رحلت حضرت زینب (سلام الله علیها)
حضرت زینب (سلام الله علیها) دلداده حق است و امام حسین (علیه السلام) برای ایشان مظهر خداست
حضرت زینب (سلام الله علیها) با چهره و مقام و شخصیت امام حسین (علیه السلام) که مظهر خداوند است به عشق الهی دست پیدا میکند. ارتباط بین این خواهر و برادر ارتباط بین یک عاشق و دلداده حق است که برادرش نمایه خداوند است . این ارتباط نشانه و نمود بسیار بالایی دارد.
مراسم رحلت حضرت زینب (سلام الله علیها) ، رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر امام رضا (علیه السلام)
آیت الله علم الهدی ظهر امروز در جمع عزادارانی زیبنی که در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) به سوگ نشسته بودند با عرض تسلیت به مناسبت رحلت جانگذار صدیقه کبری به تمامی شیعیان اظهار کردند: حضرت مریم تا لحظه ظهور و بروزشان یک عنصر بی نظیر بود علی رغم اینکه زنان بزرگ مانند هاجر مادر اسماعیل که شخصیت بزرگی در عبودیت داشتند وجود داشت ولی در این میان حضرت مریم شخصیتی بی نظیر بود. حضرت مریم روحیهای داشت که روح خود را به نفس اقدس الهی نیز آمیخته بود که از این روح قدسی حضرت روح الله متولد شد، حضرت مریم این چنین شخصیت پاکی داشته است.
ایشان افزودند: خداوند متعال به حضرت مریم میفرماید که قنوتت را برای پروردگارت به پا دار و برای پروردگارت به حالت قنوت دربیا به این خاطر که این اولین نمایش عبودیت در برابر خداوند متعادل است. علت اینکه در نماز دعای دست را قنوت میگویند به همین جهت است چون نماز نقطه اتصال به حق است و فقط در این زمان است که میتوان از خدا طلب استغفار و یا حاجت کرد، باید تمام وابستگی به خدا و همه درخواستها و تمناها به ذات مقدس حق متکی باشد.
آیت الله علم الهدی در ادامه بیان داشتند: حضرت مریم نقطهای بزرگ از عرصه عبودیت در محضر خداوند است خداوند به این علت به حضرت میفرماید قنوت کن به این خاطر است که این احساس در خانمها دقیقتر است و دلبستگی به عناصر در آنها روان تر است به همین دلیل است که بانوان در مقام وابستگی به غیرخداوند از هر نقطه چه شخصیت و یا مقام و یا مادیات به این عناصر بیشتر وابسته میشوند لذا خداوند به مریم میفرماید فقط دلبسته حق باش و همه چیز را از او بخواه و تنها برای خدا قدم بردار.
ایشان تأکید کردند: اگر ما در جهان اسلام یک مجسمه نماد و یا نمایهای برای قنوت در برابر خداوند پیدا کنیم که فقط دلبسته و وابسته به خدا باشد و همه قدرتها و توانمندیها در برابر او ناچیز باشند به طور قطع آن شخص حضرت زیبن (س) است.این درحالی است که حضرت مریم برای خداوند قنوت میکرد ولی حضرت زینب نماد قنوت در برابر ذات اقدس الهی است.
آیت الله علم الهدی تصریح کردند: انقلابی بودن و دلاوریت و فصاحت و بلاغت این بانو را میتوان در جریان انقلاب کربلا مشاهده کرد و این به این خاطر است که این جلوهها در وجود حضرت زینب(س) نمود واقعی داشتچون او قنوت به پروردگار را به عرصه نمایش گذاشته بود. و به طور قطع عشق به حق و دلدادگی به حق در دل حضرت زینب(س) جاری بود.
ایشان افزودند: وقتی قصد بازگویی و تبیین مسائل اهل بیت را داریم عدهای برای اینکه سخنان و یا نوحههای پرسوز و گدازی از خود به جای گذارند قالبا زندگی اهل بیت(ع) را به زندگی معمولی تنزل میدهند و آنها را از احساسات کمی برخوردار میکنند و این به طور قطع اشتباه است.
آیت الله علم الهدی با بیان اینکه حضرت زینب دلداده حق است و امام حسین (علیه السلام) برای ایشان مظهر خداست اظهار کردند: حضرت زینب(س) با چهره و مقام و شخصیت امام حسین (علیه السلام) که مظهر خداوند است به عشق الهی دست پیدا میکند. ارتباط بین این خواهر و برادر ارتباط بین یک عاشق و دلداده حق است که برادرش نمایه خداوند است . این ارتباط نشانه و نمود بسیار بالایی دارد. بزرگترین سعادت و خوشبختی برای این بانوی بزرگوار عشق و دلدادگی به ذات اقدس الهی است.