۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت

خطبه اول: تحدید نسل، تنظیم خانواده نیست

جمعه, ۶ تیر ۱۳۹۳، ۰۱:۳۴ ب.ظ

پیشگیری از باروری به بهانه مسائل اقتصادی، تحدید نسل است

تحدید نسل با تنظیم خانواده فرق می‌کند، این‌که بگوییم تحدید نسل یعنی محدود کردن خانواده به‌ عنوان مسائل اقتصادی و برنامه‌ریزی اقتصادی، منع باروری در مقایسه با این امکانات، این از دیدگاه اسلام و قرآن یک جریان صد در صد ممنوع و خلاف است.

خطبه‌ی اول نماز جمعه ، حرم امام رضا (علیه‌السلام

خطبه اول

دریافت

آیت‌الله علم الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته به مطالب بیان‌شده پیرامون موضوع باروری در اسلام اشاره کردند و گفتند: مطالبی که بیان‌شده برای برخی بزرگان ایجاد اشکال کرد که توضیحاتی در این خصوص می‌دهم.

ایشان در توضیح سخنان گذشته خود اظار داشتند: در مقام این‌که بخواهیم باروری را در خانواده منع کنیم ، این با مبانی آیات قرآن سازگار نیست؛ استدلال بنده به آیاتی بود که برای برخی دارای اشکال بود. آیا در مورد پیشگیری از باروری به‌عنوان قتل ولد صدق می‌کند؟  « ولا تقتلو اولادکم خشیت الله» این ازنظر بحث فقهی دارای سلسله نکاتی است که فنی و تخصصی بوده و در مظهر عمومی نماز جمعه قابل ‌بحث نیست.

روایتی از پیغمبر اکرم عرض می‌شود: صاحب مجمع‌البیان هم به این روایت استناد نموده است، وقتی از پیامبر سؤال کردند درباره پیشگیری از باروری، پیغمبر فرمودند «انهو من الوعد الخفی»، پیشگیری از بچه‌دار شدن از جریان بچه کشی پنهانی است.

باروری یک اصل در زندگی خانوادگی

امام جمعه مشهد ادامه دادند: استنباط مسئله فقهی نیازمند سلسله مباحث خاصی است.آنچه خانواده‌ها در این موضوع باید موردتوجه قرار دهند، این است که باروری یک اصل در زندگی خانوادگی است؛ هم در جریان فطری و طبیعی و هم در آموزه‌های دینی مسئله باروری به‌عنوان یک ثمره قطعی تشکیل زندگی است.

تهدید نسل با تنظیم خانواده فرق می‌کند، این‌که بگوییم تهدید نسل یعنی محدود کردن خانواده به‌عنوان مسائل اقتصادی و برنامه‌ریزی اقتصادی، منع باروری در مقایسه با این امکانات، این از دیدگاه اسلام و قرآن یک جریان صد در صد ممنوع و خلاف است اما تنظیم خانواده یک واقعیت دیگر است، تهدید نسل نباید بشود، ثمره قطعی زندگی آنان به دنیا آوردن و تربیت فرزند است، خانواده اگر خاصیت تربیت گاهی خود را از دست دهد، دیگر خاصیت آرامشگاهی را نخواهد داشت، فرزند محور زندگی خانوادگی است و تهدید نسل به‌هیچ‌عنوان جایز نیست.

تنظیم خانواده در چارچوب برنامه فرزند‌داری

مرد و زنی که می‌خواهند باهم زندگی کنند باید در تعداد فرزند، کیفیت مدیریت و پرورشی فرزند را برنامه‌ریزی کنند و طی یک برنامه‌ریزی مشخص در جریان مدیریت پرورشی خانواده، بچه‌دار شوند، بی‌حساب‌وکتاب بچه‌دار شدن، این درست نیست.

ایشان، فصل های تربیتی فرزند را در سه فصل تقسیم کرده و تصریح کردند: ما سه فصل تربیتی برای فرزند داریم، نوزاد تا7، 7 تا 14 و فصل 14 تا 20 سالگی، سه فصل تربیتی و پرورشی در زندگی این خانواده اجرا می‌کند و باید در هر فصلی دو بچه در کنار هم باشد؛ اگر بخواهد یک بچه در هر فصلی وجود داشته باشد، رشد خوبی نخواهد داشت. بر یک اساس باید خانواده تنظیم شود، یعنی اگر خانواده‌ای بخواهد به‌طور میانگین فرزند خودش را تنظیم کند، حداقل خانواده باید بین 7 تا 8 فرزند داشته باشد. ما باید در زندگی تنظیم خانواده داشته باشیم، بچه‌دار شدن برحسب تنظیم خانواده صورت گیرد و این تنظیم با تهدید نسل فرق می‌کند.

در این مقام اگر بخواهند مسئله پیشگیری را در تنظیم خانواده انجام دهند، وابسته به فتاوای مراجع شما است. در نماز جمعه اگر بحث فقهی گفته می‌شود به‌عنوان نظر شخصی گوینده و تحلیل آن است. این خطبه‌ها اگر نظر اجماع مراجع نباشد برای شما اثر عملی ندارد.

عضو مجلس خبرگارن رهبری به فرارسیدن ماه مبارک رمضان اشاره کردند و گفتند: دو روز به ماه رمضان مانده، ما چقدر آماده سفره مهمانی خدا مانده‌ایم. در این‌یکی دو شب باقی‌مانده از ماه شعبان عرضه می‌داریم، « اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ».

آیا این آمادگی برای من فراهم است که بتوانم در میهمانی خدا شرکت کنم؟ چیزی که مانع نشستن من بر سر این سفره شود، گناه و معصیت است. زمانی که پیامبر کارت دعوت این مراسم را پخش کرد، برای همه پخش کرد ، پیغمبر نگفت گنه‌کار و معصیت‌کار نباشید و به مهمانی خدا بروید، پیغمبر همه را عمومی دعوت کرد، آن کارت را برای فاطمه و علی هم همان کارتی را فرستاد که برای ما فرستاد.



نظرات (۱)

سلام و عرض ادب و تشکر از زحماتی که می کشید.

اگر امکان دارد فایل تصویری خطبه هارا هم در سایت بگزارید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی