۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

ادامه تفسیر سوره عصر

چهارشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۳، ۰۷:۳۴ ب.ظ

عمر آدم مانند کالای یخ فروش است.

فخر راری میگوید عمر آدم مانند کالای یخ فروش است. اگر از این عمر استفاده کردید و با این عمر زندگی آخرت و سرمایه برای آخرت را تامین کردید استفاده کردید و الا عمر میگذرد و این یعنی خسران نفس. این جوانی استعدادو توانمندی و این خود انسان ابزار برای ساخت آن زندگی ابدی است

ادامه تفسیر سوره عصر، مهدیه مشهد

آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر چهار شنبه شب ها به ادامه ی تفسیر سوره ی "عصر" پرداخته و افزودند: بحث ما در تفسیر آیه ی دوم " ان الانسان لفی خسر" است. تفسیر قرآن با قرآن بهترین تفسیری است که میشود استفاده کرد، خداوند در آیه ی 15 سوره ی زمر معنای خسر را با افرادی که زیان کارند مشخص کردند.



ایشان در ادامه افزودند: خدا در آنجا می فرماید خاسرین کسانی هستند که هم خود و هم اهل آنها خسران ورزیدند در روز قیامت و این خسران مبین است. این اهل تمامی کسانی هستند که دنباله روی آنها هستند و مسیر آنها را ادامه می دادند و آنها هم خاسرین هستند. نکته ی مهم اینجا تشخیص خسران نفس است.


آیت الله علم الهدی در بحث خسران بیان داشتند: بحث خسران از نظر ما نسبت به متعلقین ماست مانند مال وجان انسان درحالی که قرآن خسران نفس را خسران میداند. این خسران نفس خسارت به خود است اما این خسارت چگونه است. نکته ی مهم این است که انسان در یک معامله از سودش خسارت ببیند یا از سرمایه اش. و اینجا ضرر اصلی ضرر در سرمایه است


ایشان تصریح کردند: خسران نفس این است که ما در سرمایه ی نفس خود را یعنی عمر و وقت خودخسران ببینیم. انسان موجودی بود که خداوند بر خلاف سایر موجودات آن را برای هستی ابدی آفرید و این موجود باید تمام شرایط زندگی خود را برای این بستر ابدیت خود فراهم کند. امکانات وجود و زندگی موجودات با خداست اما برای انسان به عهده ی خودش است.


آیت الله علم الهدی افزودند: انسان قبل از ورود به زندگی ابدی در یک مرحله ی گذار قرار گرفت تا در آن مرحله توانمندی تامین زندگی ابدی برای او را خدا فراهم کرد. حال انسان بیاید در این عرصه ی گذار با ساختن خودش زندگی ابدیش را بسازد پس  تمام سرمایه ی ما این مرحله ی گذار است که به این مسیر گذار عمر و فرصت و وقت میگوییم.


ایشان بیان داشتند: فخر راری میگوید عمر آدم مانند کالای یخ فروش است. اگر از این عمر استفاده کردید و با این عمر زندگی آخرت و سرمایه برای آخرت را تامین کردید استفاده کردید و الا عمر میگذرد و این یعنی خسران نفس. این جوانی استعدادو توانمندی و این خود انسان ابزار برای ساخت آن زندگی ابدی است .


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی