۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

کلنگ‌زنی احداث مسجد سیدالشهداء

پنجشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۳۰ ب.ظ

مسجد کانون بنده‌سازی برای عبادت پروردگار و پناهگاه مردم است

مسجد مایه چشم‌داشت انسان‌های آسیب‌پذیر و مستعصل جامعه است.  مساجد سنگر مقابله و پایگاه مبارزه با تهاجمات دشمن به شمار می‌روند و آبادگران مسجد در این سنگر پناه می‌گیرند و هیچ هیبتی در حوزه سیاست و اقتصاد نمی‌تواند چشم آنها را پر کند چون این افراد تنها از خدا می‌ترسند

مراسم کلنگ‌زنی جهت احداث مسجد سیدالشهداء (علیه السلام)

آیت‌الله علم‌الهدی دقایقی پیش در مراسم کلنگ‌زنی احداث مسجد سیدالشهداء بیان داشتند: نخستین مسجدی که در اسلام ساخته شد قبل از مسجد النبی، مسجد قبا بود، پیامبر اکرم (ص) در سفر هجرت به مدینه در یکصد فرسخی این شهر در دهکده قبا توقف کردند و فرمودند تا برادرم علی (ع) به من ملحق نشود قدم در مدینه نمی‌گذارم و ۴ روز طول کشید تا حضرت علی (ع) به ایشان بپیوندد که در همین مدت مسجد قبا ساخته شد.



  ایشان در ادامه تصریح کردند: مسجد مبتنی بر خشت، گل و ساختمان نیست بلکه مبتنی بر یک انگیزه، ایده و هدف است. یعنی اگر قرار شد یک انگیزه مقدس در سخت مسجد وجود نداشته باشد و تنها خشت‌ها بر روی هم بنا شود این ساختمان دیگر مسجد محسوب نمی‌شود.

آیت‌الله علم‌الهدی افزودند: اگر نیت و انگیزه ساخت بر مبنای یک ارزش استوار نباشد و تنها بنایی به نام مسجد ساخته شود کفایت نمی‌کند. امیدواریم افرادی که در تاسیس مسجد اقدام می‌کنند همچون شورای شهر که با یک بافت ارزشی دینمداری تشکیل شده ساخت مساجد را مبتنی بر بینش‌های انقلابی و ارزشی دنبال کنند.

ایشان با اشاره به مردمی بودن این امور خاطر نشان کردند: لازمه مردمی بودن مسجد این است که مدیر،‌ سازنده و تامین کننده هزینه‌های آینده مسجد مردم باشند، اینکه موقعیت مسجد از نظر مدیریت دینی و اجتماعی محل چگونه باشد لازمه عمران و آبادانی مسجد است.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کردند: در بین تمام معیارها و خصوصیت‌های آبادگر مسجد قرآن در نهایت روی یک ویژگی تاکید می‌کند. اینکه باید این افراد ایمان داشته باشند و زکات را برپا کنند. مسجد کانون بنده‌سازی برای عبادت پروردگار و پناهگاه مردم است، همچنین مسجد مایه چشم‌داشت انسان‌های آسیب‌پذیر و مستعصل جامعه است.

ایشان با بیان اینکه در بین تمام خصوصیات و موقعیت‌های ارزشی به این نکته تاکید شده که آبادگر مسجد از خدا نمی‌ترسد و امام (ره) نیز تعبیر مساجد سنگر هستندافزودند: مساجد سنگر مقابله و پایگاه مبارزه با تهاجمات دشمن به شمار می‌روند و آبادگران مسجد در این سنگر پناه می‌گیرند و هیچ هیبتی در حوزه سیاست و اقتصاد نمی‌تواند چشم آنها را پر کند چون این افراد تنها از خدا می‌ترسند.

آیت الله علم‌الهدی تاکید کردند: مسجد پایگاه یک پدافند قوی و نیرومند در برابر تهاجمات فرهنگی و همچنین سنگر دفاعی برای حفظ دین اسلام است.این مسجد و حسینیه سیدالشهداء عنوان شده بنابراین باید توجه داشت که مسجد و حسینیه دو ماهیت متفاوت دارند، ماهیت مدیریت مسجد با ماهیت مدیریتی حسینیه مغایر است چون مساجد تحت امور مساجد و حسینیه در زیرمجموعه هیئت‌های مذهبی اداره می‌شوند و نوع برنامه‌های فرهنگی آنها نیز با یکدیگر متفاوت است بنابراین باید دو مدیریت مجزا برای آنها در نظر گرفته شود تا مشکلی بوجود نیاید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی