۱۴۰۳ شنبه ۰۳ آذر

تفسیر سوره مبارکه همزه

چهارشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۰ ب.ظ

زندگی دنیا دو جاده دارد، اول اطاعت خدا وجاده دوم هم طغیان از حق است
زندگی دنیا دو جاده دارد، اول اطاعت خدا یعنی مسیر اطاعت خدا و خط بندگی او، حال ممکن است لغزشی هم پیدا شود. جاده دوم هم طغیان است که همه چیز در آن خلاف حق است و بنا به معصیت و نافرمانی خدا است. اگر بنا باشد در جاده ی اطاعت نباشیم در جاده ی طغیانیم. پایان دو جاده هم عرصه ی ثبات است که یا بهشت است و یا دوزخ
تفسیر سوره همزه، مهدیه مشهد
آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در مهدیه مشهد به ادامه ی تفسیر سوره ی "الهمزه" پرداخته و بیان داشتند: سوره ی همزه از سور قصار قرآن است اما تنظیم آیات آن نسبت به عذاب الهی در قیامت و تبیین دوزخ دارد تصویری جامع از زندگی شقاوتمند اخروی انسانهای گنه کار به ما ارائه می کند



ایشان افزودند: دوزخ یک شکنجه گاه برای انسان های محکوم نیست بلکه عرصه ی زندگی است. انسان زمانی که در جاده ی انحراف و کفر الهی در زندگی قرار گیرد نهایت این مرحلهی گذار عرصه ی ثباتی است به این شرایط زندگی در دوزخ. آنچه این عرصه را برای ما ثابت می کند این دو آیه ی آخر سوره همزه است.

آیت الله علم الهدی تصریح کردند: خدا می فرماید این دوزخ برای اهلش در بسته است در یک میخ کوب های ممتد و همیشگی که ترجمه ی ظاهر دو آیه است. خدا با بیان این دو تعبیر در مقام تبیین معذب بودن در ابدیت است که خلود در عذاب خود عذاب فوق العاده ای است برای کسی که به آن دچار شده است

ایشان بیان داشتند: میبدی در کتاب کشف اسرار خود می گوید خدا در قرآن برای جهنم هفت تعبیر آورده که همگی مشخص کننده ی شرایط زندگی در این عرصه است، اول جهنم به معنای دوزخ در زبان فارسی که فضای خشن و زننده را مشخص می کند.

آیت الله علم الهدی افزودند: تعبیر دوم "لظی" است، این از باب التهابی است که دوزخ دارد تعبیر سوم "سقر" است به معنای جایی که هرچه در آن بیاندازند ذوب می کند. تعبیر چهارم "حطمه" است. تعبیر بعدی "جهیم" است یعنی جایی که حد و اندازه ندارد و همه ی آن عذاب و شکنجه است.

ایشان در ادامه بیان داشتند: تعبیر ششم "صعیر" و هفتم "حاویه" است. این هفت تعبیر برای این است که از مجموعه ی آنها تصویری جامعه از آن مرحله بدست آوریم. زندگی دنیا دو جاده دارد، اول اطاعت خدا یعنی مسیر اطاعت خدا و خط بندگی او، حال ممکن است لغزشی هم پیدا شود. جاده دوم هم طغیان است که همه چیز در آن خلاف حق است و بنا به معصیت و نافرمانی خدا است.

آیت الله علم الهدی افزودند: اگر بنا باشد در جاده ی اطاعت نباشیم در جاده ی طغیانیم. پایان دو جاده هم عرصه ی ثبات است که یا بهشت است و یا دوزخ. درهای دوزخ بر روی جهنمی بسته می شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی