۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت

خطبه ی اول : مرد کیف پول خانه نیست

جمعه, ۲ خرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۴۵ ب.ظ

مرد در خانه امید و قائمه است و مایه روشنایی چشم امیدوار خانواده است

این برخورد بد با دین اسلام است که بعضی دنبال پول درآوردنشان در بحث دینی به دنبال مسئله و فتوایی در دین باشند که بتوانند بیشتر مردم را بچاپند، وقتی سراغ دین بروند که به دنبال هوس خود باشند

خطبه ی اول نماز جمعه ، حرم امام رصا (علیه السلام)

خطبه ی اول

دریافت

همان مقداری که هفته گذشته در موضوع سبک زندگی صحبت شد، بر آن خدشه ای وارد شد که نیاز به بیان نکاتی است.

نکته این که در سبک زندگی اسلامی در سازمان خانواده رویکرد اسلام به تعدد زوجات که یک فرد بتواند همسران متعدد داشته باشد، این یک رویکرد ضرورت اجتماعی است نه یک رویکرد نفسانی.

نه این که اسلام برای تنوع لذت و غریضه جنسی برای این ها اجازه ای صادر کند که دارای همسران متعدد باشد و لذت نفسانی برای خود و همسرانش ایجاد کند. رویکرد اسلامی برای تعدد زوجات یک ضرورت اجتماعی است.

بالارفتن و پایین آمدن و توسعه در جریان جنس زن و مرد در فرهنگهای مختلف در جریان خانواده ها در گذران زندگی ایجاب می کند یک مرد مسؤولیت چند خانواده را در چارچوب اسلام به عهده بگیرد.

این مسئله در خود قرآن این‌طور مطلق و به‌طور عام مطرح نشده بلکه موردی و مشروط آیه سوم سوره نساء«وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى‏ فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا» در ذیل این آیه می‌فرماید اگر شما ترسیدید که در بین همسران متعدد عدالت ایجاد نکنید، شما حق انتخاب و اختیار یک زن بیشتر ندارید.

علامه طباطبایی در تفسیر این آیه نکته‌ای دارند.، اینجا مسئله عدم عدالت را معلق بر خوف کرده است نه معلق بر علم؛ یعنی اگر شما حدس هم زدید که نتوانید عدالت را رعایت کنید، حق ندارید بیش از یک زن داشته باشید.

گاهی از اوقات در خطبه‌های نماز جمعه و سایر مباحث مطلبی را عرض می کنیم و گاهی فکر می‌کنند یک نظریه شخصی است درحالی‌که مسائل اسلام اگر مبتنی بر وحی و استدلال کتاب و سنت نباشد به‌عنوان یک نظر شخصی هیچ ارزش و اعتباری ندارد. ممکن است برداشت یک برداشت خاص از آیه قرآن باشد اما یک برداشت شخصی نیست.

این عدالت چیست؟ 129 سوره نساء «وَ لَنْ تَسْتَطیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوها کَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً»: نمی‌توانید بین زن‌ها عدالت کنید پس میلتان به یک‌طرف نرود که شما همسری را اضافه انتخاب کنید و همسر قبلی را رها کنید.

برخی می‌گویند خداوند با وجود این آیات که در برخی از آن‌ها مشروط می‌دارد به رعایت عدالت و در آیه دیگر می‌گوید نمی‌توانید عدالت را رعایت کنید، چه دلیلی بر تشریع این قانون است؟

این‌ که خداوند می‌گوید نمی‌توانید عدالت را رعایت کنید بین زنان در مقام تبیین این مطلب است که طبیعی انسان‌ها نمی‌توانند چند همسر داشته باشند و بین آنان عدالت را رعایت کنند، یک فوق‌العادگی، نبوغ و برجستگی نیاز دارد مثل پیامبر که بتواند اجرای عدالت کندو بر این اساس انسان‌های معمولی حق داشتن چند همسر را ندارد. مردها به‌طور طبیعی نمی‌توانند اما اگر آن مرد فوق‌العاده وجود داشت، می‌تواند تنها در آن موارد اجتماعی وارد شود.

برای ضرورت مسائل اجتماعی  نه برای لذت‌ها و دوما برای انسان‌های فوق‌العاده نه انسان‌های معمولی.

عدالت در زندگی خانوادگی تأمین هزینه خانواده به‌تنهایی نیست، خوراک و پوشاک و مسکن به‌تنهایی نیست، شما به‌عنوان مرد خانواده قائمه یک زندگی و محور یک تشکیلات هستید، پشتیبان تمام این فرزندان در تمام شئون سرنوشتی شما هستید، پایگاه تمرکز عشق و خانواده با یک زن و چند فرزند شما هستید، اگر این روابط اختصاصی شد شما توانایی پاسخگویی به نیازهای این زن و فرزندان هستید.

آرامش خانواده قائم به یک قائمه‌ای است که در تمام بوران‌ها و فشارها متکی به این قائمه هستند، انسان به‌عنوان یک قائمه در چند خانه می‌تواند تکیه‌گاه باشد برای چند خانواده می‌تواند پشتیبان در بحران‌ها و بوران‌ها باشد؟

این‌یک ضرورت اجتماعی است و آن‌هم برای انسان‌های فوق‌العاده و برجسته برای اداره کردن چند خانواده نه در مرحله گذران لذت و شهوت. مرد کیف پول خانه نیست، اگر زن و بچه یک‌خانه با پدر خانه برخورد کند که یعنی کیف پول خانه است، این بدترین، ناپاک‌ترین و پست‌ترین خانواده‌هاست. این خانواده بدبخت و شقی است.

مرد در خانه امید و قائمه است، مرد مایه امیدواری و مایه روشنایی چشم امیدوار خانواده است.

بیایید ما سبک زندگی اسلامی را یاد بگیریم، دنبال مسائلی نباشید در اسلام و دین، این برخورد بد با دین و اسلام است که بعضی دنبال پول درآوردنشان در بحث دینی به دنبال مسئله و فتوایی در دین باشند که بتوانند بیشتر مردم را بچاپند، وقتی سراغ دین بروند که به دنبال هوس خود باشند.

این برخورد با دین جفای به پیامبر است، این اسلام 1400 سال پیش‌آمده و خون پای آن ریخته شده، بچه 3 ساله ولی‌الله دست روی رگ‌های بریده پدر گذاشت، روی این اسلام این‌قدر سرمایه‌گذاری شده و آن‌وقت شما بعد از 1400 سال آمده‌ای و دنبال این می‌گردی که چگونه بتوانی رباخواری و هوس بازی و شهوت‌رانی  عیاش خانه برای خود درست کنی؟ این برخورد با اسلام شقاوت در حق قرآن و پیامبر است.

برخورد ما با دین باید برای به دست آوردن و یادگرفتن سبک زندگی است.

نظرات (۲)

سلام،آن ضرورت اجتماعی که درزمان پیامبر ص مشاهده میشودوآنحضرت لازم میداندتاتعددزوجات اختیارکند،به نظرمیرسدهمان ضرورت ها چه بسابه طریق اولی ترمسلمان فعلی راترغیب میکندتابرای رفع فساددرجامعه اسلامی قیام کندحتی اگرشرایط رانداردبرای فراهم ساختن آن تلاش کند، تادشمن ماآمریکاموفق به جایگزین کردن الگوی غربی نشودوحتی جوانان به بهانه نداشتن تمکن مالی ازازدواج شرعی فرارکنند.چون کسی که به دنبال هوس باشددروضعیت فعلی نیازبه بهانه نداردمثل. روز روشن است.والسلام
جمع ایشان بین دو آیه «لن تستطیعوا» و «و ان خفتم» تبرعی بوده و صحیح نمی‌باشد. اگر لن تستطیعوا به مقدار واجب از عدالت بزنیم، کلام باری تعالی العیاذ بالله لغد خواهد بود و هیچ وجهی برای دیگر نمی‌ماند. زیرا صحیح نیست که بگوید شما فلان کار را هرگز (نفی ابدی لَنْ) نمی‌توانید انجام دهید و بعد بگوید اگر می‌ترسید که نتوانید! بلکه جمع بین دو آیه همان‌گونه که محققین و مترجمین از جمله مرحوم علامه طباطبایی، مرحوم آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله مکارم شیرازی و ... آن را بیان کرده‌اند به این است که مراد از استطاعت در آیه لن تستطیعوا، توانایی بر رعایت عدالت از همه جهات زائد بر مقدار واجب شرعی شامل موارد قلبی و محبت و میل درونی است و مراد از استطاعت در آیه دیگر توانایی بر رعایت عدالت به مقدار واجب شرعی شامل رسیدگی و تهیه امکانات است.
جای تاسف است که در شرایطی که فرق دیگر اسلامی به شدت با در معرض خطر دیدن تعداد پیروان خود به دنبال تعدد ازواج و اولاد هستند، ما باید تعدد زوجات را آن هم به روشی غیر علمی و غلط بد جلوه داده و جلوی ازدیاد جمعیت خود را از این راه بگیریم، آن هم توسط آخوندی که مثلا نماینده ولی فقیه در پایتخت مذهبی کشورمان است!
پاسخ:
این پاسخ توسط آیت الله علم الهدی داده شده است :


بنده فقط می توانم مؤدبانه  به این برادر عرض کنم خواهش می کنم یک بار دیگر به عرایض بنده توجه کنید مخصوصا به تیتر عرایضم که تعدد زوجات حل ضرورت های اجتماعی است نه مجوز توسعه نفسانیات وحرم سرا سازی و مطلب علامه طباطبائی را در نقل اقوال مختلف مطالعه کنید بین دو نظریه مستقل تلفیق نفرمائید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی