۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت

تفسیر سوره ی فیل

شنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۳، ۰۱:۲۷ ب.ظ

ارحاص حادثه ای معجزه گونه و غیر طبیعی مقارن با تولد پیامبران است
عده جریان عذاب بر ابرهه  و لشکریانش را از ارحاصات می دانند. ارحاص حادثه ی معجزه و غیر طبیعی مقارن با تولد پیامبران است. ارحاصات ولادت پیغمبر(ص) بسیار زیاد بود، طاق کسری شکست و 14 کنگره ی آن فرو ریخت، آتشکده ی فارس خاموش شد. دریاچه ی ساوه یکباره خشکید و از وسط بیابان سماوه چشمه ای جوشید و رودخانه سماوه پدید آمد. عذاب بر ابرهه و لشکرش هم از این ارحاصات است.
تفسیر سوره ی فیل، مهدیه مشهد
آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در مهدیه مشهد به تفسیر سوره ی فیل پرداخته و بیان داشتند: اولین آیه این سوره بیان دارد که آیا پیامبر(ص) ندیدی پروردگار تو چگونه انجام داد به اصحاب فیل؟ این استفهام برای طلب فهم نیست بلکه منظور دیگری مد نظر است که این استفهام تقریری است و سوال برای گرفتن اقرار طرف مقابل است.

ایشان افزودند: اینجا اقرار گرفتن از پیامبر(ص) به چه معناست؟ چون در آن قضیه یا ایشان به دنیا نیامده بودند یا بچه بودند. دانستن بر دو قسم است. اول دانستن که براساس فکر کردن حاصل می شود نه دیدن. دوم دانستن که با حس مانند دیدن حاصل می شود که اینها را روئیت می گویند. جریانی که سر اصحاب فیل آمد دیدنی بود و تعبیر به روئیت شده است و می گوید آیا ندیدی "الم تر"

آیت الله علم الهدی تصریح کردند: بیان "الم تر"  برای این است که علم با درک و حس ظاهری حاصل شده است و نکته ی بعدی برای بیان "الم تر" برای بیان نزدیکی واقعه بوده است. اکثر مورخین می گویند ولادت پیامبر(ص) در سال عام الفیل بوده و این عام الفیل مبداء تاریخی شد که با هجرت پیامبر(ص) این مبداء از بین رفت. برخی مورخین ولادت پبغمبر(ص) را 50 روز بعد عام الفیل نقل کردند.

ایشان بیان داشتند: عده جریان عذاب بر ابرهه  و لشکریانش را از ارحاصات می دانند. ارحاص حادثه ی معجزه و غیر طبیعی مقارن با تولد پیامبران است. ارحاصات ولادت پیغمبر(ص) بسیار زیاد بود، اول طاق کسری شکست و 14 کنگره ی آن فرو ریخت، آتشکده ی فارس خاموش شد. دریاچه ی ساوه یکباره خشکید و از وسط بیابان سماوه چشمه ای جوشید و رودخانه سماوه پدید آمد. عذاب بر ابرهه و لشکرش هم از این ارحاصات است.

آیت الله علم الهدی با بیان شکل واقعه ی شکستن طاق کسری افزودند: این ارحاصات برای هشداری از سوی خدا است تا یک تحول عظیم در بشریت را نشان دهد و قصه ی فیل هم جزء این ارحاصات است. "کیف فعل" در اینجا آمده تا انسان ها را متوجه کیفیت فعل خدا بکند. اینها چگونه هلاک شدند؟ اینها با قوی ترین امکانات یعنی فیل برای ویرانی کعبه آمدند. خدا با ساده ترین موجودات یعنی پرنده ای که تکه ای گل در چنگ داشت اینها را نابود کرد.

ایشان در ادامه بیان داشتند: آمریکا با آن قدرت آمد و خدا با باد ماسه ی بادی آنها را نابود کرد و بنا این است که دشمنان خدا با قویترین امکانات می آیند و خدا با ساده ترین شکل آنها را نابود می کند. ما دو عالم داریم، عالم امر و خلق. عالم امر عالمی است که هرچه می خواهد وجود پیدا کند با امر خدا پیدا می کند. عالم خلق با چرخه سبب وجود می شود. انسان به عالم خلق تعلق دارد که اراده ی الهی با یک چرخه همراه است.

آیت الله علم الهدی افزودند: خدا اگر اراده می کرد ابرهه و یارانش پودر و نابود بودند ولی چون عالم خلق بود باید با اسباب نابود می شدند و اینجا خدا توجه ما را به همین اسباب جلب می کند. اسباب اینجا پرندگانی بودند با تکه ای گل در چنگشان. نکته ی بعدی برای "کیف" توجیه عذاب هایی بود که بر گذشتگان نازل می شد و این عذاب را حادثه ی طبیعی توصیف می کردند. اما جریان ابرهه حادثه ی طبیعی نبود.

ایشان تصریح کردند: مرغ هایی که در این واقعه بودند قبل از آن کسی ندیده بود و بعد از آن هم کسی ندید. مرغهایی کوچک با سری مانند حیوانات درنده و چنگ عقاب که اینها پرستو نبودند. این حادثه را نمی شد حادثه ی طبیعی توجیه کرد لذا خدا می گوید "الم تر کیف..."

آیت الله علم الهدی بیان داشتند: نکته ی بعدی "ربک" است که چرا " رب" بیان نشده و "ربک" آمده است.مگر خدا "رب" همه نیست پس چرا "ربک" آمده است. برای اینکه بگوید این خدا خدای توست که تو را مبعوث کرد. اینها آمدند کعبه را خراب کنند این بلا بر سرشان آمد، تو و فرزندانت که از این کعبه برای خدا عزیز تر هستید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی