۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

تفسیر سوره همزه

چهارشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۳، ۰۱:۱۲ ب.ظ

عملیات جنگ روانی یعنی طرف مقابل را تحقیر کردن
عملیات جنگ روانی یعنی طرف مقابل را تحقیر کنند و سوژه اولیه خود طرف است و بعد دیگران. ابتدا دشمن با سطوح پنجم و با جاسوسی القاء ضعف و ناتوانی در آنها می کند و اولین سوژه خود فرد است و این ضعف باعث از بین رفتن روحیه می شود و جرات حرکت به سمت دشمن را ندارد.
تفسیر سوره همزه، مهدیه مشهد
آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در مهدیه مشهد به تفسیر سوره ی "الهمزه" پرداخته و بیان داشتند: این سوره 104 سوره قرآن است و مکی می باشد. نکته این است که سوره بندی قرآن توسط خود حضرت رسول(ص) انجام شد و آیات توسط ایشان تنظیم شده است.



ایشان افزودند: در تفسیر هر سوره ابتدا یک بحث ساختاری نسبت به سوره داریم. این سوره در ظاهر از سوره های کوچک قرآن است که در حقیقت از سوره های راهبردی قرآن است و سه خصوصیت دارد. اول تصویر سازی تقابل دشمنان پیغمبر در زمان نزول این سوره با حضرت رسول(ص) دوم جریان تربیت اخلاقی در زندگی فردی انسانها است که یک رذیلت را بیان می کند که کاربردش در زندگی اجتماعی است و در کنار آن یک راهبرد اجتماعی سیاسی دارد و نشان می دهد در فعالیت های سیاسی اینگونه رذایل وجود نداشته باشد



آیت الله علم الهدی تصریح کردند: تمام آیات این سوره حاوی این سه مطلب است. و تفاوت قرآن با کتب دیگر هم همین است که در اینجا برای بیان سه مطلب یک لفظ و عبارت آورده است.  اصل موضوع این سوره چیست؟



ایشان بیان داشتند: در عصر امروز یکی از فعالیت هایی که به عنوان یک فناوری شناخته شده جنگ روانی است و در فعالیت های سیاسی و نظامی کاربرد دارد، این ابزاری است که می تواند در جنگ نظامی دشمن را تضعیف کند سبب از دست دادن روحیه جنگ در دشمن شود و عامل پیروزی باشد.



آیت الله علم الهدی افزودند: عملیات جنگ روانی یعنی طرف مقابل را تحقیر کنند و سوژه اولیه خود طرف است و بعد دیگران. ابتدا دشمن با سطوح پنجم و با جاسوسی القاء ضعف و ناتوانی در آنها می کند و اولین سوژه خود فرد است و این ضعف باعث از بین رفتن روحیه می شود و جرات حرکت به سمت دشمن را ندارد.



ایشان در ادامه بیان داشتند: برای دیگران هم وقتی القاء ضعف در طرف شد طرف مقابل  به خیال اینکه طرف او ضعیف و ناتوان است و دچار اختلافند او جرات حمله پیدا می کند و یک اعتماد به نفس و اطمینان برای حمله به دشمنی که سوژه ی عملیات روانی شده اند پیدا می کند

آیت الله علم الهدی افزودند: در خود مردم هم القاء ضعف موثر است، وقتی ضعف از جبهه در بین مردم منتشر شد مردم اعتمادشان از این نیروی نظامی صلب می شود و پشتیبانی صورت نمی گیرد. در سیاست هم همین است. دو جریات در رقابت در قدرت دارند در سرکوبی یکدیگر عملیات روانی می کنند. با دروغ و استهزاء مردم را نسبت به جناح رقیب بد بین می کنند و سبب شکست آنها می شوند.



ایشان تصریح کردند: در این سوره به این عملیات روانی اشاره شده. در گذشته این عملیات روانی جریانی طبیعی در انسانها بود. آدم هایی که پول و قدرت داشتند این پول و قدرت سبب ایجاد احساسی می شد که دیگران در مقابل آنها کوچک و حقیر بشوند. این ثروت و قدرت خاصیتش این است که دیگران در دید انسان حقیر و کوچک میشود.



آیت الله علم الهدی بیان داشتند: اگر بنا شد در مردم جریانی ایجاد شد که این آقای پولدار قدرتمند سیاسی نپسندد شروع می کنند آن جریان را تحقیر کردن و در آن جریان جنگ روانی کردن وحتی افرادی را استخدام می کردند تا مخالفین خود را به باد حقارت  در بیاورند و تحقیر کنند. تعبیر قرآنی این عملیات روانی "همزه لمزه" است و موضوع این آیه تخطئه ی این حرکت و عملیات روانی از خواستگاه پول و قدرت است که قرآن شدیدا آن را سرزنش می کند و شدیدترین عذاب های الهی را برای کسی می داند که مرتکب عملیات روانی از خواستگاه پول و قدرت است.



ایشان افزودند: خداوند در مقابل هیچ گناهی حتی کفر و آدم کشی این همه عذاب مختلف خدا معرفی نکرده است. این سوره مبارکه شان نزولش در باره ی "شریح" بوده که انسان دلقکی بود و او را کفار قریش استخدام کردند تا حضرت رسول(ص) را مسخره و تحقیر کند. عده ای هم شان نزول را" ولیدبن مغیره" میدانند که رییس قبیله و انسان ثروتمند وپولداری بود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی