۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

تفسیر سوره ی قریش

چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۳۶ ب.ظ

هدف خدا از آفرینش ما خلیفه اللهی بشر است

خدا خدای حکیم است و هرچه داده در مقابلش ما یک مسئولیتی داریم.  خدا ما را برای هدفی آفریده و تمام ابزار را برای رسیدن به آن فراهم کرده و هدف خدا از آفرینش ما خلیفه اللهی بشر است. یعنی موجودی که کمالش به دست خود اوست. کمال انسان همین خلیفه اللهی است و جایی که کار خدایی کند.
تفسیر سوره قریش ، مهدیه مشهد
آیت الله علم الهدی در ادامه ی جلسه تفسیر قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در مهدیه مشهد به تفسیر سوره "قریش"  پرداخته و بیان داشتند: در این سوره بحث اولیه ساختار سوره است و ما به بیان نکته های این سوره می پردازیم. تعریف ساختاری نسبت به سوره های بزرگ قرآن ساده نیست اما سور قصار قرآن فصل بندی آن ساده است و میتوان آن را نکته بندی کرد.




ایشان افزودند: این سوره 4 آیه دارد و برای آن می شود 4 نکته بیان کرد. نکته ی اول این سوره اهمیت نعمت جمع زیستی است که تحت عنوان "ایلاف" آمده است. زندگی هرفردی به جامعه مانند زندگانی ماهی در آب است و طبیعی است هرچه ظرف آب بزرگ تر باشد هم رشد ماهی بیشتر است و هم بهتر زندگی می کند. به هرمیزان فضای زیستی ماهی بیشتر باشد هم رشدش و هم عمرش بیشتر است.


آیت الله علم الهدی تصریح کردند: جامعه هم همین گونه است هرچه جامعه وسیع تر باشد رشد انسان در زندگی مادی و اقتصادی خیلی بیشتر است. نکته ی اول توجه دادن انسان ها به نعمت جمع زیستی است.  چون ما تنها مسئول خود نیستیم بلکه مسئول آن جامعه که در آنیم هم هستیم.

ایشان بیان داشتند: نکته ی دوم وظیفه ی قریش در برابر جمع زیستی است. خدا خدای حکیم است و هرچه داده در مقابلش ما یک مسئولیتی داریم.  خدا ما را برای هدفی آفریده و تمام ابزار را برای رسیدن به آن فراهم کرده و هدف خدا از آفرینش ما خلیفه اللهی بشر است. یعنی موجودی که کمالش به دست خود اوست. کمال انسان همین خلیفه اللهی است و جایی که کار خدایی کند.


آیت الله علم الهدی افزودند: بزرگترین ابزار برای رسیدن به کمال عبودیت و بندگی خدا است. چون بنده ای که عبد است خدا را عبادت می کند و اوامر خدا را اجرا می کند و از همه ی ابزار استفاده می کند برای رسیدن به خدا.  اطاعت خدا ابزار رسیدن به کمال و خدا گونگی است و این زمانی حاصل می شود که عبد خدا باشیم.

ایشان در ادامه بیان داشتند: نکته سوم همین عبد بودن و عبودیت در مقابل نعمت جمع زیستی است. نکته ی چهارم فرایند این زندگی اجتماعی است که فعالیت های اقتصادی و مادی است. نعمت جمع زیستی دو خاصیت دارد اول برطرف کردن نیاز های اقتصادی و انجام فعالیت های اقتصادی.فعالیت اقتصادی نیاز به ارتباطات دارد و زندگی اجتماعی بستر ارتباطات است.


آیت الله علم الهدی افزودند: قرآن را باید بگونه ای بخوانیم که از فرامین آن در زندگی روز خود استفاده کنیم. امروز از مسائل مطرح ما مسئله ی مبتنی بودن رشد اقتصادی بر ارتباطات است و تا ارتباطات سالم دینی بین افراد نباشد رشد اقتصادی سالم وجود ندارد. امروز یک نظریه وجود دارد که بشر درنده است و ابزار این درندگی فکر و عقل او است.

ایشان تصریح کردند: انسان در زندگی درندگی همه چیز وحتی انسان را شکار می کند و استعداد آنها را شکار می کند تا بر ثروت و رشد خود بیافزاید. در راس جامعه درندگان همین سرمایه داران هستند چون هم استعداد و قدرت بیشتری دارند و بیشتر می توانند شکار کنند و جامعه را برای خوش گذرانی بچاپند.


آیت الله علم الهدی بیان داشتند: این فلسفه به اسم لیبرالیسم 250سال است بر دنیا دارد حکومت می کند و همه ی جنگ ها بر این اساس صورت گرفته است. مملکت ما هم یکی از قربانیان این تفکر است. بینش بعدی مقابل این تفکر است بینش وحی است. این بینش بشر را کرامت داده و در بهترین نوع ارزش گذاری  و بشر را خلیفه ی خدا قرار داده است

ایشان افزودند:بین انسان ها باید عنصری حاکم باشد که آن عشق و مهربانی و محبت است و طبق این عنصر انسان  در برابر انسان مسئول است. وقتی بنا شد چنین ارتباطی بین انسان ها شد در جامعه از نظر زندگی و رشد اقتصادی همه با هم بالا می آیند بگونه ای که یک اقلیت دارا در مقابل اکثریت فقیر نباشد.


آیت الله علم الهدی بیان داشتند: مشکل الان ما در مملکت همین است چون عده ای در عرصه ی سیاست می گویند توسعه ی اقتصادی مبتنی بر ارتباطات است و تا مقابل آمریکا و دیگر قدرت ها و غرب ایستاده ایم رشد اقتصادی نداریم. این تفکر بر اساس تفکر لیبرالی غرب است. با این عمل اقتصاد چه کسانی رشد پیدا می کند؟
ایشان افزودند: اقتصاد کسی که در این سحر های ماه رمضان در خانه اش ذره ای گوشت پیدا نمی شود و باید با یک غذای ساده سحری بخورد رشد پیدا می کند یا برای سرمایه داری که برای یک مجلس مهمانی در فلان هتل برای 50 نفر به اندازه ی 500 نفر تدارک میبیند و به اندازه ی450 غذای سالم را به سطل زباله می اندازد. حرف ما همین است و مقام معظم رهبری برای همین اقتصاد مقاومتی را بیان می کنند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی