۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

ادامه ی تفسیر سوره ی عصر

چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۴۱ ب.ظ

بدبختی های انسان در دو چیز است شکم و شهوت

امام علی (علیه السلام) به امام حسن  (علیه السلام) میفرماید: ای پسرم دلت را با موعظه زنده نگه دار و دل را با ذوق ورزیدن بمیران. همه ی بدبختی های انسان در دو چیز است شکم و شهوت. تمام تلاش انسان اگر برای بندگی خدا شد این دو چیز در انسان می میرد چون همه چیزش را به پای خدا می ریزد.

ادامه ی تفسیر سوره عصر ، مهدیه مشهد



دریافت
مدت زمان: 50 دقیقه 31 ثانیه

آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر قرآن مجید به تفسیر سوره ی "عصر"پرداخته و فزودند: کلمه ی "والعصر" در عین کلمه بودن یک آیه هم محسوب می شود یعنی قسم به عصر. حقایقی که خدا بر آنها قسم میخورد از دو جهت است اول اعلام عظمت و ویژگی ها و امتیازات این حقیقت و دوم توجه دادن به آن حقیقت.

ایشان در ادامه افزودند: قسم به عصر هم از نظر عظمت و ویژگی های عصر است و آن به خاطر معانی این کلمه است و هم برای توجه دادن مومنین به عصر. با توجه به آیات این سوره مردم میتوانند مسیر زندگی خود را انتخاب و در آن حرکت کنند. در تفاسیر مختلف کلمه ی "عصر" 8 شکل تفسیر دارد که تعدادی از آنها معروف است.

آیت الله علم الهدی بیان داشتند: تفسیر اول قسم خدا را به عصر قسم به زمان و روزگار دانستند. علت این قسم چند چیز است اول اینکه روزگار مشتمل چیزهای عجیبی است. مثلا بعدر از درد و غم شادی است و یا گشایش بعد از هر تنگنایی و در این روز گار هیچ چیزی ثابت نیست و سختی های روزگار هم ثابت نیست.
انسان که به این مسائل توجه دارد نه هنگام سختی ها از پای در می آید و نه آنجا که در اوج قدرت و ثروت است مغرور می شود و همه چیز را ثابت می بیند. جهت دوم برای این قسم این است که در زندگی زمان و روزگار بستر عبرت است. بستر تاریخ و جریان تاریخ آیینه ی عبرت است.

ایشان با بیان قسمتی از وصیت امام علی(ع) افزودند:امام علی (ع) به امام حسن(ع) میفرماید ای پسرم دلت را با موعظه زنده نگه دار و دل را با ذوق ورزیدن بمیران. همه ی بدبختی های انسان در دو چیز است شکم و شهوت. تمام تلاش انسان اگر برای بندگی خدا شد این دو چیز در انسان می میرد چون همه چیزش را به پای خدا می ریزد.

ایشان تصریح کردند: دلت را با یقین قوی کن و اخبار و سرنوشت گذشتگان و تاریخ را بر دل خود عرضه بدار من از اول دنیا تا الان زنده نبودم اما در دیار آنها سیر کردم در سرگذشت آنها نظر کرده و در وضعیت آنها تفکر کردم.

آیت الله علم الهدی بیان داشتند: جهت دیگر برای قسم به زمان  اینکه زمان به شکلی است که گاهی اوقات با یک لحظه اش همه چیز عوض می شود.علت بعدی این قسم این است که زمان مال خداست و در اختیار بشر نیست. این انسان ها هستند که در اتفاقات مشکل دارند نه زمان. در تفسیر بعدی قسم به عمر تعبیر شده است. تفسیر بعدی "عصر" را به عصر تعبیر میکند چون به تمام اوقات روز در قرآن قسم داریم.


دریافت
مدت زمان: 9 دقیقه 38 ثانیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی