۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين

تفسیر آیه آخر سوره ی قدر

شنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۲، ۰۴:۰۳ ب.ظ

خدای متعال در شب قدر برای هیچ کس شقاوت و بدبختی مقدر نمی کند

یکی از دلایلی که شب قدر بهتر از هزار ماه است این است که تمام این شب قدر "سلام" است. یعنی در شب قدر روح و فکر انسان سالم است و هیچ گرایش مادی نمی تواند مانع از توجه انسان به حضرت باری تعالی شود.

تفسیر آیه ی "سلام هی حتی مطلع الفجر" - مهدیه مشهد

آیت الله علم الهدی ظهر امروز به قرار هر روز ماه مبارک رمضان در مهدیه مشهد بعد از نماز ظهر و عصر تفسیر آخرین آیه ی سوره ی مبارکه قدر را بیان داشت. ایشان ضمن تاکید بر معنای لغوی سلام ، اظهار داشت : سلام یعنی آفت نداشتن ، نه آفت ظاهر و نه آفت باطن . وقتی ما به کسی می گوییم سلام علیکم یعنی تمام آفت های ظاهری و باطنی از شما دور باد. یعنی در واقع نوعی دعا برای اوست. لذا وقتی به کسی سلام کردید یعنی سلامت اورا پذیرفته اید.

آیت الله علم الهدی ضمن اشاره به استفاده از عبارت کامل "سلام علیکم" بیان داشت: یکی بحثی هست بین فقها که اگر کسی نگفت سلام علیکم جوابش لازم نیست. ایشان ادامه داد چه خوب می شد اگر در سیستم نظامی ارتش و سپاه در ایران اسلامی از عبارت سلام علیکم استفاده کنیم.

در آیه "سلام هی حتی مطلع الفجر " دو شیوه خوانده شده و بعضی بعد از علامت وقف گذاشته اند که معنای آن می شود که ملائکه در شب قدر حاضر می شوند و نسبت به هر امری از امور و هر شانی از شئون سلام می آورند . و ادامه آن می شود واین شب قدری که با این ویژگی ها گفته شد تا طلوع فجر ادامه دارد که این قرائت مشهور نیست . بلکه وقف را بعد از امر آورده اند. که در این صورت می شود این شب قدر سلام است تا طلوع فجر . و این قرائت مشهور است.

ایشان بیان داشت در مورد سلام 9 وجه وجود دارد.

دریافت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی