۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

ادامه تفسیر سوره مبارکه" الهمزه"

سه شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۵ ب.ظ

قبر یا حفره ای است مملو از آتش و یا گودال تاریکی است که از نور اهل بیت روشن می شود.

 در مورد قبر انسان می گویند قبر یا حفره ای است مملو از آتش و تا قیامت انسان در این گودال عذاب می شود یا گودال تاریکی است که از نور اهل بیت روشن می شود. انتهای این گودال دری باز می شود به یک باغستان که باغی از باغ های بهشت است.
ادامه تفسیر سوره همزه، مهدیه مشهد
آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در مهدیه مشهد به ادامه تفسیر سوره ی همزه پرداخته و بیان داشتند: در ادامه ی تفسیر این سوره تفسیر به آیه ی 6 و 7 رسید. اینجا بیان شد که حطمه آتش بر افروخته ی خدا است. معمولا تعابیر قرآن حساب شده است. اینکه آتش جهنم را آتش خدا نامیده قابل تامل است.



ایشان افزودند: تفسیر قرآن کار معصوم است چون تفسیر پرده برداری از  کلام خداست و این کار کسی است که مرتبط خداست. این برداشت ما از قرآن است که بیان می کنیم منتها این برداشت باید مستند باشد و در تایید این برداشت باید آیات و روایات بیان شود.

آیت الله علم الهدی تصریح کردند: علت تعبیر حطمه به "نار الله" نکته ای دارد، عده ای علت آن را توان و دوام این آتش است. آتش و دوزخ دوام و استمرارش بسته به اراده ی الهی دارد. نظریه ی بعدی که جالب تر است اینکه آتش دوزخ تنها به خدا مربوط است و مظهر غضب الهی. این آتش نیست بلکه نار الله است. در دنیا هرچه ببینید مظهر رحمت الهی  و شامل همه ی موجودات است.

ایشان بیان داشتند: علت اینکه هر مصیبت که بر سر جهنمیان وارد می شود ادامه دارد چون در آنجا رحمت خدا در کار نیست و محل غضب الهی است. این آتش هم مظهر غضب خدا است. در روایتی از اهل سنت از پیامبر نقل شده که این جهنم وقتی ساخته شد هزار سال این آتش افروخته شد تا سرخ شد، هزار سال دیگر برآن دمیده شد تا سفید شد و هزار سال دیگر برآن دمیده شد تا سیاه تاریک شد.

آیت الله علم الهدی افزودند: روایتی از امام علی(ع) نقل شده که در عجبم از انسان هایی که در کره ی زمین راه می روند و گناه می کنند در حالی که در حال گناه آتش از زیر آنها شعله می کشد. برای مثال فرد گنه کار در حال دروغ گفتن و غیبت کردن است و از زیر پای او آتش شعله ور است.

ایشان در ادامه بیان داشتند: در مورد قبر انسان می گویند قبر یا حفره ای است مملو از آتش و تا قیامت انسان در این گودال عذاب می شود یا گودال تاریکی است که از نور اهل بیت روشن می شود. انتهای این گودال دری باز می شود به یک باغستان که باغی از باغ های بهشت است.

آیت الله علم الهدی افزودند: این " نار الله" از همین دنیا شروع می شود و در قبر هم با انسان گنه کار است. از همان لحظه ی انجام  معصیت این آتش بر افروخته می شود. در آیه "الذی تطلع..."  آتشی است که در دلها بالا می رود. این "تطلع" به دو شکل تفسیر شده اول اینکه آتش وقتی مسلط شد بر بدن دوزخی گوشت و پوست را می خورد، استخوان را خورد می کند و به دل میرسد و دل را می سوزاند.

ایشان تصریح کردند: در روایتی از نبی اکرم(ص) بیان شده این آتش اهل خود را می خورد تا به دل برسد و در این هنگام تمام می شود و دوباره این گوشت و پوست و استخوان می روید و مجددا این آتشبر او مسلط می شود. تعبیر دوم اینکه این آتش هم ظاهر را می سوزاند و هم باطن و روح را. تعبیر سوم این آیه این است که طلوع آتش از دل است.

آیت الله علم الهدی بیان داشتند: عذاب دوزخ منطبق بر گناه ما در دنیا است. هر شکل گناه همان شکل عذاب را دربر دارد. منشاء تمام گناهان دل است چون ابتدا دل این گناه را می خواهد. تفسیر قمی از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است که در آن این آیه بیان شده آتش از دل زبانه می کشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی