۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

ادامه ی تفسیر سوره همزه

پنجشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۳، ۰۱:۰۱ ب.ظ

بد مرگی غافل گیری در مرگ است

از خواص خواندن این سوره این است که خداوند بد مردن را از او دفع می کند. انسان باید بمیرد اما بد مرگی غافل گیری در مرگ است که هم از دید خود انسان است و گاهی هم برای اطرافیان انسان. اینکه اطرافیان انسان آمادگی مرگ داشته باشند این یک طمانینه می آورد.
تفسیر سوره همزه، مهدیه مشهد
آیت الله علم الهدی در ادامه ی جلسه تفسیر قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در مهدیه مشهد به ادامه ی تفسیر سوره ی "الهمزه" پرداخته و بیان داشتند: بحث امروز ما در مورد خواص این سوره و نکات تفسیری آیه ی اول است. در مورد خواص این سوره روایاتی آمده است. یکی از این روایات حدیثی است از ابی بصیر که از امام صادق(ع) نقل می کند که هر کس این سوره را در نماز های واجب بجای سوره توحید بخواند سه خاصیت دارد.


دریافت



ایشان افزودند: اول دور کردن فقر از او،دوم بدست آمدن روزی و سوم اینکه خداوند بد مردن را از او دفع می کند. انسان باید بمیرد اما بد مرگی غافل گیری در مرگ است که هم از دید خود انسان است و گاهی هم برای اطرافیان انسان. اینکه اطرافیان انسان آمادگی مرگ داشته باشند این یک طمانینه می آورد.



آیت الله علم الهدی تصریح کردند: این عدم آمادگی برای فوت عزیزان هم بد مرگی است. تناسب این خاصیت با محتوای سوره این است که زیاد خواندن و توجه به مفاد این سوره باعث ایجاد سه حالت می شود اول نسبت به همه مهربان می شود. دوم به داشتن های دنیا بی اعتماد می شود و سوم اینکه همیشه مرگ و برزخ در مقابل دیدگان اوست.



ایشان بیان داشتند: خاصیت این سوره این است که فقر را از انسان دور میکند، انسان را به خدا وابسته میکند و این انسانها همیشه رزقشان از جایی که فکرش را نمی کنند به آنها می رسد. انسانی که همیشه بیاد مرگ و قیامت است غافلگیر در مرگ نمی شود و لذا دچار بد مرگی نخواهد شد


آیت الله علم الهدی افزودند: روایت بعدی از رسول اکرم(ص) است که می فرماید هرکس این سوره را زیاد بخواند به اندازه ی کسانی که به پیامبر (ص) توهین می کردند به اندازه تمام این توهین ها به او اجر می دهند، خواندن این سوره بر چشم خوب و مفید است.



آیت الله علم الهدی افزودند: مطلبی که اینجا در مقام تفسیر داریم بیان نکات تفسیری الفاظ این سوره است که اولین کلمه "ویل" است.دو سوره با ویل شروع می شود، سوره مطففین و این سوره، این دو سوره وجه مشترکی دارند. این وجه مشترک ضربه زدن به پیوند اجتماعی است و برای کسانی که امنیت اجتماعی را بهم میزنند استفاده می شود.

ایشان تصریح کردند: جامعه برای ما به منزله ی آب برای ماهی است و ماهی گمان میکند همه جا آب است. همه ی جولان ها تحرکات و نشست و برخواست برای ما در این جامعه است. اگر بنا شد پیوستگی اجتماعی ضربه بخورد از همین جامعه نگرانی و غصه ی ما شروع می شود. مطففین کسانی هستند که اعتبار اقتصادی جامعه را بهم می زنند.

آیت الله علم الهدی بیان داشتند: دومین مورد انسانهایی هستن که برای بدست آوردن قدرت و ثروت شروع می کنند انسان ها را تحقیر و تضعیف کردن و آنها را جلوی دیگران منفور می کنند و آبروی آنها را می برند. ائمه(ع) جوری زندگی می کردند که همه ی مصائب وارده بر ایشان را تحمل می کردند اما این یک ظلم را نه.امام حسن(ع) که بی احترامی به پدر بزرگوارشان بر روی منبر را تحمل می کردند مسخره کردن و استهزاء ایشان را تحمل نمی کردند.

ایشان در ادامه بیان داشتند: " ویل" کلمه ای است که برای بیان تهدید خطر بکار برده می شود و برخی می گویند چاهی است در دوزخ برای شکنجه ی انسان های همزه لمزه که عملیات روانی می کنند. این ویل به کوهی هم برای شکنجه ی این ان سان ها تعبیر شده است. 

آیت الله علم الهدی افزودند: معنا ی همزه لمزه هر دو یک معنا است و آنجه در قرآن بیان شده جامع همه ی مفاهیم است، عده ای همزه را به کسی که زیاد غیبت می کند تعبیر می کنند. لمزه را به انسان عیب جو می گویند، گروه دوم همزه لمزه را عیب جو دانستند اما گفته اند کسی که با سر و بدن افراد را تحقیر می کند همزه و آنکه با زبان تحقیر می کند لمزه است یا اینکه همزه کسی است که رو در رو بد گویی می کند و لمزه کسی است که پشت سر بد گویی میکند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی