۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

خطبه‌ دوم: دانشگاه جولانگاه دشمن نشود

جمعه, ۱۳ تیر ۱۳۹۳، ۰۳:۲۱ ب.ظ

بی حجابی یک ناهنجاری فرهنگی است

مسئله حجاب مسئله فرهنگی است اما کجای بی حجابی فرهنگی است، مسئله ارتقا و اعتلا و گسترش حجاب، مسئله ترویج حجاب، مسئله فرهنگی است اما مسئله بی‌حجابی با مسئله حجاب فرق دارد،  بی‌حجابی ناهنجاری اجتماعی است، واقعاً حراست یک دانشگاه در برابر ناهنجاری‌های اجتماعی که در دانشگاه اجرا می‌شود، مسؤولیت ندارد؟

خطبه‌ی دوم نماز جمعه ، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

خطبه دوم

دریافت

بخش عربی از خطبه ی دوم

دریافت

آیت الله علم الهدی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته مشهد مقدس پیرامون پذیرش ولایت‌عهدی امام رضا (علیه‌السلام)  گفتند: امروز روز ششم ماه مبارک رمضان است و بر حسب آنچه نقل‌شده در سال 21 هجری، امروز مصادف است با اخذ بیعت ولایت‌عهدی برای امام هشتم (علیه‌السلام) و امروز روز ولایت‌عهدی امام رضا (علیه‌السلام) است.

مرحوم محدث قومی در روزهای زیارتی امام رضا (علیه‌السلام)  امروز را به‌عنوان روز زیارتی خاص امام هشتم (علیه‌السلام) معرفی می‌کند و خوشبختانه این سعادت نصیب شما برادران و خواهران زائر و مجاور حضرت شده است که در این روز زیارتی به این توفیق نائل شدید.

ایشان به غربت امام رضا (علیه‌السلام)  در جریان حضور در مرو اشاره کردند و اظهار داشتند:جریان ولایت‌عهدی امام رضا (علیه‌السلام) در روز ولایت‌عهدی امام رضا (علیه‌السلام) باید گفت مقارن با روز شهادت امام رضا (علیه‌السلام) است چون رنجی که امام هشتم (علیه‌السلام) امروز در مسئله ولایت‌عهدی کشیده‌اند، این رنج را شاید در شهادت خود تحمل نفرمودند؛ شهادت قدم آخر بود اما امام رضا (علیه‌السلام) این لحظه، لحظه شروع یک فشار و یک سختی و یک رنج غیرقابل‌تحمل در زندگی‌شان است و درواقع در بین ائمه معصومین (علیه‌السلام) علت این‌که امام رضا (علیه‌السلام) را غریب‌القربا می‌دانند این است که عمق غربت امام رضا (علیه‌السلام) شناخته نشد.

پذیرش اجباری ولایت‌عهدی

هر امامی را یا مسموم کردند، یا در جنگ مثل سیدالشهدا (علیه‌السلام) به شهادت رساندن، دوران شهادت در یک‌زمان محدودی بود اما امام رضا (علیه‌السلام) امام مظلوم و غربی است، کشتن امام رضا (علیه‌السلام) یک سال و نیم طول کشید؛ هرلحظه این‌یک سال و نیم یک شهادت و غم برای امام رضا (علیه‌السلام) بود ازجمله این جریان ولایت‌عهدی که از همه این‌ها برایش سخت‌تر بود.

امام جمعه مشهد ادامه دادند: دو ماه قبل وقتی امام به مرو تشریف آوردند، مأمون ملعون به حضرت پیشنهاد داد که من شما را به مرو آوردم که خلافت را به شما واگذار کنم، شما خلیفه باشی و من ولی عهد باشم که البته این توطئه و شیطنت بود؛ امام رضا (علیه‌السلام) با یک جمله کوبنده مأمون را سرکوب کردند، فرمودند تو می‌خواهی خلافت را به من بدهی؛ «ان کانت هذی هی حقأ لکم عند الله...» اگر این خلافت حقی است که خدا به تو داده حق نداری آن را از خودت خلع کنی و اگر خلافت حق و مال تو نیست، چیزی که مال تو نیست چطور می‌خواهی ببخشی؟

مأمون در مورد این استدلال منطقی و نیرومند امام هشتم (علیه‌السلام) خیلی سرکوب و سرشکسته شد و این قضیه تمام شد؛ نشست دو ماه فکر  کرد و همچون امروزی طی مراسمی به حضرت پیشنهاد ولیعهدی داد که شما خلافت را قبول نکردی پس قبول کنید که ولیعهد و جانشین من باشید، فرمودند من ولیعهدی را هم قبول نمی‌کنم چون من یقین دار که قبل از تو از دنیاخواهم رفت، او گفت من و شما ازنظر سن تفاوت زیادی نداریم، از کجا معلوم است که شما از من زودتر از دنیا بروید؟ حضرت فرمودند من به‌زودی با زهر کشنده‌ای مسموم می‌شوم و من را می‌شکند.

ایشان تصریح کردند: مأمون گفت یعنی من زنده باشم و شمارا بشکند، حضرت فرمودند بله، گفت من نمی‌گذارم، مگر با حضور من کسی جرأت می‌کند شما را بکشد؟ حضرت فرمودند اگر بخواهی می‌توانم بگویم چه کشی مرا به قتل می‌رساند، مأمون باطناً اعتقاد به امامت داشت و از نیت شوم آنان باخبر هستند و اگر مقداری ادامه دهد ممکن است که حضرت افشاگری کنند؛ شروع کرد با حضرت دعوا کردن و گفت شما نمی‌خواهی ولایتعهدی را قبول کنی تا مردم نگویند اهل دنیا شدی و از زهد دست برداشتی، به خاطر این‌که مردم شمارا زاهد بدانند به این خاطر نمی‌خواهی قبول کند.

حضرت فرمودند من هیچ‌وقت دنیا را به خاطر دنیا ترک نکردم اما از کجا معلوم که تو چنین نیت شومی نداشته باشی که مرا به  جریان خلافت و حکومت آلوده کنی  که به مردم ثابت کنی من دنیاپرستم، از کجا معلوم چنین قصدی نداشته باشی؟

آیت الله علم‌الهدی به پذیرش قهری ولایت‌عهدی توسط امام هشتم (علیه‌السلام)  اشاره و بیان داشتند:مأمون شمشیرش را کشید و گفت یا ولایت‌عهدی را قبول  کنید یا شما را گردن می‌زنم، حضرت این کلمات را به‌صورت دعا گفتند؛ اگر می‌خواهید برای آقا قطره‌ای اشک بریزید در نماز جمعه تا ببینید امام تا چه اندازه غریب هستند؛ حضرت فرمودند: «اللهم انک قد نهیتنی من الابقاء...»، خدایا تو مرا نهی کردی که من با دست خودم، خودم را به هلاکت برساندم، «وقد اشرفتو من قبل عبدالله المأمون علی القتل» خدایا می‌بینی که من به‌وسیله عبدالله مأمون مشرف‌به کشته شدن شدم، «متا لا تقبل ولایتعهده و قد اکرمت...» که اگر من قبول ولایتعهدی نکنم مأمون مرا می‌کشد و تو می‌بینی و من اکراه و مضطر به این قضیه شدم، «... اذ قبل کل واحد منهم الولایة من باقیة زمانه»، خدایا همان‌طور که یوسف و دانیال پیغمبر از یک پادشاه کافر ستمگر ولایت را قبول کنند، من هم مضطر شدم این ولایت را از مردم قبول کنم.

یعنی ولایت مأمون را حضرت در حد یک پادشاه، یک جنایتگر و طاغوت معرفی کردند؛ مأ»ون هم گوش می‌دهد، می‌گوید همان‌طور که یوسف و دانیال پیغمبر از حاکم طاغوت زمانشان مضطر شدند ولایت را قبول کنند، من هم مضطر شدم و ولایت را قبول کردم. «الهم لا عهد ان لا عهدک»، خدایا این عهدی و ولایتی ولایت نیست مگر از جانب تو؛ هر ولایتی غیر از جانب تو باطل است. «وفقنی لاقامت دینک»، خدایا فقط به من توفیق بده دینت را اقامه کنم و «احیاء سنت نبیک» و سنت پیغمبرت را زنده کنم «فانک انت المولا و النصیر» تو مولا و یاور منی، «و نعم المولا و نصیر» وبهترین مولا و یاور من تو خدا هستی.

بعد حضرت دستشان را دراز کردند و درحالی‌که گریه می‌کردند و اشک می‌ریختند، این نوع قبولی ولایتعهدی به‌وسیله اما رضا (علیه‌السلام) بود لذا امروز مرادف با روز شهادت امام رضا (علیه‌السلام) یعنی اگر دقیقاً بخواهید تصویر کنید حالت امام رضا را امروز، همان‌طوری تصویر می‌کنید که به‌زور و اکراه انگور زهرآلود را از خوشه جدا کردند و تناول فرمودند، چه حالی به اما رضا دست داد، امروز هم در یک همچنین حالی بود و چون مرادف با روز شهادت است، مرحوم محدث قومی فرمود امروز روز زیارتی امام هشتم است.

پذیرش ولایت عهدی امام رضا (علیه‌السلام)  عبرتی برای شناخت دشمن

امام جمعه مشهد مقدس تأکید کردند: برادران و خواهران، همه این‌ها برای ما عبرت است و تمام برخوردها برای ما تجربه است، یعنی این جریان برای ما ثابت می‌کند در عرصه مقابله دشمنان، نکته‌ای که قابل‌توجه است اینجاست که وقتی‌که جمعیت آمدند و با حضرت بیعت می‌کردند، یکی از شیعیان خیلی خوشحال بود و گفت الحمدالله حق به حق‌دار رسید؛ دو روز دیگر مأمون می‌میرد و امام می‌شود خلیفه، حضرت صدا زندند و گفتند چرا خوشحالی؟ این غم من است، این‌که تو فکر می‌کنی انجام نمی‌گیرد، توطئه است و ما به این نتیجه می‌رسیم که آنجایی که دشمن با توطئه و فتنه وارد می‌شود به‌مراتب کوبنده‌تر از آنجایی است که دشمن با یک تهاجم و سرکوب وارد می‌شود.

ایشان به سخنی از مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت توجه به توطئه دشمنان، اظهار داشتند: مقام معظم رهبری در دیداری که با اساتید دانشگاه داشتند در این دیدارشان جمله‌ای فرمودند، فرمودند: «برخی در خصوص استفاده از کلمه دشمن در آن حساسیت دارند، غفلت از دشمن بیرونی خطای عظیمی است در راهبردی کشور» یعنی عزیزان، این‌که ما خاطرمان جمع باشد که همه‌چیز درست است و دشمن را نادیده بگیریم، این درست نیست. دشمن در حال توطئه می‌آید، در حال فتنه می‌آید.

و این‌که بنا باشد ما فضا را برای دشمن و زمینه‌ها را پای سلطه دشمن در خانواده و جامعه خودمان فراهم کنیم، این واقعاً خیلی غفلت است اگر نگوییم ناجوانمردی است. بردار من، خواهرم، اجرای فتنه و توطئه دشمن در امروز مسائل ناهنجاری‌های فرهنگی است، بی‌حجابی، بی‌بندوباری و بی‌عفتی، این زمینه بروز دشمن است.

آیت الله علم الهدی با انتقاد از عملکرد حراست یکی از داشنگاه های بزرگ کشور، گفتند: اخیراً در یک دانشگاه بزرگ کشور که متأسفانه پسوند اسلامی هم دارد، ای‌کاش پسوند اسلامی را بردارند، مسؤول حراست دانشگاه بخشنامه کرده به تمام حراست‌های شعبه‌ها که شما حق جلوگیری از بی‌حجابی را ندارید و حق اعتراض به دخترها و زن‌های دانشجو و یا استاد بی‌حجاب را ندارید.

دانشگاه آزاد گفته‌اند نه دانشگاه آزاد در بی‌دینی و بی‌مذهبی

حالا یک حراست وظیفه‌اش چیست و بیاید چه کند ما دخالت نمی‌کنیم اما این‌که مایه تأسف است این است که جریان فرهنگی و معاونت دانشگاه از حراست به خاطر این کار تشکر کرده که بی‌حجابی و بی‌بندوباری را در دانشگاه آزاد بگذارد؛ دانشگاه آزاد گفته‌اند اما نه دانشگاه آزاد در بی‌دینی و  بی مذهبی.

ایشان تأکید کردند: برادران و خواهران مسئله حجاب مسئله فرهنگی است اما کجای بی حجابی فرهنگی است، مسئله ارتقا و اعتلا و گسترش حجاب، مسئله ترویج حجاب، مسئله فرهنگی است اما مسئله بی‌حجابی با مسئله حجاب فرق دارد،  بی‌حجابی ناهنجاری اجتماعی است، واقعاً حراست یک دانشگاه در برابر ناهنجاری‌های اجتماعی در برابر ناهنجاری‌های اجتماعی که در دانشگاه اجرا می‌شود، مسؤولیت ندارد؟

دانشگاهی که بیش‌تر از یک‌میلیون دانشجو دارد در اطراف‌واکناف کشور، اگر این دانشگاه شد جولانگاه بی‌حجابی، جولانگاه بی‌عفتی، جز این است که ما دروازه و در را باز کردیم که دشمن خارجی وارد کشور شود و فتنه و توطئه کشور که عمدتاً از کانال فرهنگ می‌خواهد بیاید و جامعه را تصاحب کند تا یک فضای عظیم آکادمیک علمی یک‌میلیون و چند صدهزارنفری را زیر پای دشمن ریختید؛ آیا غیرازاین است؟ آیا کار درستی است؟ امام رضا این خون های دل را خورد، این مظلومیت ها را دید تا تابلو بشوند و به ما بفهمانند که باید با دشمن چطور برخورد کنیم و بایستی دشمن را مهم دانست و زمینه و پاانداز برای دشمن فراهم نکنیم.

نظرات (۱)

دانشگاه آزاد فساد اقتصادی کرد، نگفتند پسوند اسلامی را بردارید
فساد اداری کرد نگفتند اسلامی را بردارید
فساد مدیریتی کرد اسلامی را نگفتند بردارید،
رانتخواری کرد، نگفتند بردارید
خودش را شبیه دانشگاههای غربی کرد، نگفتند بردارید
تحقیق و تفحص مجلس را پیچوند، نگفتند بردارید
علیه بازرسان مجلس شانتاژ و جوسازی کرد، نگفتند بردارید
کل جمهوری اسلامی را چند سال سر کار گذاشت و پاسخگو نبود، نگفتند بردارید
حالا تا بحث حجاب پیش اومد، گفتند بردارید
اسلام یعنی این؟!!!!!!!!!!!!!!
عجب بصیرتی!!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی