۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت

خطبه ی اول نماز جمعه دوازدهم اردیبهشت 93

جمعه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۱:۵۰ ب.ظ

امام فقط یک کلمه می گفتند که بروید و باهم بسازید. این، کلید اصلی زندگی بود

اگر زن و شوهر این اصل را درک کنند و باهم بسازند، یعنی ناراحتی‌ها و مشکلاتی پیش می‌آید و مسائلی در زندگی، نابسامانی‌های فرهنگی و فکری در زن و مرد باعث بهم خوردن زندگی بشود، کمبودها و نابسامانی  ها زن را به فوران و سرکشی بیاورد یا مرد را مستأصل کند، این ها ناراحتی هایی ایجاد می کند که باید ساخت، اگر با تحمل ها سازگاری بین زن و شوهر بشود، زندگی دارای یک قائمه ثابتی خواهد بود.

خطبه ی اول نماز جمعه ، حرم امام رضا (علیه السلام)

خطبه ی اول

دریافت

 

در بحث سبک زندگی اسلامی به مسائل خانواده منتهی شد در روابط زن و شوهر و نظام خانواده بر حسب نقش آفرینی زن و شوهر در زندگی.

آنچه امروز به عنوان یک مسئله اولویت دار در جریان سبک زندگی اسلامی مطرح است، شناخت چالش های خانواده از دیدگاه دین و آموزه های اسلام است

در ادامه صحبت های هفته پیش، دومین چالشی که زندگی خانوادگی را در معرض خطر و تهدید قرار می دهد، عدم گذشت زن  نسبت به شوهر و عدم گذشت شوهر نسبت به زن است. این عدم گذشت در زندگی، بزرگ ترین مشکل زندگی خانوادگی است

امام راحل: وقتی یک دختر و پسر را عقد می کردند تمرکز هواسشان بالا بود و به جای چند بار صیغه عقد خواندن،  صیغه را فقط یک بار جاری می کردند و فقط یک کلمه می گفتند که بروید و باهم بسازید، این یک کلمه امام، کلید اصلی زندگانی بود.

اگر زن و شوهر این اصل را درک کنند و باهم بسازند، یعنی ناراحتی‌ها و مشکلاتی پیش می‌آید و مسائلی در زندگی، نابسامانی‌های فرهنگی و فکری در زن و مرد باعث بهم خوردن زندگی بشود، کمبودها و نابسامانی  ها زن را به فوران و سرکشی بیاورد یا مرد را مستأصل کند، این ها ناراحتی هایی ایجاد می کند که باید ساخت، اگر با تحمل ها سازگاری بین زن و شوهر بشود، زندگی دارای یک قائمه ثابتی خواهد بود.

ما در قرآن معرفی همسر را نصف خط داریم: «خلق لکم من انفسکم ازواجا»، خدا از خودتان برایتان همسر آفرید، اگر بنا شد که زن و همسر شما خود شما شود، اگر از زنتان یا همسرتان ناراحتی ببینید یعنی از خودتان ناراحت شده اید، آدم از خودش که ناراحت شد با خودش چه می کند؟ باید تحمل کند و بسازد، در این ناراحتی مقاومت کند، وقتی آدم زنش خودش باشد نباید از او توقع بی جا نداشته باشد، وقتی شوهرش خودش است، به خاطر برخی حرکات تند نباید ناراحت شود، این خود بودن بین زن و شوهر رمز همه مشکلات است.

گذشت نداشتن در زندگی یعنی در مقابل یک نوسان زندگی مرد بایستد و برخورد کند و زن نیز در برابر یک نارسایی بایستد و با مرد برخورد کند، با رویکرد دینی و اسلامی سازگار نیست.

اشاره به حدیثی از پیامبر: زندگی جوری است که اصلا ژست خانواده و ساختار خانواده برای یک مرد بهترین آرامش گاه و پناه گاه است، یک انسان در زندگی بیرونی و حل مشکل کاری و کسبی با صد مشکل و نارسایی روبرو می شود، کفالت این زندگی با مرد است، تأمین نیازها به عهده اوست و او در مقابل تمام نگرانی ها و ناراحتی ها وظایفی دارد. اول این که ناراحتی های محیط کار را وارد خانه نکند. در کار دچار ضرر و زیان و محیط اجتماعی ضربه خورده ای، آن زن و بچه چه گناهی کرده اند اما برای یک مرد لازم است که وقتی وارد خانه می شود با محیط امن آرام مواجه شود.

هیچ نقطه اطمینانی بهتر از آغوش امن همسرش نیست اما وقتی به این آرامشگاه وارد شد و با بدخلقی و کج خلقی روبرو شد برای او قابل تحمل نیست

مرد در عین این که قدرتمند است و درخت پر تن تراق اتکای خانواده است، به لحاظ عاطی به شدت موجود عاطفی است در برابر خانواده. در مسائل خانه و خانواده یک زن مقاومتش به مراتب از مرد بیشتر است.

یک مرد با امید وارد آرامش گاه شود و با کج خلقی و ناراحتی مواجه شود، می برد، ممکن است فشار خارج از خانه او را از پا نیندازد اما با این شرایط خانه

مردی که با این شرایط وارد خانه می شود در برابر بداخلاقی همسرش صبر کند و خدا به او ثوابی می دهد که خداوند به ایوب در برابر آن مشکلات عطا کرد

از آن طرف هم اگر یک زن از وظیفه پناه گاه و آرامش بخشی خود دور شود و عامل ناراحتی خانواده باشد، خداوند فرموده آنقدر بر او گناه و مذلمه وارد می شود که گویی ریگ ها در بیابان حرکت می کنند.

ما اگر بخواهیم دم خوبی باشیم باید دستورات دین را در همه موارد عمل کنیم، دین داری یک بعدی به درد نمی خورد.

معاز ابن جبل، این صحابی بزرگ وار بر اثر عارض شدن یک بیماری به حال احتظار در آمد و درگذشت، در تشیع پیکر او دیدند که پیامبر پا برهنه و بر انگشت پا راه می روند، دلیل آن را فرمودن آنقدر فرشتگان در مراسم او شرکت کرده اند که من مراقبم بال های آنان را لگد نکنم.

مادر معاز سر قبر فرزندش گفت من در عزای تو گریه نمی کنم چون در حالی مردی و سعادتمند بودی که اینقدر مورد لطف پیامبر بودی. پیغمبر فرمودن این اطمینان را از کجا داری که او در بهشت باشد؟ پس از دفن فشار اول قبر بر او وارد شد و پیامبر دلیل آن را گفتند یک نقطه ضعف در او بود که در منزل با زن و بچه اش بد اخلاقی کرد.

بنا نیست اگر اعمال و عبادات ماه رحب را انجام دادیم و مجاهداتمان در راه دین وحکم بود محرمات و واجبات را انجام ندادیم، اینطور نیست که هیچ مسئله دیگری وجود نداشته باشد

اسلام یک دین جامع است، یک مسلمان نمی تواند یک بعد را داشته باشد و بعد دیگر را فراموش کند. در دعاهای ماه رجب می خوانیم: این ماه، ماه رگبار رحمت خداست.

پیغمبر فرمودند ماه رگبار رحمت خداست، یعنی آدمی که حتی در طیر ظلمت گناه خود را نگه داشته و در خانه خدا نمی /اید و در زیر سایبان چتر پول و قدرت و ماده پرستی به عبادات ماه توجه ندارد، او را نیز رحمت خدا شامل می شود.

در دعای روز ماه رجب می خوانیم که خدایا من سه چیز از تو می خواهم، رحمت واسعه که با همه گناهان من این رحمت شامل حال من شود. نه تا به حال نجام داده ام و نه این که بعد ها بتوانم انجام دهم. و نعمتی که نگذارد من گناه کنم و منحرف شوم و از این نعمت ها، خانواده است. آدم وقتی در فیلت خانه و زندگی زن و بچه قرار گرفت، خیلی انحرافاتی که ممکن است در کشاکش زندگی اجتماعی مرتکب ش.د، نمی شود، زن و شوهر نعمت واضعه است.  خدایا به من نفسی بده آنچه که به من روزی دادی همان را بپذیرم و قانع باشم

به این زن و شوهر قانع باش، نارسایی های زندگی را نبین، خوبی ها و آرامش های زندگی را ببین.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی