۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

سومین روز ارتحال آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا دهشت

چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۴:۱۸ ب.ظ

مرحوم آیت‌الله دهشت الگویی برای بندگی خدا در عبودیت بود

آیت‌الله دهشت خصوصیت اخلاقی پررنگی داشت و در نمایه‌های گوناگون زندگی اخلاق خودش را نشان می‌داد، اخلاق آنچنان در او متبلور بود که رهبر معظم انقلاب این عالم را به عنوان یک فرد با اخلاص معرفی کرده‌اند.

سومین روز ارتحال آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا دهشت، مسجد شهدای مشهد

آیت‌الله علم‌الهدی، در 31 اردیبهشت‌ماه در سومین روز ارتحال آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا دهشت در مسجد شهدای مشهد بیان داشتند: بزرگانی که در عرصه زندگانی خودشان از ویژگی خاص و الگویی برخوردار بودند، معلم حیات و آموزگار مرگ هستند لذا سایر انسان‌ها می‌توانند با دقت در تابلوی زندگی آن‌ها برای خود سرمشق بگیرند.



 ایشان اظهار کردند: در زندگی آیت‌الله دهشت، این عالم بزرگوار آنچه که در آینه پربرکتش مطالعه کرده یا می‌بینیم، نشان دادن یک نمایه از برترین و ارزشمندترین پهنه‌های حیات و زندگی در عرصه کمال انسانی یعنی تکامل در عبودیت و بندگی خداست.

آیت الله علم الهدی با اشاره به ذات برتری جوی انسان‌ها بیان کردند: انسان همیشه به دنبال برترین‌هاست و در مسیر تعالی و برتری جستن درصدد به دست آوردن بالاترین مراتب است تا قدرتمندترین، ارزشمندترین، عالم‌ترین، ثروتمند‌ترین و فاضل‌ترین‌ها باشد.

 ایشان افزودند: در مقام ارزیابی موجودات، هر موجودی در هر صنفی که باشد، یک برترین و یک زیباترین بین آن‌ها وجود دارد که بالاترین، ارزشمندترین و گرانقدرترین آن «وجود و هستی» است چون هر فضیلتی در عالم به «وجود» استوار است.

آیت الله علم الهدی در ادامه تصریح کردند: همان طور که نور مراتب دارد و این مراتب باهم اختلاف دارند، مراتب وجود هم باهم اختلاف دارند و به برترین و کمترین درجه تقسیم می‌شوند، نور هر مقدار به مبدأ خود نزدیک شود روشنائیش قوی‌تر می‌شود، وجود هم هرچه به مبدأ خود نزدیک‌تر شود به آن وجود افضل می‌گویند.

ایشان در ادامه افزودند: وجود هر مقدار که با خدا فاصله گیرد به همان مقدار نازل‌تر و پست‌تر می‌شود بنابراین قرب و نزدیکی به خدا در عرصه حیات و زندگی ظاهری یک انسان باعث می‌شود این فرد در موقعیت‌های گوناگون به وجود برتر تبدیل شود.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه باطن انسان‌ها قابل درک نیست، تاکید کردند: باطن انسان‌ها تا وقتی که تبلور نیافته باشد درک نمی‌شود و تبلور آن با کارکردن برای خدا و توجه نداشتن به غیر خدا میسر می‌شود، همچنین تقرب انسان به خدا به عنوان یک وجود نورانی وابسته به مبدأ هستی برای دیگران ملموس و محسوس می‌شود و نشان می‌دهد یک انسان به رنگ خداست.

ایشان با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله دهشت الگویی برای بندگی خدا در عبودیت بود، اظهار کردند: آیت‌الله دهشت خصوصیت اخلاقی پررنگی داشت و در نمایه‌های گوناگون زندگی اخلاق خودش را نشان می‌داد، اخلاق آنچنان در او متبلور بود که رهبر معظم انقلاب این عالم را به عنوان یک فرد با اخلاص معرفی کرده‌اند.

آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه با بیان صفات اخلاقی آیت‌الله دهشت بیان داشتند: این روحانی عمر خود را صرف خدمت به اسلام و ترویج دین کرد و در عرصه زندگی به خاطر اخلاصی که داشت هیچ ادعا و توقعی در مقابل خدماتش نداشت زیرا کسی که برای خدا کار کند، برای وجود خود ارزشی قائل نیست.

 ایشان با اشاره به فعالیت آیت‌الله دهشت در عرصه سازندگی افزودند: این اسوه مجاهدت، بار گران تبلیغ، هجرت و سفر را رایگان به دوش می‌کشید و برای خدا در جهت سازندگی گام برمی‌داشت که دراین راستا موفقیت‌های فوق العاده‌ای در حوزه‌های آموزشی، خدماتی و خیرات داشت و حدود 60 سال شبانه‌روز برای سازندگی و نقش‌آفرینی تلاش کرد.

آیت الله علم الهدی در ادامه افزودند: اگر این تابلوی تلاش و سازندگی در مقابل چشم ما قرار بگیرد، باید از او درس زندگی بگیریم، او از لحظه‌ای که عمامه گذاشت وجود خود را وقف امام زمان(عج) کرد، می‌توان آیت الله دهشت را جزو اعوان و انصار دانست زیرا عالم، مدرس، مجاهد انقلاب، مبلغ، فداکار و عامل انگیزه‌ساز برای دیگران بود و مهم‌تر از همه به عنوان نوکر امام حسین(ع)، برای ایشان روضه‌خوانی برپا می‌کرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی