۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

تفسیر سوره ی"عصر"

چهارشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۴۸ ب.ظ

انسانهایی که سوره عصر را می خوانند زندگی شان ختم بخیر می شود

در روایت دیگر از نبی اکرم (صل الله علیه) آمده کسی که این سوره را بخواند برای او ده حسنه در هر سوره که بخواند ثبت می شود و زندگی او ختم بخیر می شود. مشکل الان ما هم ترس از عاقبت به خیری است و از مسیر حق منحرف نمی شوند. انسان های بسیاری بودند که یکباره زیر و رو شدند و متدین بودند اما مورد تهاجم شیطان قرار گرفتند.

تفسیر سوره ی "عصر" ، مهدیه مشهد
آیت الله علم الهدی در ادامه تفسیر چهارشنبه شبها به تفسیر سوره "عصر" پرداخته و افزودند: دربحث تفسیر ما به سوره "عصر" که از سوره های پرمحتوا و سنگین قرآن است رسیدیم. اول نکته در این سوره مکی یا مدنی بودن این سوره است اکثر مفسیرین این سوره را مکی دانستند اما علامه طباطبایی اعتقاد داشتند که هردو احتمال وجود دارد.



ایشان افزودند: از نظر ردیف قرآنی این سوره با سوره قبل تناسب دارد. در سوره ی تکاثر خداوند در مورد وضعیت انسانهای افزون طلب ماده پرست صحبت کرد و وسرنوشت آنها را مخلد شدن در دوزخ دانست.در سوره عصر آیه ی اول ودوم قسم خدا و جواب آن است ناظر جریان سوره قبل است اما مومنین که در عرصه ی انسان سازی و توسعه ی حق هستند را از این جریان انسان های افزون طلب و متکاثر استثنا می کند و وضعیت جریان ضد متکاثر را مشخص میکند.


آیت الله علم الهدی تصریح کردند: گرایش به زندگی مادی انسان را افزون طلب می کند. اگر انسان به سمت پول و قدرت رفت در همان مسیر افزون طلب می شود و اگر به سمت سعادت و عبودیت حرکت کرد این انسان بافت زندگی متفاوتی با انسان اول خواهد داشت. این دو انسان دو انسان متضادند که در سوره ی تکاثر یکی و در سوره ی عصر دومی را توضیح می دهد.


ایشان در خواص این سوره بیان کردند: در خواص سوره ی عصرد اولین روایت از مرحوم صدوق است که از امام صادق (ع) نقل شده که هرکس سوره "عصر" را در نافله خواند در روز قیامت صورتی نورانی دارند که هم جلوی خود را نورانی می کند و هم جلوی دیگران را. خندان است به شکلی که دندان های آنها دیده می شود و چشمهای آنها روشن است.


ایشان افزودند: در روایت دیگر از نبی اکرم(ص) آمده کسی که این سوره را بخواند برای او ده حسنه در هر سوره که بخواند ثبت می شود و زندگی او ختم بخیر می شود. مشکل الان ما هم ترس از عاقبت به خیری است انسان های بسیاری بودند که یکباره زیر و رو شدند و متدین بودند اما مورد تهاجم شیطان قرار گرفتند.
آیت الله علم الهدی تصریح کردند: انسانی که سوره ی عصر ا زیاد میخوانند از و از مسیر حق منحرف و از جناح حق خارج نمی شوند در جامعه ی ما جناح های مختلفی هستند و این انسان همیشه در جناح حقند. انسان که به هیچ جناحی وابسته نباشد  این اشتباه است چون در این صورت بی تفاوت به همه ی مسائل است و این اصل انحراف است.


ایشان بیان داشتند: خاصیت دیگر این سوره این است که کسی چیزی را میخواهد جایی مخفی کند و یا دفن کند اگر سوره ی عصر را بر آن بخواند آن چیز محفوظ میماند. این خواندن سوره عصر در نوافل و توجه به آن در نماز در روز باعث تلقین معانی این سوره است و اعمال این فرد درست می شود. سوره " عصر" از سوره های راهبردی قرآن است و این راهبرد که ایمان و عمل صالح است سبب ختم به خیر شدن زندگی انسان می شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی