نماز جمعه ی پنجم اردیبهشت 93
بنیان اقتصاد ما بر مبنای قدرت کار و کارگراست
عزیز کارگر، تو جای آن رزمنده شب عملیاتی، جای کسی که می رفت روی میدان مین و و چند استخوان از او باقی می ماند ، هستی . دشمن سفره مردم و اقتصاد ما را هدف قرار داده و اینجا تویی که رزمنده و فعال میدانی . آقای کارآفرین، شمایی که به خاطر اسلام سرمایه و دارایی خود را باید به خطر بیاندازی و آبروی امام زمان را در دنیا حفظ کنی ، سرباز میدان اقتصاد مقاومتی هستی.
خطبه های نماز جمعه ، حرم امام رضا (علیه السلام)
خطبه ی اول
خطبه ی دوم
بخش عربی خطبه ی دوم
آیت الله علم الهدی در خطبه ی اول نماز جمعه :
آیت الله علم الهدی ظهر امروز در خطبه های سیاسی عبادی نماز جمعه با اشاره به روز کارگز اظهار داشت : از فردا هفته کار و کارگر آغاز می شود و جریان کار و علت این که در 11 اردیبهشت به عنوان روز کار و این هفته هم به عنوان هفته کار و کارگری نام گرفته اینست که در سال 1886 میلادی در کشور امریکا در ایالات شیکاگو در اول ماه می که مصادف با روز 11 اردیبهشت، در این روز بر حسب قیامی که کارگران انجام داده بودمند و متقاضی کاهش ساعت کار بودند، چیز زیادی مطالبه نمی کردند زیرا نظام لیبرالیسم سرمایه داری بر این اساس متمرکز است که انسان کالاست و نیروی انسانی جزء مواد خام یک کارخانه است.
آیت الله علم الهدی در ادامه بیان داشت : بر این اساس در ابندای ظهور مدرنیته در اروپا و پیدایش لیبرالیزم اقتصادی همچون چوپانی که با یک رمه ، تا زمانی که کارگر رمق داشت از او کار می کشیدند، کار ساعت نداشت و آنان در این روز در کشورهای سرمایه داری قیام کردند برای مشخص شدن ساعت کار. به طرز فجیعی آنان را قتل عام کردند و به خاک و خون کشیدند.
امام جمعه ی مشهد در بیان دیدگاه اسلام نسبت به کارگر ادامه داد : عظمتی که پیامبر اکرم برای کار و گارگر قائل شدند در یک روز و یک ماه و زمان خاص خلاصه نمی شود. کار کارگر بنیان و اساس اقتصاد در یک کشور و یک جامعه است. کارگر صدقه بگیر نیست، مستعصل نیست، بیچاره نیست. عزیزترین، قوی ترین و باهمت تریمن و مقتدر ترین عناصر کشور و جامعه کارگر است، قوی است ، قدرت دارد و با تکیه بر مغز و ابتکار و زور بازوی خودش ارتزاق می کند، دیگران به کارگر وابسته اند نه کارگر به آنان.
عضو مجلس خبرگان رهبری در بیان حقوق کارگر بیان داشت : کارگر صدقه بگیر نیست که برای بیمه و مزایا صحبت کنیم، این برای حفظ حقوق اوست که انجام می شود. بنیان اقتصاد ما بر مبنای قدرت کار و کارگراست . اقتصاد مقاومتی مقاوم سازی اقتصاد است وقتی اقتصاد مقاوم می شود که زیر پایه اقتصاد را نیروی کار و کارگر به دوش بگیرد.
آیت الله علم الهدی در بیان جایگاه کارگران در افتصاد مقامتی اظهار داشت : در مصوبه هایی که رهبری برای اقتصاد مقاومتی ابلاغ فرمودند ، سه مولفه به طور مشخص به نقش کارگر و نیروی انسانی در اقتصاد مقاومتی تأکید دارد. به این مناسبت که کارگر میوه مدرنیسم و نظام لیبرالیشم اقتصادی بوده، این روز، روز تکریم از کار و کارگر در کشورها لقب گرفت اما در فرهنگ اسلام، هر روز روز کار و کارگر است. اقتصاد مقاومتی که به عنوان یک حکم و فرمان قطعی توسط مقام معظم رهبری به جریان کار ما ابلاغ شده است؛ اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست، یعنی مقاوم سازی اقتصاد، یعنی طوری اقتصاد مقاوم شود که در مقابل تهاجم دشمنانی که از دخالت نظامی در کشور می ترسند و توان مقابله نظامی با مردم ما را ندارند، تمام توطئه افکنی آنان متمرکز شده بر یک تهاجم اقتصادی بر مردم تا بتوانند سفره مردم را خاکستر کنند. تکیه بر ظرفیت های داخلی یعنی در مقام توسعه که هم به نیروی داخلی تکیه کنیم و هم اموال و نیروی کار انسانی است که استعداد، نیرو، نقش آفرینی و قدرتی که یک نیروی فعال دارد؛ این مؤلفه بر بنیان و دوش کارگر است.
آیت الله علم الهدی در بیان دومین مولفه ی اقتصاد مقاومتی به مناسبت روز کارگر بیان داشت : دومین مؤلفه ای که مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشتند، رویکرد جهادی است، یکی از مؤلفه های مقاوم کردن اقتصاد است. این مؤلفه، هم در عرصه مدیریت و هم در عرصه کار است. اول این نیرو سراغ کار می آید. یعنی در محیط کارخانه، کارگر خود را با یک مجاهد برابر ببیند.
یک رزمنده در هشت سال دفاع مقدس، آیا ساعت کار داشت؟ آیا گرسنه می شد؟ یعنی هیچ محدودیتی در کار او نبود؛ اگر رویکرد جهادی را بخواهیم در اقتصاد بدانیم، اولین رویکرد جهادی در محیط کار و کارگری است، او باید مجاهد باشد. نباید برای او این بحث مهم باشد که آن کالا که تولید می شود چقدر برای کارفرما، سرمایه و سود دارد، بحث این است که چقدر مردم و جامعه اسلامی را از دشمنان بی نیاز می کند، باید با این رویکرد فعالیت کرد.
آیت الله علم الهدی در ادامه با بیان سومین مولفه ی اقتصاد مقاومتی ضمن توجه به جایگاه کارگر بیان داشت : سومین مؤلفه، مردم محوری است؛ اقتصاد مقاومتی این است که بار اقتصاد بر دوش مردم باشد، ما در هشت سال دفاع مقدس تجربه کردیم و آن زمانی که در ارتباط با خیانت کردن بنی صدر ملعون، مسئله نفاق و یک جنگ کلاسیک منظم، دشمن لحظه به لحظه جلو آمده بود، در اولین عملیاتی که در فتخ المبین اتفاق افتاد، 1500 کیلومتر مربع از خاک کشور در کمتر از 24 ساعت با یک رمز یا زهرا از دست دشمن خارج شد. ما باید عرصه فعالیت اقتصادی را به مردم بسپاریم. در عرصه اقتصاد، عنصر کارگر و کارآفرین فعال است، در نظام اقتصادی و فرهنگ اسلامی، سرمایه دار نداریم، کارآفرین داریم. یعنی آقایی که پول و ثروت و اماکانات دارد، انسان فعال خوش استعداد که فعالیت مجاهدانه دارد، این ها را به کارگیرد و تلاش کند تا کشور را از هر نوع وابستگی نجات دهد.
عضو مجلس خبرگان با تفاوت قائل شدن بین کارآفرین و سرمایه دار اظهار داشت : تفاوت بین سرمایه دار و کارآفرین، تفاوت لقب و عنوان نیست، تفاوت یک فرهنگ، هدف گذاری و سیاست گذاری است. سرمایه دار بر اضافه شدن ثروت و سودآوری خود می اندیشد و کارآفرین به توسعه فالیت و افزایش انسان های فعال برای مصون شدن ار نفوذ دشمن می پردازد. این نیست که یک انسان سودجو و پول پرست را دعوت کنند و به او بگویند کار آفرین، یک انسان متعبد، متمکن، محب اهل بیت، معتقد به انقلاب و نظام، مسؤول زمینه سازی ظهور بقیه الله، این کارآفرین است.
او به سود و درآمد و پول نمی اندیشد، او کارخانه را نمی بندد و 500 کارگر را بیرون بریزد چون زمینش گران شده و ابزار آلات خود را به پول تبدیل کند و در هجره ای بنشیند و با آن سرمایه شروع به تجارت کند، این کار سرمایه دار و پول پرست و آرمِ کافری است. که به معاد اعتقاد ندارد. آدم دل داده به اهل بیت این کار را نمی کند. می بیند تمام دنیا برای غلبه بر سر نظامی که پرچم اهل بیت را بلند کرده ریخته اند و تلاش می کند مردم را مقاوم کند. او سرمایه خود را که جان و سرمایه خود است را در خطر قرار می دهد. مردی کارخانه دار در روزهای انقلاب به من گفت که حاضرم کارخانه و تمام اموالم را بفروشم تا تمام مشروب فروشی های تهران تعطیل شود. امروز اگر به شما بگویند تمام ثروت و کارخانه خود را بده که مردم تمام دنیا چشم به راه امام زمان شود، این کار را میکنی؟ حاضر بودید؟ می گوید نه
آیت الله علم الهدی با مقایسه رزمندگان عرصه ی اقتصاد مقاومتی با رزمندگان دفاع مقدس بیان داشت : بچه ای که شب عملیات زیر باران آتش است از شما سرمایه دار با ارزش تر است، او جان و دارایی خود را می دهد. عزیز کارگر، تو جای آن رزمنده شب عملیاتی، جای کسی که می رفت روی میدان مین و و چند استخوان از او باقی می ماند ، هستی . دشمن سفره مردم و اقتصاد ما را هدف قرار داده و اینجا تویی که رزمنده و فعال میدانی . آقای کارآفرین، شمایی که به خاطر اسلام سرمایه و دارایی خود را باید به خطر بیاندازی و آبروی امام زمان را در دنیا حفظ کنی ، سرباز میدان اقتصاد مقاومتی هستی.