‌سالگی رکوع و سجود را به او یاد دهید، در سن هفت‌سالگی طهارت و وضو گرفتن را به او یا دهید و از هشت‌سالگی نمازخواندن را با او شروع کنید.

ایشان تصریح کردند: علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: «وَ لَقَدْ کُنْتُ أَتـَّبِعُهُ إِتّباعَ الْفَصیلِ اَثَرَ أُمِّهِ، یَرْفَعُ لى فى کُلِّ یَوْم مِنْ أَخْلاقِهِ عَلَمًا، وَ یَأْمُرُنى بِالاِْقْتِداء بِهِ»، زمانی که من با پیغمبر بودم مثل فرزندی که دنبال مادر بود، از ایشان جدا نمی‌شدم، ایشان هر روز یکی خصوصیات اخلاقی خود را به من می‌آموختند، در آن روز خود پیغمبر با من همراهی می‌کردند تا این خصوصیت اخلاقی را فرابگیرم و به پیغمبر اقتدا کنم  تا در یک اصل اخلاقی دنباله‌روی رسول‌الله باشم، این روش تربیتی پیغمبر اکرم است و امیرالمؤمنین از دوران طفولیت توسط پیغمبر اکرم تربیت شدند.

پیغمبر اکرم علاقه و عشقی که به امیرالمؤمنین داشتند، عین عشق و علاقه‌ای بود که نسبت به صدیقه اطهر داشتند، یکی از عوامل هم‌کفوی باهم، محبتی بود که پیغمبر نسبت به این دو داشتند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به سفر پیامبر اکرم (صلوات‌الله‌علیه) به مدینه و توقف چهار روزه ایشان برای رسیدن امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و زخمی شدن پای ایشان در سفر به مدینه، عنوان داشتند: پیغمبر زخم پای علی را تاب نیاورد، اگر امروز پیغمبر زخم سر علی را می‌دید چه حالی پیدا می‌کرد؟ آیا پیغمبر امروز طاقت می‌آورد؟ پیغمبری که آن روز تحمل زخم پای علی را نداشت.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی