۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

تفسیر سوره ی عصر :: روز اول رمضان

يكشنبه, ۸ تیر ۱۳۹۳، ۰۱:۲۲ ب.ظ

 آدم و حوا عهدی با خدا بسته بودند و این عهد را فراموش کردند، آن عهد عشق بود

اینکه آنچه خدا می خواهد او بخواهد و آنچه خدا نمی خواهد او هم نخواهد و این سبب هبوط انسان شد. آدم با گناه فراموشی عهد گیج شده بود. لحظه ای که خواستند توبه آدم را قبول کنند به آدم حقایق بزرگ نشان دادند. به قول ابن سعد سنی در کتاب طبقات این حقایق را پنج نور پیغمبر (صل الله علیه) امیر المومنین (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) و امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) دید و با دیدن اینها عهد خود را دید و مشکل خود را فهمید.

تفسیر سوره ی عصر ، مهدیه مشهد


آیت الله علم الهدی در اولین جلسه ی تفسیر قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در مهدیه مشهد به ادامه تفسیر سوره ی عصر پرداخته و بیان داشتند: ابتدا حلول ماه مبارک رمضان را به شما تبریک عرض می کنم. امام نکته ای در مورد ماه رمضان فرمودند و اینکه شما به ضیافت الهی دعوت شدید معنا دارد. خداوند در این ماه ما را با دو چیز پذیرایی میکند. روضه گرفتن و قرآن خواندن.



دریافت


ایشان افزودند: این ضیافت الله  برای بنده ی بی ارزشی که هیچ سنخیتی با خدا ندارد دعوت به همنشینی با خداست و این بالاترین مهمانی است. این همنشینی با جدایی از غیر خدا ممکن است و او مرا در همنشینی خود گرسنه و تشنه می پسندد چون هرچه از علایق غیر خدا کنده شوم به خدا نزدیک تر می شوم و این نزدیکی به خدا ضیافت خداست.


آیت الله علم الهدی تصریح کردند: بهترین نوع قرآن خواندن این است که خدا با ما سخن بگوید و ما دور هم جمع شویم و حرف زدن خدا را بفهمیم و این در این ماه روزی ما شده است. در ادامه ی تفسیر سوره ی عصر رسیدیم  به " الا الذین آمنو و..." افرادی که ایمان دارند و عمل صالح انجام میدهند استثناء شدند ازافرادی که در جریان طبیعی ساختاری انسان بر اساس خسارت و زیان قرار دارند.


ایشان بیان داشتند: در این آیه دو بحث بود که در جلسه ی قبل تا حدی بحث شد، اول اینکه " الذین آمنو وعملوا الصاحات" چه کسانی هستند و دوم علت این استثناء شدن چیست؟ نکته این است که زندگی ما این 80 یا 90 سال نیست بلکه بستری ابدی و همیشگی است. خداوند در خلق موجودات سیری را قرار داد که ازنقطه ای شروع و در نقطه ای ختم می شود اما انسان اینگونه نیست.


آیت الله علم الهدی افزودند: رسول اکرم(ص) فرمودند شما برای بقا آفریده شده این نه فنا و نابودی. زندگی ما زندگی است که انتها ندارد اما این زندگی یک مرحله ی گذار دارد و یک مرحله ی ثبات. در مرحله ی گذار خدا به ما امکاناتی از پول استعداد و موجودات دیگر داده تا هرچه می خواهیم استخدام کنیم و زندگی ثابت خود را خود بسازیم.


ایشان در ادامه بیان داشتند: اگر بنا شد با تمام این امکانات شام و نهار و صبحانه و خواب و استراحت و وسیله ی شهوات را فراهم کردیم ضرر کردیم. این "الذین آمنوا و عملوا الصالحات" کسانی هستند که این امکانات را استخدام کردند تا به آن سعادت اخروی برسند.


آیت الله علم الهدی افزودند: ما باید همه چیز را استخدام کنیم تا در خط ابدیت  آن زندگی وعده داده شده را بسازیم و در این راه هرچه کمتر از امکانات استفاده کنیم به همان مقدار ضرر کردیم. خداوند در دو آیه بر این قضیه تاکید می کند اول سوره ی رعد آیه 26 که می فرماید دنیا در آخرت جز سرمایه ای نیست. هرچه اینجا مصرف می کنیم ازدست دادیم. سوره ی روم آیه ی 44 هم میفرماید آنها که عمل صالح می کنند برای خودشان دارند انجام میدهند.


ایشان تصریح کردند: این روزه و نماز و عبادات و مناجات و نافله که همه می گوییم برای خداست برای خود ماست و الا این ذکر و خم و راست شدن و گرسنگی و تشنگی به چه درد خدا می خورد. اینجا دو نکته قابل عرض است. اول اینکه "آمنو وعملوا الصالحات" یعنی با عمل صالح دو چیز است. ایمان مقام باور مندی است و عمل صالح رفتاری است مترتب از این باورمندی.


آیت الله علم الهدی بیان داشتند: اگرانسان یادش باشد خدا هست دیگر گناه نمی کند. علت اینکه خدا انسان را بخاطر گناه عذاب می کند بخاطر گناه نیست بلکه بخاطر آن لحظه ای است که یادش رفت خدا هست و یا متوجه شد خدا نیست و گناه کرد. خدا آدم و حوا را خلق کرد و به آنه گفت نخورید و آنها فریب شیطان را خوردند و خوردند و انسان می گوید این دو که دست ساز خدا بودند گناه کردند و فریب شیطان را خوردند ما که هزار و یک مشکل در وجود و ژن مان هست گناه نکنم؟


ایشان افزودند:خدا در سوره ی طه جواب می دهد که ما اینها را درست خلق کردیم اما شیطان از یک نقطه ی آنها شروع کرد، ما با اینها عهدی بسته بودیم  و آنها این عهد را فراموش کردند و آن عهد عشق بود و اینکه آنچه خدا می خواهد او بخواهد و آنچه خدا نمی خواهد او هم نخواهد و این سبب هبوط انسان شد. آدم با گناه فراموشی عهد گیج شده بود. لحظه ای که خواستند توبه آدم را قبول کنند به آدم حقایق بزرگ نشان دادند این حقایق به قول ابن سعد سنی در کتاب طبقات این حقایق را 5 نور پیغمبر(ص) امیر المومنین(ع) و حضرت زهرا(س) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) دید و با دیدن اینها عهد خود را دید و مشکل خود را فهمید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی