۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت

پرسش و پاسخ دانشجویی ـ با ساخت‌وسازهایی که قداست مشهد را از بین ببرد مثل ساختمان‌هایی که اطراف حرم ساختند، از ابتدا مخالف بودم، مبارزه کردم و به نتیجه نرسیدم و متأسفانه همان دارد ادامه پیدا می‌کند، این ساخت‌وسازها نباید باشد.

 

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در نشست صمیمی با فعالان دانشجویی دانشگاه فردوسی که به مناسبت سالروز شهادت سه دانشجوی استکبارستیز و روز دانشجو برگزار شد، به سؤالات نمایندگان تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه پاسخ داد.

ایشان ضمن تسلیت سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله علیها) و گرامیداشت روز دانشجو، اظهار کرد: امروز با سه مناسبت روبرو هستیم که هر سه مناسبت، سه راهبرد مهم و سازنده در وضعیت اجتماعی و سیاسی امروز ما دارد؛ مناسبت اول، رحلت جان‌گداز حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) است، مناسبت دوم روز دانشجو و مناسبت سوم، سالگرد توپ بندی گنبد حرم مطهر توسط دولت روس تزار است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که سه راهبرد را از این سه مناسبت اخذ می‌کنیم، ادامه داد: با توجه به موقعیت فاطمه معصومه (سلام‌الله علیها) که به‌عنوان زینب صغری در سیره اهل‌بیت (علیه‌السلام) معروف هستند، راهبردی که استفاده می‌کنیم بر دو اصل استوار است، اصل اول، موقعیت شرکت حضرت معصومه (علیه‌السلام) در یک جریان جهادی در کنار برادرانشان برای مبارزه با نظام طاغوتی عباسی به حمایت از برادر بزرگوارشان امام هشتم (علیه‌السلام) بود.

اهمیت حضور خواهران در عرصه جهاد و دفاع

ایشان افزود: جهاد، دفاع از ارزش‌ها و اصل امامت، ولایت و نظام ولایی در حقیقت در هر شرایطی باید انجام بگیرد، هیچ محدودیت و شرط خاصی نمی‌تواند وظیفه ما را در حمایت و دفاع از نظام ولایی محدود کند.

آیت‌الله علم‌الهدی، اصل دوم را مشارکت ضروری و لازم خواهران در عرصه جهاد و دفاع بیان کرد و گفت: فرهنگ آن زمان طوری بود که معمول میدان‌های جهاد برای برادران و مردها آمادگی داشت امام حضرت فاطمه معصومه (علیه‌السلام) با 6 خواهرشان همراه با لشکری آمدند که اگر نمی‌توانند کار حسینی انجام دهند، حتماً کار زینبی کنند، این اهمیت لزوم مشارکت خواهران در عرصه‌های جهادی و دفاعی است.

هدف نهایی دشمن از دشمنی کردن

ایشان به بیان راهبرد روز دانشجو پرداخت و ادامه داد: راهبرد جریان روز دانشجو این است که استکبار آمریکایی را به‌عنوان دشمن قسم‌خورده که در هر شرایطی باید با آن مبارزه کرد به ما نشان می‌دهد؛ 16 آذر سال 1332، تابلوی شفافی در برابر بینش مردم ما نصب کرد مبنی بر این‌که دشمن در مقام براندازی ملت و نسل این کشور از هیچ فرصتی مضایقه نخواهد کرد و نقطه نهایی‌اش در مقام سلطه بر منابع ثروت و طبیعت کشور ما این است که باید تا مرز نسل‌کشی و براندازی نسل نیز پیش برود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: نخست‌وزیر آمریکا آمد برای ارزیابی نتایج کودتای 28 مرداد، اقتضا می‌کرد که نظام حاکم کودتا در مقام تقدیر از آمریکا، مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه تهران به او بدهند و برای این‌که ثابت کنند با هر حرکت ضدآمریکایی مبارزه می‌کنند، بدون کوچک‌ترین حرکتی از دانشجویان در روز 16 آذر، جلادان رژیم ستم‌شاهی به دانشگاه حمله‌ور شدند؛ این حرکت ثابت کرد نه‌تنها دشمنِ دین و اعتقاد ما هست بلکه دشمن نسل ما نیز هست، به‌هیچ‌وجه نباید جریان استکبارستیزی آمریکایی در کشور ما کوتاهی پیدا کند.

کار دشمن، موج‌سواری روی مسائل اجتماعی ما است

ایشان با بیان این‌که مناسبت سوم، عملیاتی بود که روس‌های تزار در مشهد انجام دادند، خاطرنشان کرد: درزمانی که درگیری بین انقلابیون مشروطه با برخی مزدوران دست‌نشانده جریان استبداد ایجاد شده بود و با حرکت قوی انقلابیون مشروطه، مزدوران استبداد در حال شکست قرار داشتند، سرلادهای روس تزار برای این‌که خط آتشی به وجود بیاورند که مزدوران بتوانند فرار کنند، حرم و گنبد مطهر را به توپ بستند چون آنان در مسجد گوهرشاد تجمع کرده بودند.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: باید توجه داشته باشیم جریان استکباری که آن روز استکبار روس تزار بود و امروز استکبار آمریکایی است، دنبال موقعیتی می‌گردند که بتوانند موج ایجاد کنند و بر آن موج‌سوار شوند؛ روس‌ها روزی می‌خواستند مقدسات ما را مورد اهانت قرار دهند، برخوردی که بین انقلابیون مشروطه و مزدوران استبداد به وجود آمد، به خاطر عمل مزدوران، موجی ایجاد شد و آنان با استفاده از این موج، به مقدسات ما اهانت کردند؛ کار دشمن ما موج‌سواری است، باید مراقب پیدایش موج‌ها و موج‌سواری‌های دشمن خودمان باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در بخش دوم این جلسه، با تقسیم‌بندی مطالب مطرح‌شده از سوی دانشجویان، این مطالب را به سه بخش تقسیم کرد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

مسائلی که برادران و خواهران محترم ابراز داشتند را در مقام تقسیم‌بندی به سه نکته می‌توان تقسیم کرد، نکته اول، مسئله نماز جمعه و خصوصیت نماز جمعه، نکته دوم هویت شهر مشهد و نکته سوم، مسئله ابتذال در مشهد هست.

این‌که فرمودید نماز جمعه برای نسل جوان جذاب نیست، خود شما برادر جوان که شرکت کردید، ملازم شرکت در نماز جمعه هستید، فرمودید همیشه در نماز جمعه شرکت می‌کنید، شما هم جوان هستید، اگر برای نسل جوان جذاب نبود، خود شما هم شرکت نمی‌کردید ضمن این‌که اگر بخواهیم ارزیابی کنیم جوانان حاضر در نماز جمعه مشهد را، عددشان کم نیست افراد جوانی که از متدینین و از نیروهای مقید به حضور در نماز جمعه هستند و خیلی از این‌ها پاتوق اجتماعی‌شان نماز جمعه هست.

موضوع جذاب برای جوانان در نماز جمعه چیست؟

نماز جمعه مشهد امروز بزرگ‌ترین نماز جمعه کشور هست، میانگین جمعیت، 50 تا 60 هزار و اقل جمعیت بین 38 تا 40 هزار نفر است، نماز جمعه، نماز عبادی سیاسی است که در خطبه نماز جمعه باید هم جنبه بنده سازی برای خدا و هم جنبه بصیرت افزایی و روشنگری جامعه نسبت به مسائل ریزودرشت اجتماعی سیاسی جامعه باشد.

سعی می‌کنیم در نماز جمعه مسائل را مطرح کنیم، این‌که می‌فرمایید برای جوان جذاب نیست، خوب بود معین می‌فرمودید موضوع جذاب برای جوان چیست؟ غیر از موضوعات روز اجتماعی و سیاسی چه چیزی برای جوانان جذاب است؟

در موضوع بنده سازی در خطبه اول، نزدیک دو سال سبک زندگی، 1.5 سال شیطان شناسی و دو سال عبودیت پروردگار که مباحث منطق روایی، استدلالی، تفسیر قران و بیان حدیث دارد، مطرح شد، در این‌گونه مسائل، فکر می‌کنید مطلبی که برای جوان جذاب است، چیست که ارائه نشده؟

وقت محدود و مطلب فراوان

از طرفی، نماز جمعه 2 خطبه دارد که نباید از 45 دقیقه هم تجاوز کند، حداکثر بین 45 تا 50 دقیقه در نوسان است که اگر از این زمان تجاوز کند، وقت نماز جمعه می‌گذرد؛ هر خطبه 20 تا 22 دقیقه بیشتر وقت ندارد، مقدمات اولیه که عبارت است از دعا، امر به تقوا، ارادت به اهل‌بیت و بیان شهادتین، چیزی بین 6 تا 7 دقیقه طول می‌کشد و چیزی حدود 12 تا 14 دقیقه باقی می‌ماند که مهم‌ترین مسائل بصیرتی اجتماعی سیاسی باید طی 14 دقیقه بیان شود، با این کیفیت خیلی خوشحال می‌شویم بفرمایید چه مطالبی برای جوانان جذاب است که همان را بگوییم!

اگر بعضی عزیزان در نماز جمعه شرکت نمی‌کنند، فقط جوانان نیستند، غیر جوان هم شرکت نمی‌کنند، این شهر 3، 4 میلیون جمعیت دارد، بزرگ‌ترین نماز جمعه کشور هست که میانگینش 50 تا 60 هزار است، تهران که شهر 12 میلیونی هست، نماز جمعه‌اش نصف این نماز جمعه جمعیت دارد.

قرار گذاشتیم برخی هفته‌ها در مقدمه نماز جمعه عزیزان دانشجو صحبت کنند، این‌که برخی بزرگان معتقدند یک طیف خاص صحبت کنند، به بنده ارتباطی ندارد، مدیریتش با خود شما دانشجویان است که تشکل‌های ارزشی دانشجویی مثل جامعه اسلامی و بسیج دانشجویی بیشتر در برنامه‌ریزی‌ها دخالت دارند که به خاطر تناسب با نماز جمعه است، قصه در جمع دانشجو تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی می‌شود که امیدواریم عزیزانی که در این قصه برنامه‌ریزی دارند این جامعیت را در برگزاری نماز جمعه در نظر بگیرند.

مسئله کنسرت، اختلاط مغرضانه برخی سودجویان حوزه موسیقی

در مسئله هویت مشهد و مسئله کنسرت، متأسفانه در این مسئله اختلاط مغرضانه انجام گرفت، ما در اینجا هیچ‌گونه مخالفتی با موسیقی نداشتیم که بگویید موسیقی‌های زیرزمینی چنین و چنان اجرا می‌شود؛ کنسرت، موسیقی نیست و موسیقی نیز منحصر به کنسرت نیست، مسئله ما با کنسرت مسئله ابتذال است، در تمام کشور کنسرت انجام می‌گیرد اما از باب نمونه، یک کنسرت در کشور نشان دهید که بگویید کنسرتی در کشور انجام گرفت و مبتذل نبود.

در مراسم هفته گذشته دانشگاه موسیقی اجرا شد، بنده هم نشستم، همه بزرگان نیز نشستند، سرودی که خواندند و آهنگی که زدند مگر موسیقی نیست؟ موسیقی حتماً آهنگ مبتذل است؟ هنر خواندن و هنر آواز مگر موسیقی نیست؟ اجرای کنسرت به شکل مبتذل هست و ما در این شهر با ابتذال در هر نوع مخالفیم.

آموزشگاه‌های موسیقی در حال رشد

چون مسئله، کنسرت مبتذلی است که در آن وضع درآمد و سودجویی عده‌ای مطرح است که جزو اصحاب موسیقی هستند و قصه را به موسیقی گره زدند، شما در این شهر چند آموزشگاه موسیقی دارید که با تابلوهای بلند دارند مسائل موسیقی را آموزش می‌دهند، کسی مزاحم این‌ها نشده، هر روز هم عدد این‌ها اضافه می‌شود و ارشاد هم دارد مجوز می‌دهد.

اگر موسیقی زیرزمینی مضر و مفسد هست، باید دستگاه‌هایی که فساد را پیگیری می‌کنند، این موضوع را هم پیگیری کنند، اگر رستورانی غذای فاسد داد، باید جلویش را بگیرند، موسیقی نیز همین‌طور است که موسیقی فاسد باید پیگیری شود اما به ابن معنا نیست که ابتذال آزاد باشد که موسیقی زیرزمینی از بین برود.

نکاتی که به ذهنتان می‌آید را خوب بررسی کنید

شغل من هیچ مسؤولیت اجرایی نیست، استان ما نیز مثل همه استان‌ها دستگاه قضایی، اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی دارد و مسؤول امنیت نیز آقای استاندار، مسؤول شورای تأمین استان هستند، وظیفه بنده به‌عنوان نماینده رهبری، ارشاد، هدایت و حرف زدن است، هم به مردم، هم مسؤولان، هم به قشر نخبه دانشگاهی و حوزوی، کار اصلی ما این است که باید رهنمود دهیم و ارشاد کنیم، نه هیچ امکانات اجرایی در این شهر در دست من است، نه سپاه و نه ارتشی در اختیار من است و نه مسؤولیت اجرایی دارم، مسائل اجرایی مسؤول دارد که گاهی با این عزیزان جلسه‌ای می‌گیریم.

فرهنگ نیز شورای فرهنگ عمومی دارد، همه دستگاه‌های وابسته به فرهنگ عضو این شورا هستند، همین آقای کافی، رئیس دانشگاه نیز عضو این شورا هستند، اگر برنامه‌ای انجام می‌گیرد، یا در شورای فرهنگ عمومی یا در دستگاه‌های امنیتی اطلاعاتی و اجرایی کشور تصمیم‌گیری می‌شود.

مشهد دهکده نیست، من هم کدخدایش نیستم!

به ذهن برخی آمده مشهد یک دهکده است و من کدخدایش هستم که امرونهی می‌کنم! چنین چیزی نیست، اینجا شهر بزرگ چندمیلیونی است و کدخدا نداریم؛ قصه ما هم در فرافکنی‌ها و برخی برخوردها به این شکل است که تبلیغات دست دشمن است، فکر می‌کند برای این‌که بخواهد چهره من را منکوب کند یا بنده را در بینش عده‌ای جوان سرکوب کند، خیلی از قضایا را متحکمانه به من نسبت دهد.

در تمام این مدت از مسؤولان این کشور، استاندار، مسؤولان فرهنگی، مسؤولان اجرایی، قضایی و امنیتی بپرسید من چه تقاضا یا خواسته‌ای نسبت به مسائل خودم داشتم، این زور و تحکمی که می‌گویند در چه حوزه‌ای بوده؟ چه کسی امرونهی مرا می‌پذیرد؟ کسی به خاطر انجام ندادن خواسته من بازخواست نمی‌شود که بخواهد به حرفم عمل کند، من نیروی اجرایی ندارم.

اگر آدمی با منطق و استدلال به مسؤولان استان مشاوره داد و آنان نیز مشاوره‌اش را پذیرفتند و خودشان کاری را انجام دادند، دیگر مسؤولیت با من نیست؛ متأسفانه درگیر دو جریان هستیم، برخی در مسؤولیت می‌خواهند فرافکنی کنند، می‌گویند کار فلانی است!

ضعف مدیریتی دارند، می‌گویند علم‌الهدی گفته

یک نفر از آشنایان ما می‌گفت در تاکسی نشسته بودم، صندلی عقب تاکسی زن‌وشوهری نشسته بودند، خانم به شوهرش می‌گفت «خدا لعنت کند این علم‌الهدی را که با تو چه مشکلی داشت از بین این همه دکان، دکان تو را بسته، مگر فقط تو قلیان می‌دادی؟» به یک نفر نگفتم قلیان حرام است، نگفتم قلیان بکش، نگفتم قلیان نکش، اصلاً قلیان به من چه؟ بهداشت یا دستگاه انتظامی به این نتیجه رسیدند قهوه‌خانه و قلیان را جمع کنند، وقتی برخی در اجرا ضعیف هستند، می‌گویند علم‌الهدی گفته قلیان را جمع کنید، این می‌شود که آن خانم می‌گوید خدا علم‌الهدی را لعنت کند که دکان تو را بسته.

شما به‌عنوان جامعه نخبه این وضع را در شهر می‌پذیرید که هرچه دشمنی و عداوت دارند، مسائل را به من نسبت دهند و به گردن بنده بیندازند؟ این‌که عده‌ای افراد می‌خواهند آزادی‌هایی داشته باشند و برای این‌که به شکل اردوی سیاسی دربیاورند، به بنده نسبت بدهند و پذیرفته هم بشود، یک مسئله است؛ این‌که در یک جامعه نخبه پذیرفته شود که آدمی ضد آزادی، فرهنگ، هنر، موسیقی و فیلم است و پذیرفته شود، مسئله است!

می‌گویند اطرافیان و دوستان حرف‌های ما را به بیرون می‌زنند، ما دفتری داریم که دفتر ما منشیگری می‌کند، تلفن را جواب می‌دهد یا تلفن را به من وصل می‌کند یا مطلب را به من می‌رساند، تمام نامه‌های دفتر را خودم جواب می‌دهم، دستگاه دفتر ما وسیله اتصالی است که نامه بدهند و جوابش را بگیرند، جریان حفاظتی نیز هست که به بنده مربوط نیست و مربوط به دستگاه‌های امنیتی کشور است.

محافظ نظام هستیم نه محافظ شما

بنده 23 سال دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) مسؤول بودم و کار سیاسی و اجتماعی فوق‌العاده داشتم، ماشین پیکانی در دانشگاه بود که کارم تمام می‌شد، خودم رانندگی می‌کردم، برای نماز با آن مسجد می‌رفتم، با همان به خانه و حتی سفر می‌رفتم؛ اول ورود من به مشهد، یک تیم حفاظت ما را تحویل گرفت، بنده مخالفت کردم با حفاظت، فرمانده سپاه آن روز گفت ما محافظ شما نیستیم، محافظ نظام هستیم، اگر شما را تا الآن می‌کشتند، یک معلم را کشتند اما اگر الآن شما را بکشند، امام‌جمعه مشهد را کشتند، ما برای حفظ نظام از شما حفاظت می‌کنیم نه شخص شما، شما نسبت به نظام حق نداری که قبول کنی یا نکنی.

تیم حفاظت دستگاه امنیتی است، کار حفاظتی‌اش را می‌کند و به کار اجتماعی و سیاسی ما کاری ندارد؛ این‌ها جوهایی است که به وجود می‌آورند که شما باید عنایت بفرمایید و با دقت بیشتری مسائل را بررسی کنید.

برادری گفتند شما قانون اساسی را زیر پا گذاشتی، قربان شکل شما، در قانون اساسی چه چیزی است که من زیر پا گذاشتم؟ شما یک اصل از قانون اساسی را بگویید که تو آن را زیر پا گذاشتی؛ ما فدایی قانون اساسی هستیم، قوام ما به قانون اساسی کشور است، چطور می‌توانیم با قانون اساسی مخالفت کنیم.

هویت شهر مشهد در همه شئون باید حفظ شود

مسائلی که نسبت به هویت شهر فرمودند، مشهد، مشهد امام رضا (علیه‌السلام) است، همه مردم شیعه هستند و قران را قبول دارند، روایت نمی‌خوانم که آقایی بگوید «بین الجبلین ...» که خواندی من در جایی ندیدم، از قرآن می‌گوییم، آیه اول سوره اسراء، «پیغمبر را از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی یک‌شبه بردیم درحالی‌که اطراف آن را برکت و حرمت دادیم»، تمام قداست سرزمین فلسطین به خاطر مسجدالاقصی است، مسجدالاقصی ما، حرم امام رضاست، اطرافش حرمت دارد و حفظ حرمتش این است که ابتذال در آن انجام نشود، هویت خاصی دارد به‌عنوان کانون قداست؛ حرف ما هم در مسئله سرمایه‌گذاری، هم ساخت‌وساز و هم مسئله ابتذال در مشهد این است که سه چیز رعایت شود.

مخالف ساخت‌وسازهای فعلی اطراف حرم هستم

اولاً ساخت‌وساز مشهد مطابق با قداست حرم مطهر باشد، ساخت‌وسازهایی که این قداست را از بین ببرد مثل ساختمان‌هایی که اطراف حرم ساختند که از ابتدا هم با آن مخالفت کردم، مبارزه کردم و به نتیجه نرسیدم و متأسفانه همان دارد ادامه پیدا می‌کند، نباید باشد؛ هنوز هم مخالفیم، از مخالفت دست برنداشتیم اما از مخالفت نتیجه نگرفتیم، مسؤولان شهر و استان باید جلویش را بگیرند که نگرفتند، آنان هم حرف‌ها و منطق‌هایی دارند، می‌گویند از اول برنامه‌ریزی غلط شده، وسط برنامه‌ریزی که انجام شده نمی‌توانیم برگردانیم، خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج!

آقای رئیسی هم چه زمانی که تولیت آستان قدس رضوی بود و چه قبل از ورود به آستان قدس، از کسانی بود که با این ساخت‌وساز به‌شدت مخالف بود.

سرمایه‌گذار در نظام فرهنگی زیارت سرمایه‌گذاری کند

حرف ما با سازمان میراث فرهنگی این است که اینجا جای گردشگری نیست، فرهنگ زیارت با گردشگری فرق می‌کند، این‌که آقای سرمایه‌گذار یک‌مرتبه هرچه در کیش دارد بفروشد و بخواهد اینجا مراکز تفریحی ناهنجار به وجود می‌آورد چون اینجا زوار می‌آید و بخواهد پول دربیاورد، با این مخالفیم، این هویت شهر ما را از بین می‌برد، می‌گوییم اگر می‌خواهی سرمایه‌گذاری کنی، در نظام فرهنگی زیارت سرمایه‌گذاری کن.

مسئله سوغات مشهد یکی از چیزهایی است که جایگاه برای سرمایه‌گذاری زیاد دارد و فرهنگ زیارت را هم می‌تواند حفظ کند، حتماً باید با مراکز ناهنجار تفریحی و غیر مشروع بیایند؟ حتماً باید مجموعه ورزشی آبی درست کنند و در آن دیسکو و مرکز فسق و فجور درست کنند که حرمت اینجا را از بین ببرند؟ حرف ما این است هویت شهر باید محفوظ شود، سرمایه‌گذاری در این شهر در جهت زیارت است

دوچرخه‌سواری بانوان هیچ مخالفی ندارد

دوچرخه‌سواری خواهران هیچ مخالفی ندارد، پیشنهاد خود بنده بوده که پارک بانوان داشته باشیم، شورای قبلی درست کردند و شورای شهر فعلی آن را خانوادگی کرد، تأکید داشتم در این پارک بانوان، پیست دوچرخه‌سواری برای بانوان و دختران فراهم شود.

دوچرخه‌سواری زنان مخالف ندارد اما با این‌که یک خانمی تبرج جاهلیت کند، بر روی موتورسیکلت و دوچرخه محرک مردان شود، خلاف شرع است، درملأعام دوچرخه‌سواری نباشد، در پیست اختصاصی بانوان دوچرخه‌سواری کنند؛ خانمی گفته من با سرمایه‌گذاری خودم حاضرم پیست دوچرخه‌سواری برای بانوان بسازم و هم برای بسیاری از فعالیت‌های ورزشی بانوان که نمی‌خواهد در مقابل چشم مردان باشد؛ با آن مخالفیم که اینجا به خاطر تماشای دوچرخه‌سواری خواهران، مرکز عیاشی یک‌مشت مرد هرزه شود.

طرح‌های اقتصادی دانشجویان در اقتصاد استان مصرف دارد

اگر آقایان برای مسائل اقتصادی طرح و برنامه دارند، هیچ کجا به‌اندازه استان خراسان و مشهد آمادگی ندارد، آقای استاندار یک مغز اقتصادی است و مثلث اقتصادی که درست کرده در کشور بی‌نظیر است، اگر دوستان طرح و برنامه‌ای دارند، در این عرصه وارد شوند و در مثلث توسعه اقتصادی کمک کنند.

مشکل خوابگاه متأهلی هم ظاهراً حل شده، قرار شد زمینش را دانشگاه در اختیار بگذارد و ساختمانش نیز ساخته شود.

مشروح سخنان دانشجویان و بیان دغدغه آنان به‌زودی منتشر می‌شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی