۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت

ادامه ی تفسیر اجتماعی سوره ی حشر

پنجشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۰۳ ق.ظ

در جامعه دینی که پیوستگی قلبی و درونی است زیرا معیار جمع شدن آنها ایمان آنهاست

در ابتدای پیروزی انقلاب کارتر طی نامه ای به سازمان سیا گفته بود ایران پایگاه قدرت ما در منطقه بود اما شما نتوانستید آن را حفظ کنید ، کانون فعالیتهای ما 25 سال ایران بود و کاملا ایران را میشناختیم. نظام اقتصادی آنها دست ما بود و اختلاف بین اقوام هم ایجاد کرده بودیم اما مسئله ای که ما پیش بینی نمی کردیم این بود که یک پیرمرد ، 13 سال است تبعید شده و تمام کتابهای او قاچاق است و هیچ دستگاهی هم دراختیار نداشت با یک قلم و کاغذ بتواند بین جامعه ایران اتحاد ایجاد کند.

ادامه ی تفسیر اجتماعی قرآن ، سوره ی حشر ، مدرسه ی نواب


دریافت
مدت زمان: 49 دقیقه 16 ثانیه

سوره مبارکه حشر آیه شریفه 10: والذین جاؤُ من بعدهم.......و لا تجعل فی قلوبنا غِلّاً للّذین آمنوا ربّنا إنّک رؤف رحیم

آخرین نکته این آیه : عامل قدرت اجتماعی در هر جامعه ای به هم پیوستگی اجتماعی است .

نیرومند ترین جوامع جامعه به هم پیوسته است زیرا محور آن مردم است و هیچ جامعه ای به اندازه جامعه دینی به هم مرتبت نیست

عامل اصلی تشکیل جامعه در جامعه لائیک و محور، منابع اقتصادی است ، تا جائی مردم با هم هستند که وابستگی اقتصادی به هم داشته باشند ، یک کارگر و یک کارفرما به هم وابسته هستند به دلیل اقتصادی و یک به هم پیوستگی قلبی و درونی نیست

بر خلاف جامعه دینی که پیوستگی قلبی و درونی است زیرا معیار جمع شدن آنها ایمان آنهاست.

در اول پیروزی انقلاب کارتر طی نامه ای سازمان سیا را منحل کرده بود وگفته بود ایران پایگاه قدرت ما در منطقه بود اما شما نتوانستید آن را حفظ کنید ، کانون فعالیتهای ما 25 سال ایران بود و کاملا ایران را میشناختیم نظام اقتصادی آنها دست ما بود و اختلاف بین اقوام هم ایجاد کرده بودیم اما مسئله ای که ما پیش بینی نمی کردیم این بود که یک پیرمرد 13 سال است تبعید شده و تمام کتابهای او قاچاق است و هیچ دستگاهی هم دراختیار نداشت با یک قلم و کاغذ بتواند بین جامعه ایران اتحاد ایجاد کند.

معانی غل:

1-     در کتاب راغب اصفهانی به معنی غش معنی شده است

2-     به معنی کینه و عداوت هم آمده است( علامه طباطبائی ، علامه طبرسی)

از دیدگاه اسلام انسانها باید باطن آنها و فطرت آنها نسبت به یکدیگر پاک باشد

مرحوم طبرسی در مجمع البیان : غِل و غُل از یک ماده اجتماعی است (غل زنجیر مخصوص بستن دست و گردن) همانطور که غُل به گردن می پیچد ، غِل هم به آن کینه ای گفته میشود که اطراف دل انسان پیچیده شدن است.

مرحوم طباطبائی: هر نوع بد خواهی و هر نوع کینه ای غل نیست بلکه آن بد خواهی و کینه ای که انسانها در مقام اجرای آن ، به لطف (گول زدن ) و حیله متوسل میشود

بد خواهی اولاً به مرحله اجرا برسد و ثانیاً از طریق حیله بخواهد اجرا کند

قران میخواهد بگوید در جامعه دینی نباید غل باشد

سوال: چرا در این آیه غِل به صورت دعا آمده است؟ نه به صورت جمله خبریه.

    جواب: زیرا خداوند میخواهد بگوید خصوصیت جامعه دینی اینگونه است

ایمان اخص از اسلام است ، ایمان باور مندی خاص نسبت به مبدأ و معاد است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی