۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

خطبه اول: خانواده جامعه اسلامی کوچک است

جمعه, ۱۳ تیر ۱۳۹۳، ۰۱:۲۲ ب.ظ

فلسفه تشکیل خانواده، تشکیل یک جامعه اسلامی کوچک است.

در مورد جریان باروری در کانون زندگی و خانواده، صرف‌نظر از آثار و نتایجی که در تحکیم زندگی اجتماعی دارد، سخن در این بود که اساساً جریان باروری در مسئله گذران زندگی خانوادگی هم نقش مؤثری دارد؛ فلسفه تشکیل خانواده، تشکیل یک جامعه کوچک است.

خطبه‌ی اول نماز جمعه ، حرم امام رضا (علیه‌السلام) 

خطبه اول

دریافت

آیت الله علم الهدی در خطبه اول نماز جمعه این هفته مشهد مقدس به بیان ادامه موضوع باروری در جریان زندگی مشترک پرداختند و گفتند: در مورد جریان باروری در کانون زندگی و خانواده، صرف‌نظر از آثار و نتایجی که در تحکیم زندگی اجتماعی دارد، سخن در این بود که اساساً جریان باروری در مسئله گذران زندگی خانوادگی هم نقش مؤثری دارد؛ فلسفه تشکیل خانواده، تشکیل یک جامعه کوچک است.

در حقیقت خانواده یک جامعه کوچک است و فلسفه اصلی آن، همین موضوع است؛ وجود مقدس پیغمبر اکرم (صلوات الله علیها) فرمودند: «مابنی بِنَاءِ فی الاسلام أَحَبَّ الی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ التزویج» هیچ بنایی در اسلام در نزد خدا بنا نشده که محبوب‌تر از تشکیل خانواده باشد.

زندگی مشترک، تشکیل جامعه اسلامی کوچک است

ایشان ادامه دادند: زندگی مشترکی بین زن و مرد آغاز می‌شود و انسان‌هایی در این جریان به وجود می‌آیند، علت این محبوبیت خانواده نزد پیامبر این است که خانواده، یک جامعه کوچک اسلامی است. با ازدواج زن و شوهر و پیدایش فرزندان، یک جامعه کوچک دینی و اسلامی تشکیل‌شده است؛ پیغمبر می‌فرمایند در یک حرکت تشکیلاتی در رشد و روحیه بخشی به جامعه اسلامی، این هسته‌های اجتماعی هرچه افزوده شود، ارزشمند است.

امام جمعه مشهد افزودند: اساساً زندگی و خانواده دو جریان است، آرامشگاه و پرورشگاه است؛ آرامشگاه بودن خانواده رابطه مستقیم با پرورش گاه بودن خانواده دارد، کانون زندگی خانوادگی به‌اندازه‌ای که نقش در انسان‌سازی دارد، به همان اندازه به‌عنوان یک مهد و پناه برای زن و شوهر محفوظ‌تر است؛ وقتی در زندگی نوزادی به وجود می‌آید و در آغوش مادر قرار می‌گیرد، خانم خانه به‌جز این‌که با یک همسر سروکار دارد، با یک فردی مأنوس است که مولود خود می‌داند، در همه مصیبت‌ها و مشکلات و مشقت‌هایی که در جمع‌کردن او مواجه است، یک احساس دلگرمی و آرامش دارد و با تمام بی‌خوابی‌های شبانه خرسند است که یک فردی را که مولود خود می‌داند، در آغوش دارد.

اهمیت مهربانی در کنار فرزند آوری خانواده

ایشان به حدیث دیگری از پیامبر اکرم در توجه به بنیان خانواده اشاره کردند و اظهار داشتند: در حدیثی پیغمبر اکرم فرمودند: «تزویج الودود الولود...»، وقتی می‌خواهید همسری انتخاب کنید، باید دو خصوصیت داشته باشد، یکی این‌که مهربان باشد و سعی کنید در تحقیقات این خانم به نکته‌هایی برسید که برای شما کشف شود که زن مهربانی است و دوم این‌که به این نکته برسید که بچه‌زا است.

در این حدیث، پیامبر ودود و ولود را در کنار هم قرار داده، یعنی مردی که در زندگی با زنی دل سوز و دل داده همسر و خانواده است، این مرد در کنار این زن چقدر آرامش دارد؟ پیامبر مولود را مترادف ودود معرفی کرده است. دقیقاً به همان اندازه که محبت و عشقش به خانواده مایه آرامش شوهر است، بچه‌دار شدن لو هم به همان اندازه مایه آرامش این مرد را در آرامش گاه فراهم می‌آورد.

تحدید خانواده برای لذت بیشتر بسیار اشتباه است

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کردند: این‌که بخواهیم تحدید نسل کنیم به این بهانه که زن و شوهر از یک لذت بیشتری برخوردار باشند، این بسیار اشتباه است، بچه موجودی است که در همه فصل‌ها وجودش در زندگی خانوادگی به‌عنوان یک اصل مؤثر شناخته می‌شود. در دوران نوزادی، در دوران کودکی، وجود یک بچه‌مدرسه‌ای در خانواده یک شوقی ایجاد می‌کند، زمانی که از نوجوانی به سمت جوانی می‌رود به‌عنوان یک مشاور و دلسوز خانواده است و زمانی که این دختر و پسر ازدواج می‌کند، وجود این زن و شوهر جوان در خانواده یک گرمای خاصی ایجاد می‌کند.

تا نوزادی که همه آن زحمت است و تا زمانی که ازدواج می‌کند و تشکیل زندگی می‌دهد، لحظه‌ای نیست که این فرزند در گرما بخشی و لذت بخشی به زندگی نقش نداشته باشد لذا اگر خانواده‌ای بی بچه شد، جریانی بی‌اصل در جریان خانواده ایجاد می‌شود.

 

ایشان در پایان با اشاره به بلوغ دختران و پسران جوان، عنوان داشتند: امیدواریم مسئله باروری به‌عنوان یک اصل برای هر زن‌وشوهری که تازه ازدواج می‌کنند به شمار بیاید. خدا بنده‌ای دارد در این زندگی که دارند خدا را بندگی می‌کنند و آن‌هم بندگی نوجوانان و جوانان پاک که همه‌اش دل دادگی و حق است؛ پسری که تازه به سن بلوغ می‌رسد، روبه‌قبله می‌ایستد و با زبانی که گناه نکرده می‌گوید الله‌اکبر.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی