۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

ادامه تفسیر سوره مبارکه همزه

يكشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۳، ۰۱:۰۰ ب.ظ

خداوند "مال" را نکره آورده تا نشان دهد پول و ثروت همه ناچیز و پوچ است

در کلمه "مال" است که این کلمه نکره آمده است و گفته مالی را جمع می کند و علت اینجا به خاطر این است خدا نشان دهد پول و ثروت همه ناچیز و پوچ است و مالکیت آنها اعتباری است. این پول ها برای هیچ کس باقی نمی ماند و در هیچ جا هم ابدی نمی شود.

ادامه ی تفسیر سوره همزه، مهدیه مشهد
آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در مهدیه مشهد به ادامه تفسیر سوره ی همزه پرداخته و بیان داشتند: نگاه دین اسلام به زندگی نگاهی دور اندیشانه است. انسان هایی که با نگاه دین به زندگی می نگرند جریان روزمره ی خود را نباید زندگی حساب کنند بلکه در نگاهی دور اندیشانه باید عرصه ی ابدیت را به عنوان زندگی حساب کنند و مجموعه ی استعداد ها و امکانات که دارند در جهت سازندگی آن عرصه استفاده کنند



ایشان افزودند: سرمایه هایی که خدا در وجود انسان قرار داده است برای تامین آن زندگی ابدی است و باید در خدمت سازندگی آن زندگی استفاده شود. از نکات لفظی آیه دوم برای اولین لفظ این آیه و کلمه ی "الذی" است که موصول است  صفت همزه لمزه و خدا با این کلمه نگاه به زندگی ماده پرستانه را متصل می کند به نکات اخلاقی همزه و لمزه بودن.

آیت الله علم الهدی تصریح کردند: خاصیتی که نگاه انسان به زندگی نگاهی ماده پرستانه باشد و زیربنای همه چیز پول و اقتصاد باشد لازمه اش پیدایش صفت رذیله ی همزه لمزه است که دیگران را  تحقیر میکند و کوچک می شمارد و این حالت مولود استکباری است که با باورمندی اینکه همه چیز پول است ایجاد می شود

ایشان بیان داشتند: کلمه ی استکبار که بیان می شود همه ی ذهن ها متوجه قدرت جهانی می شود در حالی که استکبار خصوصیتی است که در خود انسان ها ایجاد می شود و طبیعی است در عرصه ی کلی جهانی این خصوصیت به مردم و کشوری تعلق می گیرد که دارای همین زیر بنای فکری است.

آیت الله علم الهدی افزودند: اینکه انسان خود را از دیگران برتر ببیند و باقی افراد را ضعیف بداند این هم مستکبر است. همزه و لمزه و اینکه انسان دیگران را تحقیر کند دلالت دارد که انسان خود را از دیگران بالاتر ببیند و این زمانی است که فکر کند زیربنای همه چیز پول است لذا" الذی" می گوید این خصوصیت برای همزه لمزه است و نتیجه استکباری است که از نگاه به زندگی با زیر بنای پول داشته باشد

ایشان در ادامه بیان داشتند: جریان های مستکبر جهانی مانند امریکا صریحا اعلام می کنند فلان کار باید بشود چون با منافع ما سازگاری دارد و فلان قضیه چون با منافع آمریکا سازگاری ندارد باید از بین برد این همان ادعای خدایی است و همه برده اند و هر عنصری که با این منافع نمی سازد باید نابود شود. این حالت استکبار در یک انسان پولدار هم می شود ایجاد شود.

آیت الله علم الهدی افزودند: خدا می گوید این همزه لمزه که دیگران را تحقیر می کند مولود جریانی استکباری است که با نگاه استکباری پول حاصل شده و "الذی جمع مال و عدده". درمورد "جمع" دو روایت است، عده ای می گویند آدم هایی که پول و مال جمع می کنند و بحث احتیاج نیست و انباشت پول مهم است. کار به جایی می رسد که در خرج نکردن پول عزیزان خود را زیر پا می گذارد.

ایشان تصریح کردند: اگر بنا شد در کانون خانواده فرزند یا همسر احساس کند پول در بینش پدر از او عزیز تر است این بزرگ ترین آسیب برای او است. احساس در خانواده باید بر این باشد که پول برای آنها است و این سبب ایجاد محبت  عشق در خانواده است.

آیت الله علم الهدی بیان داشتند: دومین معنای "جمع" را تجمیع مال دانستند که با جمع مال فرق دارد و معنی آن این است که ثروت های پراکنده را یکجا برای خود جمع کنند. این تجمیع ثروت بخاطر این دید است که خود را از دیگران برتر ببیند و این تجمیع مال بدتر از جمع کردن مال است چون این فرد دیگران را هم برای تجمیع پول می چاپد و از دیگران می دزدد

ایشان افزودند: بحث بعدی در کلمه "مال" است که این کلمه نکره آمده است و گفته مالی را جمع می کند و علت اینجا به خاطر این است خدا نشان دهد پول و ثروت همه ناچیز و پوچ است و مالکیت آنها اعتباری است. این پول ها برای هیچ کس باقی نمی ماند و در هیچ جا هم ابدی نمی شود.


آیت الله علم الهدی بیان داشتند: برای "عدده" هم دو معنا آمده اول شمارش و حساب و کتاب پول ها و انسان هایی که تمام لذتشان شمارش پول و درآمدهایشان است. معنای دوم هم از "عده" است به معنای آماده سازی و این انسان ها که اسیر پول هستند و تمام عمرشان صرف آماده سازی این پول است. این تفکرات همه بخاطر این است که پول و مال را عامل ابدیت می دانند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی