۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين

هزینه‌های انتخاباتی باید شفاف شود

جمعه, ۲۲ آذر ۱۳۹۸، ۰۱:۵۵ ب.ظ

خطبه دوم ـ دستگاه‌های امنیتی و انتظامی علاوه بر دستگاه‌های نظارتی باید بررسی کنند که اگر آقایی در عرصه انتخابات میلیاردها هزینه کرد، [این هزینه] از کجا آمده؟ ولو به اسم شرکت اقتصادی و آقای تاجر اما پشت پرده آن چیست؟

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نمازجمعه این هفته، 22 آذرماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با اشاره به ثبت‌نام شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ اظهار کرد: هفته‌ای که بر ما گذشت، هفته ثبت‌نام در انتخابات بود، در حقیقت، انتخابات، یک مظهر قطعی مشترک در انواع دموکراسی و مردم‌سالاری است، نقطه مشترک بین مردم‌سالاری اسلامی و دموکراسی لیبرال، انتخابات است، یعنی انتخاب عناصری به‌عنوان نماینده از طرف مردم.

ایشان به بیان تفاوت نگاه اسلامی و لیبرال به انتخابات پرداخت و ادامه داد: انتخابات در نظام دموکراسی لیبرال و مردم‌سالاری غربی، ماهیتاً با انتخابات در نظام مردم‌سالاری دینی و اسلامی متفاوت است؛ در دموکراسی غربی، انتخابات در مقام رقابت قدرت است، برای این‌که قدرت حاکمیت در جمعی از مردم، فرد، افراد یا یک حزب برسد، احزاب، دسته‌ها، گروه‌ها و آدم‌ها باهم رقابت می‌کنند، این انتخابات نتیجه رقابت در قدرت است.

تأکید اسلام بر مشارکت همه مردم در سرنوشت امت

امام‌جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: در نظام مردم‌سالاری اسلامی، انتخابات نتیجه رقابت در قدرت نیست، معنایش این است که در اسلام، مشارکت سیاسی تکلیف مردم است، همه مردم باید در امور سیاسی مشارکت داشته باشند، این فرمایش پیغمبر و مورد پذیرش همه مذاهب اسلامی است «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم»، کسی که صبح کند و به امور مسلمانان اهتمام نورزد، مسلمان نیست؛ معمولاً این روایت را انجمن‌های خیریه استفاده می‌کنند اما این موضوع در همه مسائل مسلمانان است.

ایشان افزود: هم کلمه «امر» جمع‌بندی شده «اُمورِ» و اضافه‌شده به «المُسلِمینَ»، یعنی امور اجتماعی و سیاسی که به جمع مسلمین مربوط می‌شود، ازاین‌جهت بر حسب این روایت، مشارکت سیاسی برای هر مسلمان تکلیف است؛ نفرمودند «فَلَیسَ بِمُؤمن»، کسی که اهتمام به امور سیاسی ندارد مؤمن نیست، فرمودن «فَلَیسَ بِمُسلِم» اصلاً مسلمان نیست!

مشارکت سیاسی، حق مولود از تکلیف

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که مشارکت سیاسی در اسلام، یک تکلیف شرعی است، گفت: اهتمام به امور مسلمین و سیاسی، تکلیف است ازاین‌رو در منطق اندیشه سیاسی، مشارکت تکلیف است، تنها حق نیست که بگویید دلم خواست استفاده کنم، دلم خواست استفاده نکنم، مشارکت سیاسی یک حق است اما حقِ مولود از تکلیف؛ مشارکت می‌کنند و نسبت به مسائل سیاسی و سرنوشت خودشان ذی‌حق می‌شوند، پس اصل مشارکت سیاسی در اسلام تکلیف است.

ایشان متذکر شد: معنای انتخابات و کاندیدا شدن این است که آقایی می‌گوید همه شما وظیفه‌دارید در مسائل سیاسی و مدیریتی کشور دخالت و برنامه‌ریزی کنید، من از طرف صد هزار، 200 هزار یا یک‌میلیون آدم، این وظیفه و تکلیف شرعی را انجام می‌دهم، این معنای تکلیف شرعی است؛ اگر کاندیدا شدن برای این است که آقایی بگوید می‌خواهم نماینده نیم میلیون یا یک‌میلیون آدم در انجام تکلیف شرعی‌شان بشوم، مثل این است که فردی بگوید می‌خواهم از طرف صد هزار نفر نماز بخوانم، اگر این است که این آقا می‌خواهد بیاید برای انجام تکلیف واجب شرعی یک مردم در یک شهر، منطقه و اقلیم نمایندگی کند، دیگر تبلیغ معنا ندارد، دیگر پول خرج کردن یعنی چه؟ این پوستر و عکس زدن به چه معناست؟

تبلیغات انتخاباتی با تکلیف شرعی نمی‌سازد

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: کسی که پوستر و عکس بزند، پول خرج کند برای تبلیغات خودش، معلوم است عقیده‌اش این است که کاندیدا شدن یعنی رقابت در قدرت، بر مبنای اندیشه اسلامی و تکلیف شرعی نیامده تا نماینده شود، برای همین هزینه می‌کند، پول مصرف می‌کند تا به قدرت برسد؛ این فکر با اصل موضوع انتخابات به‌عنوان تکلیف شرعی نمی‌سازد.

ایشان ادامه داد: حدود 536 نفر در مشهد برای مجلس اسم نوشتند، مشهد 5 کرسی بیشتر ندارد یعنی برای هر کرسی 100 نفر آمدند که آن را تصاحب کنند، این صدنفری که برای تصاحب یک کرسی کنار هم ایستادند و دارند رقابت می‌کنند، واقعاً آمدند تکلیف شرعی مردم چندمیلیونی مشهد و کلات را انجام دهند یا مسئله کسب قدرت است؟ این با اندیشه اسلامی و اعتقاد دینی نمی‌سازد، اندیشه سیاسی لیبرال دموکرات است که برای به دست آوردن قدرت بیاید.

حمایت مالی از کاندیدا برای تأمین منافع شخصی

آیت‌الله علم‌الهدی به‌صرف هزینه‌های میلیونی و میلیاردی برای تبلیغات انتخاباتی اشاره و اظهار کرد: این هزینه‌ها چه نفعی دارد؟ از آن‌یک نفر چه می‌خواهد؟ برای خدا آمده این کار را می‌کند؟ آقای تاجر اهل معامله یا یک شرکت اقتصادی، 100 میلیون تومان به ستاد انتخابات یک آقا کمک می‌کند تا نماینده مجلس شود، برای او چه نفعی دارد؟ جز این‌که می‌خواهد از حاشیه قدرت او بهره‌برداری کند، برای بهره‌برداری از حاشیه قدرت آقای کاندیدا است که صد میلیون تومان به ستاد انتخاباتی کمک می‌کند.

ایشان ادامه داد: اگر بنا شد کاندیدا شدن در نمایندگی مجلس رقابت قدرت باشد و در این رقابت قدرت، پول هزینه شود، چرا این هزینه را آمریکا نکند؟ او با 50 واسطه و 10 دست نیاید برای این آقا هزینه کند، بشود نماینده، از او در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یک مهره بهره‌برداری کند و عامل نفوذی دشمن در داخل بشود.

هزینه‌های انتخاباتی باید شفاف شود

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر این‌که هزینه‌های انتخاباتی باید شفاف شود، خاطرنشان کرد: هزینه‌ها باید شفاف شود، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی علاوه بر دستگاه‌های نظارتی باید بررسی کنند که اگر آقایی در عرصه انتخابات میلیاردها هزینه کرد، [این هزینه] از کجا آمده؟ ولو به اسم شرکت اقتصادی و آقای تاجر اما پشت پرده آن چیست؟ شاید آمریکا، انگلیس و اسرائیل است.

ایشان با یادآوری دشمنی دنیای کفر و غرب با انقلاب اسلامی ایران، بیان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ما قلعه ایمن است، دیوار بلند آن ولایت است و هیچ دشمنی نمی‌تواند از این دیوار بالا بیاید اما یک دروازه بزرگ دارد و آن دروازه بزرگ، انتخابات و مردم‌سالاری است؛ دشمن از این دروازه بزرگ وارد می‌شود، دم در این دروازه نیز نگهبان و پاسدار دارد، نمی‌گذارد خارجی وارد شود و یقیناً فرد انگلیسی، آمریکایی، فرانسوی و یهودی وارد نمی‌شود اما این مسلمانان مؤمن اگر آمدند در ستاد انتخاباتی‌شان آقایی شناخته یا ناشناخته میلیون‌ها و میلیاردها ریخت و از آن آقا تمنا و درخواستی داشت، از کجا معلوم پشت پرده آمریکا و انگلیسی نباشد؟

هزینه‌های انتخاباتی صرف معیشت فقرا شود

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: این مسلمان مؤمن را با پشتیبانی میلیاردها و میلیون‌ها پول وارد کند، بر او مسلط شود و بشود عامل دشمن به همین جهت عزیزان ما در عرصه‌های مختلف صرف‌نظر از نظارت بر انتخابات، عمدتاً در عرصه‌های امنیتی انتظامی و قضایی، هزینه‌های انتخاباتی را شفاف پیگیری کنند، اگر ]این هزینه‌ها[ برای رضای خداست، به مردم فقیر و قشر آسیب‌پذیر کمک کنند، مردمی که بعضی شام شب ندارند، مردمی که همه زندگی‌شان با یارانه می‌گذشت، یارانه‌شان قطع شده و بسته معیشتی نیز به آنان ندادند؛ آقایی که با یک‌میلیون و نیم مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی است، گفت بسته معیشتی به من ندادند، در تمام فامیل ما که همه فقیر هستند، فقط به دو نفر بسته معیشتی دادند.

ایشان اضافه کرد: بنده از آقای استاندار خواهش می‌کنم که قصه را در استان پیگیری کنند، عواملی بفرستند در روستاها، دهات، در حاشیه شهر و خانواده‌های فقیر، کسانی که یا دستشان نرسیده ثبت‌نام کنند یا اگر ثبت‌نام کردند، به جایی نرسیده است، پیگیری قوی شود؛ زندگی مردم با یارانه می‌گذشت، یارانه‌شان قطع و تبدیل به بسته معیشتی شده، همان را نیز ندادند؛ فقیر همه‌اش این نیست که او بیاید در خانه تو، فقیر آبرومند کسی است که تو بروی در خانه‌اش، حتماً بایستیم که بیایند فرم پر کنند؟ یک روستایی بی‌سواد چطور خود را به کامپیوتر برساند، فرم پر کند و مدارکش را وارد کند؟ باید مسؤولان ما به سراغ فقرا و در خانه آنان بروند، این وظیفه اصلی ما هست.

بصیر و بینا انتخاب کنید

امام‌جمعه مشهد با انتقاد از صرف هزینه‌های کلان در تبلیغات انتخاباتی، گفت: شما به این آقای نیازمند، کسی که زندگی‌اش با یارانه می‌گذرد، کمک نمی‌کنید، آن‌وقت یک‌مرتبه صد میلیون تومان به ستاد انتخاباتی می‌دهید؟!

ایشان تصریح کرد: شما مردم نیز بصیر و بینا باشید، برای رأی دادن به آقایی که اهل تبلیغ و چنین هزینه‌سازی‌هایی هست، شک کنید، دنبال کسی باشید که نیروی دین و واقعاً نماینده شما در انجام تکلیف شرعی است؛ می‌خواهید دو رکعت نماز پشت سر پیش‌نماز بخوانید، یقین می‌کنید قرائتش درست باشد، اگر یک «ض» وَالَضّالین درست نباشد، پشت سرش نماز نمی‌خوانید، مشارکت سیاسی تکلیف شرعی است، به هرکسی رأی‌دهی، نمایندگی دادی واجب شرعی تو را انجام دهد، باید آن‌قدر به او اعتقاد داشته باشی که واجب شرعی تو را مطابق رضای خدا انجام دهد، اگر اعتقاد نداشته باشید، چرا می‌خواهید به او رأی ‌دهی؟

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی