۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

ادامه تفسیر سوره ی تکاثر

چهارشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۰۰ ب.ظ

شما اگر معاد ، نبوت ، امامت و عدل را باور نکردید یعنی خدا را باور نکرده اید

کسانی که خدا را باور کرده اند باید معاد را باور کنند. خداوند حکیم مدبر چیزی را عبث خلق نمی کند و این خداوند ظالم نیست. شما اگر معاد را باور نکردید نبوت و امامت و عدل را باور نکردید نتیجه اش این است که خدا را باور نکرده اید.

ادامه تفسیر سوره ی تکاثر ، مهدیه ی مشهد

آیت الله علم الهدی در ادامه تفسیر چهارشنبه شبها  به تفسیر آیه 7 سوره تکاثر پرداخته و افزودند: در تمام آیات عذاب الهی یک روزنه نجات در برابر بینش ا باز است و آن ارتباط و وابستگی به عترت اهل بیت(ع) است. ترجمه ی این آیه این است که شما دوزخ را به صورت یقین و باورمندانه میبینید.


دریافت
مدت زمان: 46 دقیقه 19 ثانیه


ایشان در ادامه بیان داشتند: دو روئیت برای دوزخ در این دو آیه ی آخر هست. در این مورد مفسرین چندین وجه نقل کرده اند. اولین وجه که مفسرین عامه بیان کردند این دو روئیت را یک روئیت دانسته و این تکرار را برای جلب توجه تاکید در مطلب آورده است. این تفسیر ازنظر ظاهر با عبارت آیه سازگار نیست. زیرا "لترون الجهیم" بعدش ثم آمده که دلالت دارد بر اینکه مطلب دوم بعد مطلب اول است.
آیت الله علم الهدی تصریح کردند: وجه دوم دو روئیت را بیان داشتند که روئیت اول را دیدن دوزخ از دور دانستند و در قسمت دوم دیدن دوزخ از نزدیک است ،آنرا با چشم به صورت یقینی میبینید. وجه سوم روئیت اول را دیدن دوزخ و روئیت دوم را دخول در دوزخ دانستند. این توجیه هم درست نیست چون در آیه ی بعدی باز هم "ثم" آمده که بعد از این نسبت به نعمات داده شده می شود.
ایشان افزودند: وجه چهارم روئیت اول را وعده ی خدا دانسته اند و کسانی که خدا را باور کرده اند باید معاد را باور کنند. خداوند حکیم مدبر چیزی را عبث خلق نمی کند و این خداوند ظالم نیست. شما اگر معاد را باور نکردید نبوت و امامت و عدل را باور نکردید نتیجه اش این است که خدا را باور نکرده اید.
آیت الله علم الهدی بیان کردند: هرچه خدا گفته را ما باید قبول کنیم و این جهنم را خدا برای ما  بیان کرده و چون خدا را باور داریم پس طبق بیان دوزخ در آیات قرآن ما دوزخ را می بینیم. مسئله ی دوزخ چیزی نیست که فقط گنه کاران را ببرند بلکه همه وارد می شوند انسانهای با تقوا را از آنجا نجات می دهند اما گنه کاران در آنجا به زانو در می آیند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی